Gå til innhold

Knapp med snøfnugg aktivert eller deaktivert om vinteren? Kaldt i bilen


---
 Share

Anbefalte innlegg

Synes liksom  jeg ikke får opp temperaturen. Skal egentlig snøfnuggknappen være aktivert eller ikke? Jeg anter det er air-condition knappen? Men det er litt tvetydig hvordan man skal tolke. Betyr snøfnugget god og svalende aircondition om sommeren, eller betyr det varme på kalde dager liksom :-) Deaktiverer jeg den, synes jeg liksom ikke temperaturen stiger noe særlig da heller. Hvordan få det varmt da? :-)

Trykker jeg inn frontrute-vifte-knappen blir det jo varmere, men det støyer jo noe voldsomt. Den er best til avising frontrute og duggfjerning i bilen, og er vel neppe ment til bruk hele kjøreturen.

Ellers står auto-knappen inne, for luft og varme.

Endret av ---
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aircondition, skjønna ikkje kvifor det er ein knapp for å slå det av. Det skal alltid stå på, det er best for levetida. Det verste du kan gjere med eit AC-anlegg er å ikkje bruke det. Det er jo ikkje som at det kjøler når det er 15minusgrader ute heller. Her i Norge så er det største bruksområdet til AC-anlegget tørking av fuktig luft, for regntunge dagar med 0-15 grader har vi rikeleg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TurboJens skrev:

Aircondition, skjønna ikkje kvifor det er ein knapp for å slå det av. Det skal alltid stå på, det er best for levetida. Det verste du kan gjere med eit AC-anlegg er å ikkje bruke det. Det er jo ikkje som at det kjøler når det er 15minusgrader ute heller. Her i Norge så er det største bruksområdet til AC-anlegget tørking av fuktig luft, for regntunge dagar med 0-15 grader har vi rikeleg av.

Ja, litt det jeg tenker også, at den nok skal stå på hele tiden. Slår man den av slås den automatisk på ved neste tur.  Den svaler godt på sommeren, men hvor er varmen på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Snøfnugg på" betyr at bilen vil benytte seg av klimakompressoren når det er behov for kjøling av kupeen, hvis knappen ikke er på så vil bilen forsøke å kjøle ned kupeen etter beste evne uten å bruke AC-kompressoren. Du vil dermed kun merke dette problemet sommerstid. Manglende varme er ikke relatert til denne knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, E.C. skrev:

"Snøfnugg på" betyr at bilen vil benytte seg av klimakompressoren når det er behov for kjøling av kupeen, hvis knappen ikke er på så vil bilen forsøke å kjøle ned kupeen etter beste evne uten å bruke AC-kompressoren. Du vil dermed kun merke dette problemet sommerstid. Manglende varme er ikke relatert til denne knappen.

ja, den burde jo ha en termostat og være fornøyd. Men noe jeg har stilt inn feil siden det ikke blir så varmt som jeg forventer? Burde ikke auto-knappen stå inne, som vanlig, og justere dette fint?

Endret av ---
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en bil der alt fungerer som det skal vil bli varm etter en stund om du stiller klima på typ 22 grader.

Jeg kjenner for øvrig til noen som har flyttet fra varmere strøk og som klagde på at nåla fortsatt var på blå 3 min etter oppstart i -5 og at bilen blåste ikke varmt, så du bør kanskje presisere litt mer hva du legger i "ikke varmt" og de andre forholdene rundt der, samt bil og modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, E.C. skrev:

Ja, en bil der alt fungerer som det skal vil bli varm etter en stund om du stiller klima på typ 22 grader.

Jeg kjenner for øvrig til noen som har flyttet fra varmere strøk og som klagde på at nåla fortsatt var på blå 3 min etter oppstart i -5 og at bilen blåste ikke varmt, så du bør kanskje presisere litt mer hva du legger i "ikke varmt" og de andre forholdene rundt der, samt bil og modell.

Har i grunnen temperatur stilt inn på sommer, typisk 19-20 grader altså, og tenkt det skulle jo gå fint også når boblejakken er kommet på. Så jeg har liksom utelukket det som en parameter, og beskyldt det fnugget for å ikke holde meg varm. Men jeg kan jo skru opp temperaturen og se om det hjelper. Kan jo være det ikke er reell temperatur som avspeiles. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest typiske på denne årstida er at du oppdagar at termostaten er gåen, noko som ikkje merkast så godt om sommaren.

Start med kald bil, køyr 5min (bensin) eller 10min om du har diesel. Stopp og åpne panseret og kjenn etter på slangen til radiatoren. Dersom den er varm så er det en god peikepinn på at termostaten er gåen (åpnar for tidleg, eller står heilt åpen heile tida).

Dersom termostaten er gåen bør du skifte den med en gang, en ting er at det ikkje er så komfortabelt uten varme men motoren likar ikkje å gå kald heile tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...