Gå til innhold

Map sensor på m47 e90 alpina


KKME30
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Fikk feil på ladetrykk her for 2 år siden. Siden da har bilen stått i garasjen... kort historie har det komt 2 unger siden da så ikke vert så fokus på den.. 

Har nå tatt opp ballen og sliter litt her. Jeg husker ikke helt tilbake de 2,5 årene siden da jeg sjekket da men hadde hverfall mistanke om kjilt wastrgate eller nedsotet.. tok så da ut turbo og fant ingen feil. 

Til nå alt montert igjen men får feilkode på boost pressure sensor.. har en som jeg mener sto i bilen tidligere/når feilen oppstod. Som viser 2870mbar uansett om man setter vakum eller trykk på den. Men med denne sensoren så "funker" vnt og den regulerer. Eller man merker vertfall at den lader. Har så 4 andre sensoren men disse far jeg bare opp feilkode på og får ikke slettet disse og de viser bare 899mbar 

Noen kloke hoder her som har noen forslag? Begynner og bli sår i hodebunnen😅 

Kan til info si bilen er chippet. Har og registret at exhaust back pressure sensor viste 0. Er downpipe montert her. Kan det være årsaken eller. Er det programert bort ved chipping da det er egr og dpf delete ? Skal se litt nermere på den sensoren imorgen hvertfall😊 takk for alle innspill dere kan komme med hvertfall👍20240203_220922.thumb.jpg.fc7d4ac72a2ce076e1348c3c83d44033.jpg20240203_221121.thumb.jpg.72427e906c3749d8cf009d6f6dd24f78.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Otis skrev:

Mulig et spesielt map?

Evt at ingen av sensorene er rett for bilen.

Brukte jo bilen i et par år før dette sjedde med dette mappet. Er ingen annen sensor i delekatalogen til alpina på bilen hvertfall🤔

Jeg har nå en map sensor til. Så da 4 stk som måler det samme, ene er jo fra en bil jeg bruker hver dag og vet fungerer🤔 

Men er så rart at den China sensoren som er def. Får jeg ikke feilkode på men alle de andre🤔🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilens vurdering for å gi ut en feilkode på en sensor bygger seg på noen forhåndsdefinerte verdier. Det er ikke slik at en billig Kina-sensor ikke kan snike seg unna denne deteksjonen, i alle fall under oppstart og evt. fram til motorhjernen finner ut av hva som sannsynligvis er hva. Vet ikke hva som er max ladetrykk på denne motoren, men du skal ikke se vekk fra at 2,87 bar er der det ligger. Din sensor er analog. Den får 5V og jord inn og returnerer en spenning i retur. Flere volt = høyere trykk. Om den billigsensoren er tilnærmet kortsluttet så vil du få tett opp mot max verdi i retur, så tror bilen at den konstant ligger på 2,87 bar og at motoren er under betydelig last. Og du skal ikke se vekk fra at det er faktisk sånn en billig sensor er satt opp for å være så billig. 

Din ambient ser ok ut, 1 atm er ca. 1 bar. Leste du av boost med motor i gang (når 899.9 mbar) eller kun med tenning på? Med kun tenning på skal disse to være tilnærmet like, med 79 mbar forskjell skjønner jeg at bilen klager (ser Autel angir +/- 25 mbar, men vet ikke om det er det BMW har som grense). Analog sensor vil som kjent gi returverdi basert på motstand og dermed returspenning, så hvis du ligger lavere enn ambient kan det være motstand i ledninger/plugg/kontakter som gjør dette (f.eks. korrosjon). Samtidig er det slik at hvis en kjent fungerende sensor ikke reagerer på endring når du kjører (turboen lader jo noe uansett, regner med at du ikke fant noe wastegate ved demonteringa) så er det noe mer feil. Måten jeg hadde testet dette på i første omgang ville ha vært med variabel motstand i stedet for sensoren:

image.png.c05e5afbd027ac4852c08aacbc07a31d.png

Hvis motorhjernen viser samme verdi uansett om den får inn 1V eller 4V på feedback og man har utelukket ledningsnettet (inkl. 5V forsyning til sensor og jord) så er det nærliggende å tro at det er enten problem med software/remap eller selve dde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2024 den 13.37, E.C. skrev:

Bilens vurdering for å gi ut en feilkode på en sensor bygger seg på noen forhåndsdefinerte verdier. Det er ikke slik at en billig Kina-sensor ikke kan snike seg unna denne deteksjonen, i alle fall under oppstart og evt. fram til motorhjernen finner ut av hva som sannsynligvis er hva. Vet ikke hva som er max ladetrykk på denne motoren, men du skal ikke se vekk fra at 2,87 bar er der det ligger. Din sensor er analog. Den får 5V og jord inn og returnerer en spenning i retur. Flere volt = høyere trykk. Om den billigsensoren er tilnærmet kortsluttet så vil du få tett opp mot max verdi i retur, så tror bilen at den konstant ligger på 2,87 bar og at motoren er under betydelig last. Og du skal ikke se vekk fra at det er faktisk sånn en billig sensor er satt opp for å være så billig. 

