sst079 Skrevet Oktober 19, 2023 Share Skrevet Oktober 19, 2023 Har en E46 325xi som bruksbil/milslukare. Bilen har gått 330.000 km. og finner ikke noe historikk på når noe av kjølesystemet er byttet. Da det hender at jeg bruker bilen på langtur, føles dette litt som risky business. Ergo vil jeg få byttet det som bør byttes, for å få den tingen ut av verden. Det jeg har sett for meg å bytte er: - Radiator, ekspansjonstank, vannpumpe og termostat. Men når ting først er demontert, anbefales det å bytte andre deler i tillegg? Remmer, drivhjul/løpehjul..? På forhånd takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Oktober 19, 2023 Share Skrevet Oktober 19, 2023 Tja, hvis du vil ha piece of mind med tanke på km.standen så tenker jeg at du like så godt kan bytte alle slangene også. De gir jo ikke nødvendigvis alltid forvarsel og kan "plutselig" sprekke opp. sst079 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sst079 Skrevet Oktober 19, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2023 13 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Tja, hvis du vil ha piece of mind med tanke på km.standen så tenker jeg at du like så godt kan bytte alle slangene også. De gir jo ikke nødvendigvis alltid forvarsel og kan "plutselig" sprekke opp. Ikke tenkt på dette, men godt poeng! Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Oktober 19, 2023 Share Skrevet Oktober 19, 2023 7 minutter siden, sst079 skrev: Ikke tenkt på dette, men godt poeng! Takk! Du har noen kjøleslanger som går under innsuget også. Nå vet jeg ikke hvor bombesikker du ønsker å gjøre bilen... men når innsuget først er av, så er tilgangen til startermotoren også en million gang bedre enn med innsuget på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sst079 Skrevet Oktober 19, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2023 14 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Du har noen kjøleslanger som går under innsuget også. Nå vet jeg ikke hvor bombesikker du ønsker å gjøre bilen... men når innsuget først er av, så er tilgangen til startermotoren også en million gang bedre enn med innsuget på. Takk er for innspill. Prosjektet er egentlig: Hvor langt går en gammel BMW med bensinsekser..? Derfor gjorde jeg kjøpet av bilen med 315.000 på klokka. Min oppgave er å ta de forhåndsregler som trengs, for at denne skal male og gå i overskuelig fremtid. Selvfølgelig klar over at denne bilen trenger stell og vil koste kroner for å rulle fint, men blir småpenger imot det jeg har måtte se forsvinne ut av vinduet ved kjøp av ny bil. Dessuten er det ingen av de nye bilene jeg har hatt som har gitt den samme følelsen som det å kjøre en tight gammel E46. Så ja - jeg er klar til å gjøre denne relativt bombesikker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Oktober 19, 2023 Share Skrevet Oktober 19, 2023 2 timer siden, sst079 skrev: Takk er for innspill. Prosjektet er egentlig: Hvor langt går en gammel BMW med bensinsekser..? Derfor gjorde jeg kjøpet av bilen med 315.000 på klokka. Min oppgave er å ta de forhåndsregler som trengs, for at denne skal male og gå i overskuelig fremtid. Selvfølgelig klar over at denne bilen trenger stell og vil koste kroner for å rulle fint, men blir småpenger imot det jeg har måtte se forsvinne ut av vinduet ved kjøp av ny bil. Dessuten er det ingen av de nye bilene jeg har hatt som har gitt den samme følelsen som det å kjøre en tight gammel E46. Så ja - jeg er klar til å gjøre denne relativt bombesikker. Tøft Er det en tråd på denne her? Som nyfrelst M54 eier synes jeg dette hørtes spennende ut. Jeg tenker at du har startet i ganske riktig retning på det som er akilleshælen til M54 (og mange BMW motorer), nemlig kjølesystemet som inneholder altfor mange plastdeler. Disse motorene liker jo å gå på den varme siden, og går det gærnt, blir det jo fort varmt med følgende resultat. Mang en M54 med skjev topp pga kjølesystem som gir opp. Ville også tatt en titt på DISA ventilen for å utelukke at akslingen der ikke er så løs at den havner inn i insuget. Ting som VANOS, oljelekkasjer, oljeforbruk og den slags er sikkert noe å ta tak i - dog ingenting som gjør bilen utilregnelig. Du har nok sikkert fått med deg M539 restorations på YouTube? Han har jo hatt et par M54 prosjekter, og der er det jo masse lærdom å ta ifra. Han går jo ekstremt grundig til verks med ingen hensyn til kostnad, så man trenger jo ikke å gjøre eksakt det samme... men man får jo sånn sett en fin pekepinn på hva som er lurt å ta iallefall sst079 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Oktober 19, 2023 Share Skrevet Oktober 19, 2023 Glemte jo helt at dette er en E46, så da har du jo selvfølgelig også viskoseviften inni hele dette kjølesystemet. Vet ikke hvor ofte disse havarerer på disse bilene. Antar den kanskje har blitt byttet ila disse 300 000 kilometerne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Oktober 20, 2023 Share Skrevet Oktober 20, 2023 16 timer siden, ///M-ini95 skrev: Glemte jo helt at dette er en E46, så da har du jo selvfølgelig også viskoseviften inni hele dette kjølesystemet. Vet ikke hvor ofte disse havarerer på disse bilene. Antar den kanskje har blitt byttet ila disse 300 000 kilometerne? Den Viskose Clutchen er jo en gjenganger egentlig, jeg ville byttet. Ellers så er jo både M52 og M54 ganske skuddsikkre motorer og går langt om man behandler de pent sst079 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sst079 Skrevet Oktober 21, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2023 På 19.10.2023 den 22.20, ///M-ini95 skrev: Tøft Er det en tråd på denne her? Som nyfrelst M54 eier synes jeg dette hørtes spennende ut. Jeg tenker at du har startet i ganske riktig retning på det som er akilleshælen til M54 (og mange BMW motorer), nemlig kjølesystemet som inneholder altfor mange plastdeler. Disse motorene liker jo å gå på den varme siden, og går det gærnt, blir det jo fort varmt med følgende resultat. Mang en M54 med skjev topp pga kjølesystem som gir opp. Ville også tatt en titt på DISA ventilen for å utelukke at akslingen der ikke er så løs at den havner inn i insuget. Ting som VANOS, oljelekkasjer, oljeforbruk og den slags er sikkert noe å ta tak i - dog ingenting som gjør bilen utilregnelig. Du har nok sikkert fått med deg M539 restorations på YouTube? Han har jo hatt et par M54 prosjekter, og der er det jo masse lærdom å ta ifra. Han går jo ekstremt grundig til verks med ingen hensyn til kostnad, så man trenger jo ikke å gjøre eksakt det samme... men man får jo sånn sett en fin pekepinn på hva som er lurt å ta iallefall Jeg vurderte en tråd på denne, men konkluderte med at jeg blir for "ustabil" til å følge opp en slik tråd😄 Som deg, så er jeg også relativt nyfrelst på M54. E46 manuell og M54 er bare en helt herlig kombinasjon, spesielt etter komplett ny forstilling. Og som tråden handler om, man må behandle disse bilene preventivt, om man vil at de skal vare. DISA ventilen har jeg bitt meg merke i, dette var noe jeg fikk med meg på nettet. Tror faktisk det var M539 jeg så dette på. VANOS virker å være i grei form, mulig den er overhalt på et tidspunkt (har hatt M62 med sliten VANOS, og det var ikke fin musikk😬) Toppdeksel pakning står for tur, men anser ikke denne som akutt. Takk for fine tilbakemeldinger🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå