Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har hatt problem med partikkelfilteret lenge nå. Har disse feilmeldingene. Og skal posisjonen for egr vise? Her får eg bare opp n/a.

20230921_165336.jpg

20230921_165319.jpg

20230921_164951.jpg

20230921_164940.jpg

20230921_164927.jpg

20230921_164912.jpg

Skrevet

Ingen av kodene var aktive, så det betyr jo at bare kan slette de og se hva som dukker opp.

Men sjekk ledningene på trykksensor på dpf og rens egr ventil kanskje?

Skrevet (endret)

Egr er ett halvt år gammel. Og feilkode 245800 og 245700 kommer tilbake med ein gang. Bilen humper litt i det eg gjer gass. Har rensa eksoskjøleren og  sjekka spjellet i motsatt ende, at det åpner å lukker når den skal for å slippe inn luft. Den var ok. Eg tok ut EGR uten å koble den fra, for å sjekke om den åpnet å lukket når eg ga gass. Det gjor den ikkje, men eg er usikker på om det er rette måten å teste den på.

Endret av 320cijens
Skrevet

Om det bare er de to feilkodene som kommer tilbake så er jo DPF tett. Da må man fikse det.

Noen ganger kan man fikse det ved å tømme rensevæske inn i DPF og følge instruksjonene fra produsenten av væsken.
Andre ganger kan man bare tvinge regen helt til det går, det kan kreve flere forsøk.
Og andre skifter hele DPF, da er også problemet løst.
Det siste er å åpne DPF, fjerne innmaten og sveise sammen.

Skrevet (endret)

Det var det første eg gjor var å rense filteret, med startgass, det hjalp. Neste trinn var å skifte EGR, det hjalp lite, så sjekka eg meir. Da fant eg ut at den eksos kjøleren som står rett før egr, var full av skit. Då eg hadde rensa den, ble alt bedre, men ennå humper det litt når eg gjer gass. Skulle eg ikkje sett posisjonen på EGR på den feilkodeleseren? Når den står som N/A, kan ikkje det bety at det er noko galt med EGR?

Endret av 320cijens
Skrevet
4 minutter siden, 320cijens skrev:

Egr er ett halvt år gammel. Og feilkode 245800 og 245700 kommer tilbake med ein gang. Bilen humper litt i det eg gjer gass. Har rensa eksoskjøleren og  sjekka spjellet i motsatt ende, at det åpner å lukker når den skal for å slippe inn luft. Den var ok. Eg tok ut EGR uten å koble den fra, for å sjekke om den åpnet å lukket når eg ga gass. Det gjor den ikkje, men eg er usikker på om det er rette måten å teste den på.

Er en egen kontrollfunksjon i ISTA hvor den tester åpningen og lukkingen av EGR ventilen. Mulig testeren din har en lignende funksjon? 
Kommer feilkode 29EB00 tilbake etter sletting? 

At EGR ventil posisjonen står som N/A har muligens en sammenheng med feilkodene på trykksensorene. Når det foreligger feilkode på diff.trykksensor eller trykksensor før turbo, så vil EGR bli deaktivert. 

Etter at du renset filteret, nullstilte du det? Som i fortelle bilen at det er "nytt"? 
 

Skrevet

Eg slettet feilkodene ja. 29EB00 kommer ikkje tilbake før etter enn stund. Mens 245700 og 245800 kommer med en gang/eg får ikkje sletta dei.

Skrevet

Sjekk at vakumslangen til solenoiden som styrer bypassventilen til EGR kjøleren er hel. De pleier som regel å få hull ganske nærme der den kobles til solenoiden. 

20230531_214221.thumb.jpg.03e3c12da7cd76bf779079eec4147fe2.jpg

Ser på ene bildet ditt så har du 58 mbar baktrykk fra DPF. Antar dette er på tomgang? Isåfall er det ganske mye. Mener max verdi er 35 mbar. Stusser også over at sist bilen gjennomførte en dpf regen står registert som 8137 km siden. Det forklarer isåfall hvorfor DPF er så tett som den er. 

 

Skrevet

Takk for tipset! Skal sjekke det, men før eg gjor alt dette, så var den så tett at eg nesten ikkje kom opp ein bakke. Det er ikkje noko problem lengre. Skal sjekke vakumslangen og rense filteret ein gang til.

Skrevet

Når du sier rense filteret, mener du at du demonterer det fra bil for å utføre rengjøring? Eller hiver du bare i en sprayflaske av noe slag via en av sensoråpningene?

 

Skrevet

Den var slangen var rett å slett av. Har satt den på, så når eg kjøre nå står nr. 743 på on i stede for off. Betyr det at den har starta å regenerere igjen?

16953192037422734727122696985179.jpg

Skrevet

Det virker som at 743 betyr at regen er aktivert ja. Du burde kunne lukte det på eksos og merke det på motortemperatur.

Skrevet
18 minutter siden, 320cijens skrev:

Startgass i sensoråpningen

Du vil ikke klare å fullverdig rengjøre DPF'n slik. Det kan hjelpe for å redusere sotmengden, men askemengden i filteret blir ikke påvirket av dette. 

Kjør til du ser at #745 viser 0 og se hva differansetrykket ligger på. Er den fremdeles høy rett etter en suksessfull DPF, så må filteret demonteres for "vask" eller tømming/skift. 

Fungerer termostatene slik de skal forresten? 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...