Gå til innhold

Høytrykkspumpe - bmw f30


vegard89
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om det er mye jobb å skifte høytrykkspumpe på disse bilene. Trengs det noe spesialverktøy, og må det programmeres/kodes inn? 

Etter det jeg har sett, så er det en liten svakhet at disse høytrykkspumpene ryker, og som videre fører til at du får spon i hele systemet.

Tenkte det kunne være lurt å bytte, så slipper en å bekymre seg for det i nærmeste framtid.

Bilen er en 2013 mod med n47.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si at det ikke går ann uten spesialverktøy, men ville ikke anbefalt å gjøre det uten. For å løsne HT pumpen må du frigjøre den fra drevet i registerføringen. Spesialverktøyet er laget for å ta plassen til skruen som holder drevet og skaftet på pumpen sammen, og uten skruen eller verktøyet risikerer du at drevet med registerkjede detter av. Da har du en mye større jobb foran deg enn bare pumpen. Jeg kjøpte en eske med spesialverktøy til pumpe og kjede fra Ebay til godt under 1000 lappen, så det er ikke verdt å gjøre uten. 

I utgangspunktet skal du, for å få start kun lufte jævla godt med hvilken som helst tester etter bytte. I henhold til BMW TIS skal man også nullstille adapsjonsverdiene til matepumpe etter skifte av ht.pumpe. 

Dette er i utgangspunktet ikke en vanskelig jobb i seg selv, men mer krevende enn f.eks et oljeskift. Og ja, det er en veldig klar svakhet disse pumpene og enda skumlere at de ryker på ren bingo.

Du kan lese litt mer om dette fra tråden min, men i mitt tilfelle hadde jeg havari, så mer jobb enn hva du må gjøre.

https://bimmers.no/forums/topic/816849-f10-525d-alpinweiss-3-e61-525i-titanium-grey-ii-mega-updt-21062023/?page=26

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Skal ikke si at det ikke går ann uten spesialverktøy, men ville ikke anbefalt å gjøre det uten. For å løsne HT pumpen må du frigjøre den fra drevet i registerføringen. Spesialverktøyet er laget for å ta plassen til skruen som holder drevet og skaftet på pumpen sammen, og uten skruen eller verktøyet risikerer du at drevet med registerkjede detter av. Da har du en mye større jobb foran deg enn bare pumpen. Jeg kjøpte en eske med spesialverktøy til pumpe og kjede fra Ebay til godt under 1000 lappen, så det er ikke verdt å gjøre uten. 

I utgangspunktet skal du, for å få start kun lufte jævla godt med hvilken som helst tester etter bytte. I henhold til BMW TIS skal man også nullstille adapsjonsverdiene til matepumpe etter skifte av ht.pumpe. 

Dette er i utgangspunktet ikke en vanskelig jobb i seg selv, men mer krevende enn f.eks et oljeskift. Og ja, det er en veldig klar svakhet disse pumpene og enda skumlere at de ryker på ren bingo.

Du kan lese litt mer om dette fra tråden min, men i mitt tilfelle hadde jeg havari, så mer jobb enn hva du må gjøre.

https://bimmers.no/forums/topic/816849-f10-525d-alpinweiss-3-e61-525i-titanium-grey-ii-mega-updt-21062023/?page=26

 

Takk for utfyllende svar.

Har du link til det verktøyet fra ebay? Jeg har ista d, så det er vel kanskje egen kategori der for lufting? Har tidligere utført lufting der ved skift av dieselfilter.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, vegard89 skrev:

Takk for utfyllende svar.

Har du link til det verktøyet fra ebay? Jeg har ista d, så det er vel kanskje egen kategori der for lufting? Har tidligere utført lufting der ved skift av dieselfilter.

Den jeg kjøpte var tydeligvis ikke aktiv lenger, men her har du en som ligner og har det du trenger for HT pumpe jobben. 

https://www.ebay.com/itm/334870630587?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=2m2ojbqnq2w&sssrc=4429486&ssuid=3P1bAiPNSn-&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Det du trenger her er det todelte verktøyet for å løsne pumpen, samt verktøyet for å låse motor i TDC. Spiller egentlig ingen rolle om motor er i TDC eller ikke siden pumpen går inn kun en vei, men den lettgjør jobben når du skal løsne/stramme bolten i drevet til pumpen. Hvis du ikke får låst motor, vil du bare turne rundt på motoren via drevet. Det er litt uheldig for registerkjede å turne baklengs, samt umulig å stramme med korrekt moment uten verktøyet.

ISTA er supert. Du lufter på samme måte som ved bytte av dieselfilter, så da er du kjent med prosedyren. Selve prosessen med ISTA er at den kjører matepumpen i 3 min(? før den ber deg starte motor og la den kjøre igjennom en forhøyet tomgangsprosess. Jeg anbefaler å starte prosedyren på nytt når den ber deg gjøre dette. Kjør minst to ganger med matepumpen, evnt tre hvis du vil være safe. Da har du minst 6 min med matepumpe som kjører diesel igjennom ht.pumpen og tilbake til tank. Deretter fortsetter du prosedyren slik den ber om. 

Som sagt står det mye i tråden via flere sider, men skulle noe være uklart så si gjerne ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Den jeg kjøpte var tydeligvis ikke aktiv lenger, men her har du en som ligner og har det du trenger for HT pumpe jobben. 

https://www.ebay.com/itm/334870630587?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=2m2ojbqnq2w&sssrc=4429486&ssuid=3P1bAiPNSn-&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Det du trenger her er det todelte verktøyet for å løsne pumpen, samt verktøyet for å låse motor i TDC. Spiller egentlig ingen rolle om motor er i TDC eller ikke siden pumpen går inn kun en vei, men den lettgjør jobben når du skal løsne/stramme bolten i drevet til pumpen. Hvis du ikke får låst motor, vil du bare turne rundt på motoren via drevet. Det er litt uheldig for registerkjede å turne baklengs, samt umulig å stramme med korrekt moment uten verktøyet.

ISTA er supert. Du lufter på samme måte som ved bytte av dieselfilter, så da er du kjent med prosedyren. Selve prosessen med ISTA er at den kjører matepumpen i 3 min(? før den ber deg starte motor og la den kjøre igjennom en forhøyet tomgangsprosess. Jeg anbefaler å starte prosedyren på nytt når den ber deg gjøre dette. Kjør minst to ganger med matepumpen, evnt tre hvis du vil være safe. Da har du minst 6 min med matepumpe som kjører diesel igjennom ht.pumpen og tilbake til tank. Deretter fortsetter du prosedyren slik den ber om. 

Som sagt står det mye i tråden via flere sider, men skulle noe være uklart så si gjerne ifra.

Det er greit å vite, hvis det er noe mer en sku lure på.

Blir nok til at jeg setter bort jobben til en som skrur privat. Men veldig god info å få, så tusen takk igjen for godt svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...