Gå til innhold

E60 m47 Rar lyd kommer fra dashen.


Sebastian Jonassen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Bytta vann pumpe samt termostat rundt sommer perioden i år. Vakumerte kjøle systemet før jeg fylte på kjøle veske. Lot motoren idle i 5 minutter, null bobler.

Nå som det er minus grader ute har jeg lagt merke til an surkle/gurgle lyd som høres våt ut i midten av dashen etter at bilen har varmet seg opp lit. Har både varm og kald luft fra klima anlegget. Lyden forsvinner kun når motor skrues av.
Har nappet ut kupe vifte sikringen, og lyden er der. Har prøvd å lufte systeme med å løfte kun fronten på bilen. Har prøvd å lufte systemer via den elektiske vann pumpen men ser ikke noe sirkulasjon i kjøle veske beholderen.

Så mistenker at det er luft fanget i varme registret, som jeg ikke får ut. Mistenker også at den elektiske vannpumpen er dårlig. 

Noen som har vært dette eller har en smart løsning?

Mvh Sebastian😳

 

Endret av Sebastian Jonassen
Glemte å skrive bil modell i tittelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så…..😤 Begynner å bli mer å mer sikker på at det er Aux pumpen som begynner å bli dårlig. Med tanke på at den ikke klarer å sirkulere kjøleveske da lufte prosessen er i gang. Ikke nokk med det så hører jeg klart å tydelig gurgle/boble lyd fra huset til varme registret. 

Sjofør siden:

 

 

Pasasjer siden:

 

 

 



Hull på radiatoren til varme registre? Det tror jeg ikke nemlig fordi jeg ikke finner noe lekkasje rundt/under huset der varme registret sitter. Har eller ikke noe tykk hinne på innsiden av vinduene, noe som kan tyde på at kjøleveske damp avkjøler seg når det treffer glasset. 

Tenker så å prøve å bytte aux pumpen samt med en komplett kjøleveske flush. Skal prøve å få tak i BMW original kjøleveske. Det som er på nå er blå ProMeister. 
Så får vi håpe at lyden forsvinner🫣
 

Dele film av pumpen:

IMG_1310.thumb.jpeg.4624b0a449f8854e7a1ef5d22dc0869d.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken lufteprosess har du kjørt da? Jeg hadde både radiator og Webasto fjernet fra bil på min M57 og etter at jeg satte alt sammen igjen så luftet jeg uten å kjøre sirkulasjonspumpa til Webasto i det hele tatt (som man egentlig skal). Denne sitter også mye lengre ned enn på din bil. Ble helt fint og ingen tilsvarende ulyd. 

Stopper lyden hvis du skrur temperaturen ned til minimum og vifta på minimum? For da skal det ikke gå noe kjølevann gjennom registreret som er mot kupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/5/2023 at 1:55 AM, E.C. said:

Hvilken lufteprosess har du kjørt da? Jeg hadde både radiator og Webasto fjernet fra bil på min M57 og etter at jeg satte alt sammen igjen så luftet jeg uten å kjøre sirkulasjonspumpa til Webasto i det hele tatt (som man egentlig skal). Denne sitter også mye lengre ned enn på din bil. Ble helt fint og ingen tilsvarende ulyd. 

Stopper lyden hvis du skrur temperaturen ned til minimum og vifta på minimum? For da skal det ikke gå noe kjølevann gjennom registreret som er mot kupeen.

Hei. Lufte prosessen jeg brukte var en slik vakum fyller (et verktøy som suger alt luft ut av kjølesystemet før så å opne en ventil slik at vkume drar alt av kjølevesken inn)og la bilen stå i en halv time å kjøre seg varm med varmen i bilen på max.

Nei😭 lyden stopper ikke.

skrudde av bilen og hører nå i etterkant «tikking» høres ut som du nettopp har slått av en gass varm ovn eller vann oppvarmer som går på 😤

 

 

Endret av Sebastian Jonassen
Glemte å legge til en video
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakuumfyller er greit det, men du bør fortsatt la bilen gå seg opp i temperatur med radiatorlokket av, med temperatur på max og vifta på minimum. Du kan fortsatt klemme litt på slanger i motorrommet (særlig de til varmeveksleren) for å se om det blir noe bedre.

Ellers hører jeg primært en slags vibrasjon på lydklippene, virker mer som en metalldel som vibrerer enn bobling fra hva jeg greier å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, E.C. said:

Vakuumfyller er greit det, men du bør fortsatt la bilen gå seg opp i temperatur med radiatorlokket av, med temperatur på max og vifta på minimum. Du kan fortsatt klemme litt på slanger i motorrommet (særlig de til varmeveksleren) for å se om det blir noe bedre.

Ellers hører jeg primært en slags vibrasjon på lydklippene, virker mer som en metalldel som vibrerer enn bobling fra hva jeg greier å høre.

Hmmm ja. Har prøvd det ja. Når du sier «radiatorlokket» så håper jeg du mener lokket lit ekspansjons tanken. Er vel samme prinsippet sånn egentlig😅

Den mystiske lyden kommer som sagt kun frem når bilen begynner å bli temperert etter jeg har brukt varmen en stund. Så synes det er rart at det skal være en metal del som er årsaken. Skulle jo da ha hørt den hele tiden selv når motoren er kald?? Metall ekspanderer jo når det blir varmt, men sliter i såfall litt med å forstille meg hva det kan være?🤔

Må vel bare begynne å demontere dashen. Kanskje jeg oppdager noe da…🙃

Endret av Sebastian Jonassen
Skrive feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nå byttet vann ventilen, aux pumpen og tappet hele kjølesystemet samt skylling av det. Og lyden er dær fremdeles….😤

Kjørte aux pumpen på full guffe med ista +, og hadde lufte pluggen til egr ventil av. Ætter bilen sluttet med å presse luft ut løftet jeg fronten så langt opp at bakfangeren nesten rørte gulvet. Stengte lufte pluggen. Startet den og lot den gå til den nådde ca 90 grader. Med vifta på lavt og varmen på fult. Gasset opp til 2500 omdreininger hvor jeg holdte den i 5 sec rundt 10 ganger. Etter det kjørte jeg meg en tur og alt funger slik det skal.

Sjekket kjøleveske dagen etterpå, etterfylte litt og åpnet lufte pluggen. Var ikke noe luft som kom ut. Kjørte bilen og la merke til en ting. Lyden kommer ikke før kjølevesken blir varm. Kald kjøleveske og lyden er borte.

Så begynner å lure på om jeg har ett hull i radiatoren til varme registre? Så pass lite hull at problemet kun oppstår når kjølevesken begynner å få temperatur? Vasket innsiden av ruten i slutten av sommer og begynner å se et lite belegg som danner seg på innsiden nå.

Burde vell kanskje prøve å bytte varme registret  da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, E.C. said:

Sjekk med trykktester først? Sjekket du forresten om vakuum holdt seg greit da du vakuumfylte?

Er det noe spesiell temperatur lyden kommer ved?

Tenkte jeg skulle gjøre det på mandag. Men la merke til at vakuum nivået sank litt før jeg skulle fylle. For eksempel fra -25 til -20bar.

Har ikke eksakt temperatur av leser men har de der fine oransje strekene som synker etter hvor varm kjølevesken er. La oss si at 0-45 grader hører jeg ingen ting, men alt over begynner lydene å komme fra varme registret.

Endret av Sebastian Jonassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...