Sebastian Jonassen Skrevet November 3, 2023 Skrevet November 3, 2023 (endret) Hei. Bytta vann pumpe samt termostat rundt sommer perioden i år. Vakumerte kjøle systemet før jeg fylte på kjøle veske. Lot motoren idle i 5 minutter, null bobler. Nå som det er minus grader ute har jeg lagt merke til an surkle/gurgle lyd som høres våt ut i midten av dashen etter at bilen har varmet seg opp lit. Har både varm og kald luft fra klima anlegget. Lyden forsvinner kun når motor skrues av. Har nappet ut kupe vifte sikringen, og lyden er der. Har prøvd å lufte systeme med å løfte kun fronten på bilen. Har prøvd å lufte systemer via den elektiske vann pumpen men ser ikke noe sirkulasjon i kjøle veske beholderen. Så mistenker at det er luft fanget i varme registret, som jeg ikke får ut. Mistenker også at den elektiske vannpumpen er dårlig. Noen som har vært dette eller har en smart løsning? Mvh Sebastian😳 IMG_1307.mov Endret November 3, 2023 av Sebastian Jonassen Glemte å skrive bil modell i tittelen
Otis Skrevet November 3, 2023 Skrevet November 3, 2023 Bmw diesel er selvluftende, så luft er nesten umulig å fange i kjølesystemet.
Sebastian Jonassen Skrevet November 3, 2023 Forfatter Skrevet November 3, 2023 Hmm. Rart at ikke den lyden forsvinner da?
Otis Skrevet November 3, 2023 Skrevet November 3, 2023 Har ikke du en liten tynn slange som er koblet til ekspasnsjonstanken for kjølevæske, ganske nært toppen av tanken?
Sebastian Jonassen Skrevet November 3, 2023 Forfatter Skrevet November 3, 2023 Stemmer det ja. Slenger med en video og IMG_1306.mov
Sebastian Jonassen Skrevet November 4, 2023 Forfatter Skrevet November 4, 2023 Så…..😤 Begynner å bli mer å mer sikker på at det er Aux pumpen som begynner å bli dårlig. Med tanke på at den ikke klarer å sirkulere kjøleveske da lufte prosessen er i gang. Ikke nokk med det så hører jeg klart å tydelig gurgle/boble lyd fra huset til varme registret. Sjofør siden: IMG_1320.mov Pasasjer siden: filtered-E98EC219-62DD-431A-852F-AE67C8D73D96.mov Hull på radiatoren til varme registre? Det tror jeg ikke nemlig fordi jeg ikke finner noe lekkasje rundt/under huset der varme registret sitter. Har eller ikke noe tykk hinne på innsiden av vinduene, noe som kan tyde på at kjøleveske damp avkjøler seg når det treffer glasset. Tenker så å prøve å bytte aux pumpen samt med en komplett kjøleveske flush. Skal prøve å få tak i BMW original kjøleveske. Det som er på nå er blå ProMeister. Så får vi håpe at lyden forsvinner🫣 Dele film av pumpen:
E.C. Skrevet November 5, 2023 Skrevet November 5, 2023 Hvilken lufteprosess har du kjørt da? Jeg hadde både radiator og Webasto fjernet fra bil på min M57 og etter at jeg satte alt sammen igjen så luftet jeg uten å kjøre sirkulasjonspumpa til Webasto i det hele tatt (som man egentlig skal). Denne sitter også mye lengre ned enn på din bil. Ble helt fint og ingen tilsvarende ulyd. Stopper lyden hvis du skrur temperaturen ned til minimum og vifta på minimum? For da skal det ikke gå noe kjølevann gjennom registreret som er mot kupeen. Sebastian Jonassen reagerte på dette 1
Sebastian Jonassen Skrevet November 6, 2023 Forfatter Skrevet November 6, 2023 (endret) On 11/5/2023 at 1:55 AM, E.C. said: Hvilken lufteprosess har du kjørt da? Jeg hadde både radiator og Webasto fjernet fra bil på min M57 og etter at jeg satte alt sammen igjen så luftet jeg uten å kjøre sirkulasjonspumpa til Webasto i det hele tatt (som man egentlig skal). Denne sitter også mye lengre ned enn på din bil. Ble helt fint og ingen tilsvarende ulyd. Stopper lyden hvis du skrur temperaturen ned til minimum og vifta på minimum? For da skal det ikke gå noe kjølevann gjennom registreret som er mot kupeen. Hei. Lufte prosessen jeg brukte var en slik vakum fyller (et verktøy som suger alt luft ut av kjølesystemet før så å opne en ventil slik at vkume drar alt av kjølevesken inn)og la bilen stå i en halv time å kjøre seg varm med varmen i bilen på max. Nei😭 lyden stopper ikke. skrudde av bilen og hører nå i etterkant «tikking» høres ut som du nettopp har slått av en gass varm ovn eller vann oppvarmer som går på 😤 IMG_1346.mov IMG_1345.mov Endret November 6, 2023 av Sebastian Jonassen Glemte å legge til en video
E.C. Skrevet November 6, 2023 Skrevet November 6, 2023 Vakuumfyller er greit det, men du bør fortsatt la bilen gå seg opp i temperatur med radiatorlokket av, med temperatur på max og vifta på minimum. Du kan fortsatt klemme litt på slanger i motorrommet (særlig de til varmeveksleren) for å se om det blir noe bedre. Ellers hører jeg primært en slags vibrasjon på lydklippene, virker mer som en metalldel som vibrerer enn bobling fra hva jeg greier å høre. Sebastian Jonassen reagerte på dette 1
Sebastian Jonassen Skrevet November 6, 2023 Forfatter Skrevet November 6, 2023 (endret) 1 hour ago, E.C. said: Vakuumfyller er greit det, men du bør fortsatt la bilen gå seg opp i temperatur med radiatorlokket av, med temperatur på max og vifta på minimum. Du kan fortsatt klemme litt på slanger i motorrommet (særlig de til varmeveksleren) for å se om det blir noe bedre. Ellers hører jeg primært en slags vibrasjon på lydklippene, virker mer som en metalldel som vibrerer enn bobling fra hva jeg greier å høre. Hmmm ja. Har prøvd det ja. Når du sier «radiatorlokket» så håper jeg du mener lokket lit ekspansjons tanken. Er vel samme prinsippet sånn egentlig😅 Den mystiske lyden kommer som sagt kun frem når bilen begynner å bli temperert etter jeg har brukt varmen en stund. Så synes det er rart at det skal være en metal del som er årsaken. Skulle jo da ha hørt den hele tiden selv når motoren er kald?? Metall ekspanderer jo når det blir varmt, men sliter i såfall litt med å forstille meg hva det kan være?🤔 Må vel bare begynne å demontere dashen. Kanskje jeg oppdager noe da…🙃 Endret November 6, 2023 av Sebastian Jonassen Skrive feil
E.C. Skrevet November 7, 2023 Skrevet November 7, 2023 Yess, "radiatorlokk" blir selvfølgelig lokk til ekspansjonstank. Sebastian Jonassen reagerte på dette 1
Sebastian Jonassen Skrevet November 19, 2023 Forfatter Skrevet November 19, 2023 Har nå byttet vann ventilen, aux pumpen og tappet hele kjølesystemet samt skylling av det. Og lyden er dær fremdeles….😤 Kjørte aux pumpen på full guffe med ista +, og hadde lufte pluggen til egr ventil av. Ætter bilen sluttet med å presse luft ut løftet jeg fronten så langt opp at bakfangeren nesten rørte gulvet. Stengte lufte pluggen. Startet den og lot den gå til den nådde ca 90 grader. Med vifta på lavt og varmen på fult. Gasset opp til 2500 omdreininger hvor jeg holdte den i 5 sec rundt 10 ganger. Etter det kjørte jeg meg en tur og alt funger slik det skal. Sjekket kjøleveske dagen etterpå, etterfylte litt og åpnet lufte pluggen. Var ikke noe luft som kom ut. Kjørte bilen og la merke til en ting. Lyden kommer ikke før kjølevesken blir varm. Kald kjøleveske og lyden er borte. Så begynner å lure på om jeg har ett hull i radiatoren til varme registre? Så pass lite hull at problemet kun oppstår når kjølevesken begynner å få temperatur? Vasket innsiden av ruten i slutten av sommer og begynner å se et lite belegg som danner seg på innsiden nå. Burde vell kanskje prøve å bytte varme registret da?
E.C. Skrevet November 19, 2023 Skrevet November 19, 2023 Sjekk med trykktester først? Sjekket du forresten om vakuum holdt seg greit da du vakuumfylte? Er det noe spesiell temperatur lyden kommer ved?
Sebastian Jonassen Skrevet November 19, 2023 Forfatter Skrevet November 19, 2023 (endret) 1 hour ago, E.C. said: Sjekk med trykktester først? Sjekket du forresten om vakuum holdt seg greit da du vakuumfylte? Er det noe spesiell temperatur lyden kommer ved? Tenkte jeg skulle gjøre det på mandag. Men la merke til at vakuum nivået sank litt før jeg skulle fylle. For eksempel fra -25 til -20bar. Har ikke eksakt temperatur av leser men har de der fine oransje strekene som synker etter hvor varm kjølevesken er. La oss si at 0-45 grader hører jeg ingen ting, men alt over begynner lydene å komme fra varme registret. Endret November 19, 2023 av Sebastian Jonassen
E.C. Skrevet November 19, 2023 Skrevet November 19, 2023 Tillatt at det synker litt, men om det er mye så kan systemet være utett. Forresten så blir det "inch Hg" eller tommer kvikksølv, ikke bar. Om det er snakk om -25 til -20.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå