Gå til innhold

N42B18 sliter med kaldstart


Patrick_enoksen
 Share

Anbefalte innlegg

 

Hei!

Har en e46 316i med n42 som sliter med å kaldstarte. Funker fint å trillstarte men vil sjeldent starte på egen maskin. 
Har kjøpt nytt batteri, renset lmm, byttet startmotor og lest feilkoder. Får opp en på ac og en ny nå, 002783 cdklm-hot air mass meter. Har prøvd å plugge ut lmm og da går den litt tyngre på tomgang så virker som at den funker.

Legger ved en link til en YouTube shorts video som er helt identisk til hva som skjer når jeg vrir om nøkkelen min(la ved video også men får den ikke opp), og håper noen klarer å påpeke hva feilen kan være eller hva jeg kan sjekke for å få bilen på veien igjen.

https://youtube.com/shorts/xLQ_V6cL9u4?si=d2g3glmrD4JB2bfv

 

Endret av Patrick_enoksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

Starter den ikke med frakoblet LMM heller? Prøvd startgass? Symptomene har vært en stund med 2783 er ny?

Starter ikke med frakoblet lmm heller nei. Ikke forsøkt startgass. Symptomene har vært en stund ja men feilkoden kom igår når den ikke ville starte, også fortsatte jeg å kinne den og etter mange forsøk sp startet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, E.C. skrev:

Suger inn falskluft? Sjekket hvordan pluggene ser ut? Ikke uvanlig med litt vel drukna plugger på gammal bensin bimmer.

Usikker på falskluft, men når den først starter så går den fint på tomgang. Ved stor akselerasjon så synker den på turtall og gir tegn til å ville kvele seg før den øker fort. Vet ikke om det har noe med falskluft å gjøre? Har ikke fått sjekket plugga enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å få noen med skikkelig diagnoseverktøy til å koble seg på. Det er litt ting som kan tulle seg, og det er ikke sikkert alt gir en kode. Alt fra tett bensinfilter og falskluft, via kamsensor til kluss med valvetronic eller register. Da er det greit at noen med peiling kan se på litt live-verdier.

Forstår at den er kjørbar når den først starter? eller er det bare rykking og fusking? Falskluft kommer gjerne ekstra tydelig frem ved endring i pådrag. Ved girskift og køkjøring osv.

Hvor langt er bilen gått?

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, *MrB* skrev:

Sikkert lurt å få ånoen med skikkelig diagnoseverktøy til å koble seg på. Det er litt ting som kan tulle seg, og det er ikke sikkert alt gir en kode. Alt fra tett bensinfilter og falskluft, via kamsensor til kluss med valvetronic eller register. Da qer det greit at noen med peiling kan se på litt live-verdier.

Forstår at den er kjørbar når den først starter? eller er det bare rykking og fusking? Falskluft kommer gjerne ekstra tydelig frem ved endring i pådrag. Ved girskift og køkjøring osv.

Hvor langt er bilen gått?

Bilen har bikka 230000. Den er fullt kjørbar når den først kjører ja. Kan godt hende det er litt falskluft som kommer om det endrer seg ved gasspådrag, for det hadde forklart fiskinga ved hardt pådrag. Har testa ett ordentlig diagnoseverktøy og da dukket det ikke opp noe. Så ikke så mye på live verdier da men kan se om jeg kan få til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...