Gå til innhold

skjevt ratt


achbarrow
 Share

Anbefalte innlegg

hei!

jeg kjører en bmw 330i 2009 mod. denne har ett eller annet som er feil med styringen. rattet står omtrent 30 gradet til venstre og får opp på i-driven "active steering faulty". får også opp "DSC faulty", "DBC faliure" og "FTM system error".

feilkodeleseren min gir meg feilkode:

5e46 - "DSC: steering angle sensor: plausibility"

 

såvidt jeg har forstått er disse på samma system, så jeg lurer på hva som kan være feilen eventuelt om de er relatert?

 

alle svar settes pris på!

tusen takk!

Endret av achbarrow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peker begge hjula rett frem når rattet er 30 grader mot klokka? Eller har du bare sjekket at bilen kjører rett frem når rattet er skeivt? Har bilen vært innom grøfta eller fått byttet styreledd uten hjulstillingskontroll i etterkant? Gjort noe med rattstammen?

Basert på feilkoden så virker det som at bilen har fått med seg at rattet står skeivt og at bilen til tross for dette fortsetter rett frem. Justering av hjulstilling (spesielt spissing foran) og evt. resett/rekalibrering av styrevinkelsensor bør løse problemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! ja begge hjula går rett fram, jeg vet ikke helt men tror ikke tidligere eier har gjort noe med styreledd eller rattstammen, når det er sagt kan det gi mening at den har. vært i grøfta på noe tidspunkt fordi stort sett alle dekslene under Blien ser ut til å være revet av. jeg har prøvd rekalibrering men løste ingen ting, skal få tatt. meg en 4 hjulskontroll!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...