Gå til innhold

Feilsøking av feil på Egr/ partikkelfilter


320cijens
 Share

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, 320cijens skrev:

Men når det gjelder startgassen. Den sprayer eg på når bilen er god å varm, og står på tomgang. Den lager høg varme i filteret, då trudde eg den svidde vekk det meste av aske og sot i filteret.

Fungerer dessverre ikke slik. Den økte tempen du skaper gjør sot om til aske. Asken klarer ikke å finne veien igjennom filteret og ut endestussen. Hadde den gjort det, hadde det ikke eksistert noen grunn til å ha DPF 🤷‍♂️

Her ser du teori i praksis. 

Ved rengjøring av DPF demontert fra bil, utfører du en så kalt "reverse flow" rengjøring. Du flusher i motsatt retning av hva eksosen "flyter". 

Med riktig kjemikalier, godt nok trykk og tid får man nok rengjort noe. Tviler dog på at du får en DPF som er like ren som en fabrikkny - dog bedre enn hva du har nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, 320cijens skrev:

Det fungerte i 30min, så stoppa regenereingen igjen. 

16953212517658094569167398373609.jpg

16953212821281856859348947734038.jpg

30 min skal i utgangspunktet være mer enn nok for å regenere DPF og redusere sotmengden. 

Så du om #739 hadde en temp på c.a 500-600°C?  Ser den står på 164°C, men det kan jo være etter et forsøk på DPF regen. 

Virker som noe stopper bilen fra å utføre en DPF regen. Ikke rart den blir bedre når du "manuelt" hiver startgass inni der. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på 759, hva er den på? Den ser ut som 80 hpa ish ved tomgang.

80 hpa er 80mbar, som er svært høyt ved tomgang. Så om regen er kjørt, bør du prøve å kjøre en gang til å se om 759 endrer seg. Du burde nok mindre enn 15 hpa ved tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, 320cijens skrev:

Hvis filteret er for tett, vil den da slutte å regenerere? Eller må det være noko i tillegg som hindrer den? Eg mener den var rundt 500-600.

Fant et skriv fra BMW som muligens kan hjelpe. Forstod det slik at feilkodene du har muligens hindrer deg fra å kunne kjøre en fullverdig DPF regenerering.

Er en egen prosedyre for hvordan få kodene til å endre seg til ikke aktive. Når de dermed er det, kan du fremtvinge en dpf regen via tester og forhåpentligvis redusere sotmengden i DPF'n.

Screenshot_20230921_211919_Drive.thumb.jpg.333485e8f257ff735a0b957a2cd8cfc9.jpg

Ville uansett fått sjekket hva greia med EGR bypassventilen er, for den kan ikke akkurat gjøre ting bedre slik situasjonen er nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Otis skrev:

Se på 759, hva er den på? Den ser ut som 80 hpa ish ved tomgang.

80 hpa er 80mbar, som er svært høyt ved tomgang. Så om regen er kjørt, bør du prøve å kjøre en gang til å se om 759 endrer seg. Du burde nok mindre enn 15 hpa ved tomgang.

Den sto på ca 50 på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...