Gå til innhold

E60 525i Bensiner starter ikke ved minus temp.


Feskarn
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann.

Bmw 525i E60 2004mod Bensin starter ikke når det er minusgrader ute.

Ingen feilmelding på diagnose, annet enn Lmm viser store håpp på temperatur ved avlesning.

Etter oppvarming i varm garage  (4-5 timer) starter den som en klokke og går fint. prøvd inn og ut i kulden 3-4 ganger nå og samme skjer.

Har også prøvd å demontere lmm for så å varme/kjøle denne uten hell. Tar man ut lmm når bilen står inne starter den ved å ta ut kontakten på lmm for så å sette den inn. går ujamt  den lille stunden kontakten er ute, straks den settes inn går den perfekt. (har prøvd dette utendørs uten hell) Måler lmm utetemp? eller er det en annen komponent som styrer dette. kan det være noe annet som fusker? bilen virker 100% etter start.  (ny Lmm er bestillt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok finne fram til den tempsensoren som tuller eller sjekke ledningsnettet fram til den. Regner med at det ikke er ny original lmm du kjøpte, da er det fort gjort å bytte feil komponent og skaffe seg enda mer kronglete utgangspunkt for feilsøking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at om bilen tror at det er mye varmere enn det er så kjører den feil blanding, mulig at dette er nok. Regner med at den alltid drar rundt på starter, men at det ikke skjer så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en E61 med samme motor hvor temp.sensor som sitter i blokka periodevis kunne tulle. Den kunne gå fra 45° til -35° og så tilbake til 45° på et blunk, og i det lille blunket så kjente man et lite "host" fra drivlinjen hvor alt bare "nappa" i mangel på bedre ord. 

Sensoren så slik ut. Skiftet så denne og aldri hatt de samme symptomene igjen. Ingen motorlampe, ingen feilkoder. 

20211210_230955.thumb.jpg.c2307f6450a596d8ec1f02a0813a2a98.jpg.b84f1777249e2870259ee2dfe0f61a8e.jpg

Så en defekt temp.sensor kan absolutt føre med seg andre ting enn bare feil visning av temperatur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, E.C. skrev:

Jeg vil tro at om bilen tror at det er mye varmere enn det er så kjører den feil blanding, mulig at dette er nok. Regner med at den alltid drar rundt på starter, men at det ikke skjer så mye?

Ja tror du er inne på noe. Starter er målt, og drar fint rundt hele tiden.  mildvær nå med 1+ og. starter kun når man tar ut kontakt av Lmm så inn igjen etter start..  (bare en tanke at denne samarbeider med en tempføler en plass) men ingen tegn ved diagnose.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Jeg har en E61 med samme motor hvor temp.sensor som sitter i blokka periodevis kunne tulle. Den kunne gå fra 45° til -35° og så tilbake til 45° på et blunk, og i det lille blunket så kjente man et lite "host" fra drivlinjen hvor alt bare "nappa" i mangel på bedre ord. 

Sensoren så slik ut. Skiftet så denne og aldri hatt de samme symptomene igjen. Ingen motorlampe, ingen feilkoder. 

20211210_230955.thumb.jpg.c2307f6450a596d8ec1f02a0813a2a98.jpg.b84f1777249e2870259ee2dfe0f61a8e.jpg

Så en defekt temp.sensor kan absolutt føre med seg andre ting enn bare feil visning av temperatur.

 

Snodige greier...... absolutt verdt å sjekke opp. På min er alt i skjønneste orden etter start og kjøring. fin på tomgang og kjøring. mulig jeg synes det lukter en del bensin samt ryker litt ekstra fra potta enn jeg ellers har merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Feskarn skrev:

Kan legge til at den tenner på startgass, men dør like fort ut igjen .

Ville også tatt en titt på drivstoffsystemet. Sjekk ut div.live verdier i de situasjonene bilen ikke starter og sammenlign med når bilen har stått inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...