Din ambient ser ok ut, 1 atm er ca. 1 bar. Leste du av boost med motor i gang (når 899.9 mbar) eller kun med tenning på? Med kun tenning på skal disse to være tilnærmet like, med 79 mbar forskjell skjønner jeg at bilen klager (ser Autel angir +/- 25 mbar, men vet ikke om det er det BMW har som grense). Analog sensor vil som kjent gi returverdi basert på motstand og dermed returspenning, så hvis du ligger lavere enn ambient kan det være motstand i ledninger/plugg/kontakter som gjør dette (f.eks. korrosjon). Samtidig er det slik at hvis en kjent fungerende sensor ikke reagerer på endring når du kjører (turboen lader jo noe uansett, regner med at du ikke fant noe wastegate ved demonteringa) så er det noe mer feil. Måten jeg hadde testet dette på i første omgang ville ha vært med variabel motstand i stedet for sensoren:

image.png.c05e5afbd027ac4852c08aacbc07a31d.png

Hvis motorhjernen viser samme verdi uansett om den får inn 1V eller 4V på feedback og man har utelukket ledningsnettet (inkl. 5V forsyning til sensor og jord) så er det nærliggende å tro at det er enten problem med software/remap eller selve dde.

Tusen takk for utfyllende svar!! La det litt bort da jeg så meg svart på det😅

Fikk tak i potensiometer til prøve og sende inn det signalet jeg vil, men har og hålt ut hver av lederne fra hjernen til kontakten og funnet dem. Alle pipet og og målt til 0,3 ohm. Kryssmålt dem og ingen kontakt og få slik. 

Målt 4,96v inn signal. Så fort jeg setter på sensor eller potensiometer så faller strøm inn til sensor ned på 0,42v samme med potensiometeret🤔 hva kan det komme av tro?😐

 

20240204_212211.jpg

20240204_212231.jpg

20240204_212242.jpg

20240204_212305.jpg

20240204_212318.jpg

20240204_212221.jpg

Endret av KKME30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes rart ut, referanse fra bil skal holde 5V hele veien. Det kan jo forklare at alle sensorer får ladetrykk i bunn når referansen ligger som den ligger. Hva skjer med Kina-sensoren som viser max trykk i DDE? Her faller den kanskje ikke ned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, E.C. skrev:

Hørtes rart ut, referanse fra bil skal holde 5V hele veien. Det kan jo forklare at alle sensorer får ladetrykk i bunn når referansen ligger som den ligger. Hva skjer med Kina-sensoren som viser max trykk i DDE? Her faller den kanskje ikke ned? 

Ja er litt rart her.. var ute igjenn og målte. Må være kortslutning her en plass. Jordet i motor og da målte jeg strøm på alle lederne. Men er bare china sensoren som gir max utslag på data i ECU Men er vell sikkert for den er kortsluttet fra + til signal🤔

20240206_225301.jpg

20240206_225307.jpg

20240206_225312.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kabelstrømper nær kontakt etter at du har probet eller har det vært reparert? Mulig noe dårlig forbindelse? Tror ikke det blir helt riktig å bruke annet jord her enn den som er ment til denne sensoren - direkte fra DDE, men du skal ikke måle mange millivolt, om noen, mellom sensor jord og motor-jord (hvis målt med sensor frakoblet). 

Du kan jo alltid teste ut å legge opp nye ledninger rett fra DDE, bare for å være sikker på at det ikke er noe med eksisterende ledninger. Bare så du får koblet deg opp til å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen😀 til info ble det noen dager til med hodebry og sår hodebunn siden sist men fant nå i helgen utav problemet👍 det var rett og slett en krets i hjernen som var svidd an og såvidt hadde kontakt og sendte ut litt strøm til sensor🙈 forstørrelsesglass og loddebolt å tålmodighet ble funnet fram og loddet på en leder så nå funker bilen👍😀 men blir nok og programmere en ny ecu da jeg ikke tar denne fiksen som holdbar alt for lenge😅20240216_211237.thumb.jpg.e3625ba4b2cd0a8737d6df6b838faf2a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, E.C. skrev:

Så bra, fikk du målt at det var for lav spenning ut ved å gjøre en ny tilkobling rett ut av dde? Eller var det inspisering på gefuhlen?

Nei hadde svært lite lyst til og klippe og styre rett med kontakten ut av dde.. men målte jo og styrte fra dde-kontakt  til sensor kontakt og sjekket ledningsnettet og kunne ikke finne noe... så kunne ikke sjønne at det kunne være noe annet enn dde.. men så det jo fort da jeg åpnet at det var svidd litt. men er vanskelig med sånt fordi det var jo 5V ut til sensoren så har jo vært litt kontakt men så fort det var litt motstand så ble det vell kortslutning så er vel derfor den ødelagte sensoren ikke ga feilkode..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...