Gå til innhold

Bmw f20 118d mister spenning.


Benjamink
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en 14mod f20. Fikk montert nytt batteri på mandag, ja det er kodet å ja det var full ladet. 

Idag dukket det opp battery drain when stationary. 

Prøvde meg på metoden med multimeter mellom minuspole å kabel for å se hvor mye strøm (amp) den trekker da den "sover" men virket som om det var visse moduler som ble vekt da jeg koblet på multimeter for amp gikk opp å ned regelmessig mellom 0.4 til 1.6a 

Sammtidig som jeg hørte modulene ble vekt eller begynt starte, noen som vet en annen prosedyre dette kan finnes ut på. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror trikset er å åpne bagasjerommet når lyset går ut, er den i "sleep mode" kan ta en stund ca 16 minutter tror jeg er vanlig. Når du venter på at den skal gå i "sleep mode" må du bare la bilen stå ikke åpne dører eller annet. Hvile strømmen skal være lav godt under 80mA men den varierer fra modell til modell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gjøre det på denne måten så er trikset å vente til bilen går i sleep (la den stå i en times tid for å være sikker og ikke rør noen dørlåser) så kobler du av slik at kontakten mellom batteri og minuspol på bil aldri blir brutt. Så i praksis kan du starte med å ta av minuspolen og bruke en kabel mellom den og batteri-minus. Trenger ikke å være så veldig tjukk så lenge du ikke skal starte bilen. Når det har gått en time, med denne kabelen tilkoblet i serie, så kobler du multimeteret i amp-modus i parallell med kabelen. En ende på minuspol og en ende på batteri-minus, så tar du vekk kabelen. Da går alt gjennom multimeteret uten å bryte kretsen og vekke bilen først. Ulempen her er at om du registrerer et strømtrekk så kan det bli naturlig å nappe ut sikringer for å se hvor det kommer fra, men da kan bilen våkne igjen.

Det du heller kan prøve er å måle spenningsfall over sikringer når bilen er i sleep. Det finnes tabeller som relaterer sikringsstørrelse til spenningsfall og strømtrekk.
https://caravanchronicles.files.wordpress.com/2018/10/fuse-voltage-drop-table.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takker for svar. Har gjort begge sikringsboksene nå i bagasjerom uten feil med såkalt voltage drop test. Imorges var batteriet på 12.83v 

Nå for 10min siden 12.81v, bilen står i låst å i sleep å har gjort det siden igår. 

Tar sikringsboks under panser imorgen.

Temperaturen ute er nå -11,7 og har vært slik siden igår da jeg ladet den 

Er det normalt at noe spenning mistes da det er veldig kaldt ute ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at spenningen kan gå litt ned når det er kaldt og det kan ta inntil 12 timer (når det er tilnærmet ingen last) før hvilespenning flater ut. Så et avvik på 0.02V hadde ikke jeg nødvendigvis stusset over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...