oladonk Skrevet August 28, 2023 Share Skrevet August 28, 2023 (endret) Hei Er ny her og ønsker litt innspill om bytte av automatolje på denne bilen. Har fått beskjed fra BMW at det skal ikke byttes automatolje på disse? Det syns jeg er litt rart da de som leverer kasse mener det bør byttes. Hva er korrekt her montro? Min har gått 94 000 km nå og tenker at automat har godt av bytta på ca 120 000 km. Jeg kan liksom ikke tro den oljen bmw bruker i automatene er så mye bedre enn andre bilmerker? Endret August 28, 2023 av oladonk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 28, 2023 Share Skrevet August 28, 2023 Bytt olje etter ca 90-120kkm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet August 28, 2023 Share Skrevet August 28, 2023 Eg har Gran Tourer med (samme?) automat 8trinns. Eg blei latterleggjort hos BMW når eg ba dei om å skifte oljen..... Den skulle no vare evig. Har no gått 330.000km og fungerar svært godt endå, har skifta olje 2 ganga. Min tanke er at skal du ha bilen ei stund, så vedlikehold den så blir totalen billigare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oladonk Skrevet August 28, 2023 Forfatter Share Skrevet August 28, 2023 Da er det flere enn meg som syns det er lurt å bytte, har byttet bil ofte, men denne liker jeg så godt at jeg tenker å ha den noen år🙈😄. Da blir det bytte av automatolje neste sommer tenker jeg. Bytter dere olje på motor annethvert år /30 000 eller hver år? Jeg har alltid byttet hvert år tidligere, tenker at det er lurt mtp min kjørestill med endel småkjøring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 28, 2023 Share Skrevet August 28, 2023 Nå vet ikke jeg om du har ZF kasse, men ZF selv sier 90-120kkm per oljeskift. På motor, for oss som har litt eldre bil, så virker det å være en grovt snitt på oljeskift på ca 10-15kkm. Da de fleste av oss gjør det selv, så er det den enkleste tingen man kan gjøre for å minimere evt skader basert på den dyreste tingen i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet August 28, 2023 Share Skrevet August 28, 2023 (endret) Er nok en Aisin 8-Trinnskasse siden dette er fwd platform. BMW har vel hatt "lifetime" olje på automatkassene siden 90-tallet (?), så det er intet nytt at de stusser når du spør om skift. Lifetime kan bety så mangt, men den er forsåvidt "lifetime", for når kassa har havarert uavhengig av km.stand, så har den fullført sin "lifetime" C.a 100k intervaller er et fint sted å bytte væsker som ikke innegår under vanlig service hos BMW, iallefall på biler som blir brukt moderat. Trekker man mye henger eller har en aggresiv kjørestil, så kan en forkorte intervallene noe. Endret August 28, 2023 av ///M-ini95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet August 28, 2023 Share Skrevet August 28, 2023 (endret) Nokon av F serien har 6trinns automat og nokon har 8trinns, eg har aldri blitt klok på kva som har kva, men i alle fall har 220d 190hk 8trinns men 218d trur eg har 6trinn. Om 220d 163hk har 6 eller 8 trinn anar eg ikkje. Det veit sikkert trådstarter Eg skiftar olje minimum 15.000km, gjerne litt før. Har 27 oljeskift så langt, så medrekna oljen som var på motoren når den var ny er eg no på eit snitt på 11.800km per oljeskift. Ikkje skifta noko slitedeler i forbindelse med motoroljen, ex. er jo turbo noko som fort ryk på bilar med høg km.stand og særleg om ein driv med lange oljeskiftintervall. Har du xDrive (Haldex) så er denne lurt å skifte oljen på og... Endret August 28, 2023 av TurboJens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oladonk Skrevet August 28, 2023 Forfatter Share Skrevet August 28, 2023 Det er en 8 trinns automat på min bil ja, og det er haldex 4x4 system på den. Da gjør jeg nok som jeg gjorde på min forrige bil, Tiguan, å bytte oljer jevnt og trutt😊, både på motor automat og haldex Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet August 28, 2023 Share Skrevet August 28, 2023 6 minutes ago, oladonk said: Det er en 8 trinns automat på min bil ja, og det er haldex 4x4 system på den. Da gjør jeg nok som jeg gjorde på min forrige bil, Tiguan, å bytte oljer jevnt og trutt😊, både på motor automat og haldex Eg har prøvd å finne ut kva serviceintervall som er på denne Haldex klumpen, og det kjem opp mange motstridande svart alt i frå 30.000km til aldri... Om du har mulighet til å skru sjølv så ville eg vurdert det, det er ikkje så vanskeleg som BMW skal ha det til. Her er ein tråd eg laga med litt bilder som viser korleis det ser ut på innsida av Haldex klumpen. Det er ekstremt enkelt oppbygd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oladonk Skrevet August 29, 2023 Forfatter Share Skrevet August 29, 2023 Jeg må nok dessverre putte kjærra på verksted når olje på haldex og automat skal byttes da, motorolje kan jeg bytte på en god dag😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå