Gå til innhold

Lys, og feilmelding på girkasse etter høytrykkspumpenhavari?

Stanipanini
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, titel er kanskje ikke helt forklarlig men her er storyen. Var ute å kjørte en tur, og da stoppen bilen momentant. Fikk rulla bilen til en parkeringsplass. Var så rett innpå forumet her og spurte hva som kunne være galt. Det var enstemmig at sansynligvis var høytrykkspumpen defekt. Litt rask googling fant jeg svimlende dyre deler, og etter en titt under panseret skjønnte jeg at å ordne dette selv var no-go for meg. Besluttet derfor å legge ut bilen til salgs med feil. Bilen er en BMW X1 2.0 xdrive 2010. La den ut for 30k og i løpet av det siste døgnet har jeg rund 100 samtaler med folk som ønsker å kjøpe den usett ol. Ringer en kar som bor relativt nært å virket som han var godt kjent med disse bilene og ville reservere bilen med å overføre 10k med en gang. Så starter egentlig helvette. Bilen var parker på en pendle plass hvor jeg måtte få bort bilen inner 24t, flere har vært å sett på bilen og startet den for å høre hvordan motoren gikk. Det fører selvfølgelig til at bilen er tilnærmet strømtør når jeg skal taue den til en mer ideel parkeringsplass. Legger da merke til at nødblinkersene ikke fungerer. Men antar at det er pga lavt strøm, får heller ikke låst bilen, med samme antagelse, manglende strøm. Jeg blir stressa, bilen står nå i 13 minusgrader og sender en melding til kjøper om at det haster å få hentet den, da jeg fryktet batteriet frøs sundt.  Bilen blir om sider hentet. Men etter noen dager får jeg en sint kjøper på tlf. Han har fikset feilen på bilen( høytrykkspumpe ) men begynner å remse opp titals feil på bilen. Mye kosmetisk,dårlig rengjort, men sier også det kommer feil på girkasse, lys fungerer ikke, og fjernlys fungerer ikke. Disse feilene er helt fjærne for for meg. Nå truer vedkommende med å komme med bilen å sette advokat på meg for å få tilbake pengene+ reprasjon av hoved feil. Grubler nå på hva jeg skal gjøre. Om jeg skal ta den tilbake, eller stå på mitt. Bilen er solgt pr kontrakt som "deler på bil" Disse feilene som har kommet i etterkant, hva kan det være? Og da tenker jeg på feilmelding på girkasse, feil på lys, feil på lås.

Endret av Stanipanini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen moduler kan bli dårlige av å jobbe med lav spenning, så det er ikke helt umulig. Det er dog også en del litt spesielle ting han nevner. Som dårlig kosmetisk og dårlig ryddet. Det må nesten være en del av "sjarmen" av å kjøpe usett. For å være ærlig så er jeg drittlei folk som skal enten prute i forkant eller reservere noe uten å skaffe seg noe oversikt over salgsobjektet og deretter begynne å klage ved eller etter overlevering. Hva gjelder din aktuelle sak så kommer det nesten an på hva som er avtalt. Solgt som delebil høres ikke ut som all verdens sak for han. Mulig han bare prøver seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, E.C. said:

Noen moduler kan bli dårlige av å jobbe med lav spenning, så det er ikke helt umulig. Det er dog også en del litt spesielle ting han nevner. Som dårlig kosmetisk og dårlig ryddet. Det må nesten være en del av "sjarmen" av å kjøpe usett. For å være ærlig så er jeg drittlei folk som skal enten prute i forkant eller reservere noe uten å skaffe seg noe oversikt over salgsobjektet og deretter begynne å klage ved eller etter overlevering. Hva gjelder din aktuelle sak så kommer det nesten an på hva som er avtalt. Solgt som delebil høres ikke ut som all verdens sak for han. Mulig han bare prøver seg.

Ang salg, er helt enig med deg, jeg synes det var helt ekstremt på denne bilen. Folk ringte døgnet rundt, men til stykke vil de ikke betale en dritt. Aldri opplevd dette tidligere egentlig. Han var jo der å så bilen,både utvendig og innvendig. Gjentatte ganger klaget på at den var skitten. Og ja... Den var skitten, men lik skitten som når det ble hentet av kjøper. Har jo også en mistanke om at han prøver seg, men dette har pågått i noen uker nå. Og det går meg rett i hode. Er ikke spessielt morsomt å få kjeftskure på halv dårlig norsk og trusler som man ikke vet hvordan de skal håndteres. For meg virker det som han forventer at bilen er flunka ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Otis said:

Jeg mener at det meste koker ned til hva som stod i kontrakten. Om du aktivere noe sånt som "deler på bil" så er du bedre stilt enn om det hadde manglet.

Men hva annet stod det der?

"FINN-annonse: Tatt bort med hensyn av kjøper"

Bilen selges som deler på bil, Det er ukjent hva som feiler bilen, stoppet langs vegen. Kjøper er gjort klar over at bilen ikke går og at

Selger ikke har kjenskap til feiler på bil.

Feil som er kjent før motorstop,og kjent av selger er 2 to små bulker, defekt DPF, Slitte dekk/gamle dekk. Batteri har stått tomt for

strøm i 3 dager og usikker på følgeskader av det."

Endret av Stanipanini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk å se annonsen. Bilen var ikke ren, men om den har vært besiktiget og solgt "som den er" så er det ikke noe å klage på i etterkant, da fremstår man bare tullete. Han får vel bare fremme et formelt skriftlig krav til forliksrådet eller en annen instans hvis han mener at han har en sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...