Gå til innhold

523i N53 B25A Radiator problem?


Larsensmekk
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann. 
Jeg kjørte bilen hjem nå (ca 2-3 mil, 35 min). Bilen ble varm, men hadde litt vanskelig for å blåse kaldt i kupèen, sikkert bare en innstilling(?). 

Men, når jeg kommer hjem ryker det veldig fra radioteren. Lukter ikke brent, men mere som om den har smelta snø (snør veldig mye her nå). 
Når jeg åpner panseret går ikke kjølevifta, og så vidt jeg har lagt merke til har den heller aldri skrudd seg på siden jeg kjøpte den. Noen innspill til hva det kan være?

 

Kjørt med AC på hele veien, og motor er ganske varm, du kjenner varmen godt. Men den har tilsynelatende ikke overoppheta. Ikke fått noen lamper opp i displayet. Skal lese ut feilkoder seinere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevifta går nå sjeldent i snøvær og særlig sjeldent om du kjører i litt hastighet i tillegg. Når kjøpte du bilen da? Kan være for 1 uke eller 5 år siden. Vanskelig å avgjøre om du burde ha observert vifta i aksjon. Du får nå uansett tvangskjørt slikt med rett diagnoseutstyr om du lurer på om den funker. Temp på kjølevæske får du lest av også. Jeg vil tro at du har noe snø som smelter og damper av.

Skulle du har bilen til å blåse kaldt i kupeen? Når det snør ute? Kan du utdype litt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg faktisk skrevet helt feil, mener ikke å skrive blåse kaldt men varmt. 
 

Kjøpte bilen i januar, men har stått på verksted siden for å få bytta et par pakninger i girkassa osv. så kjørt ca 1500 km sammen lagt. 
 

Har fått lest ut noen feil koder når jeg kom hjem nå, legger ved bilder av de. Leste med Carly, men har tilgang til pc med inpa og de andre verktøyene for bmw. 
Har vel kanskje ikke observert veldig nøye nei, men synes det var rart. Men kan hende det skal være sånn som du sier. 
Er nok bare snø som har smelta ja, er jo -4 og snør endel her nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skal blåse varmt når du har kjørt litt, men en del biler blåser ikke så kjempevarmt ut av ventilen midt på dashbordet når klima står på auto, da går ofte mye av varmen ned på beina. Er dette en E60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er E60. Men er såpass ny for min del at jeg tror varmen bare er en innstilling. Så plutselig her at i tillegg til temp hjulene du kan skru på er det varme du også kan stille på i iDrive på klima kontroll menyen. Så enn så lenge tror jeg ikke det er så mye å tenke på. 
 

Skal få testa og sett om ikke jeg får tvangsstarta radiator vifte. Hvordan gjør jeg det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja varmehjulet på E6x er i menyen i idrive. Ta en runde med INPA du og se der, carly er det ikke så mange som akkurat anbefaler til diagnose. 

Feil på duggsensor kan trolig påvirke klimaanlegget, samt at feil koding på idrive kan også gjøre utslag på hva du får justert fra idrive.

Den oljetrykk-feilkoden bør du kanskje sjekke ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vanligere på N43 der motor holder på å havarere pga. biter av kjede-guiden i bunnpanna, mens på N53 er det neppe like ofte.

Du må sjekke i delekatalogen eller i ISTA/TIS om det i det hele tatt er oljetrykkjusteringsventil på denne motoren, hadde ikke vært første gangen Carly hadde funnet på en feil som ikke eksisterer.

EDIT: du kan sikkert også se i INPA hvorvidt den samme koden kommer opp eller ei.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, E.C. skrev:

Det er nok vanligere på N43 der motor holder på å havarere pga. biter av kjede-guiden i bunnpanna, mens på N53 er det neppe like ofte.

Du må sjekke i delekatalogen eller i ISTA/TIS om det i det hele tatt er oljetrykkjusteringsventil på denne motoren, hadde ikke vært første gangen Carly hadde funnet på en feil som ikke eksisterer.

EDIT: du kan sikkert også se i INPA hvorvidt den samme koden kommer opp eller ei.

Hm ja, deg skal jeg sjekke opp. Hvem software skal jeg bruke? INPA, ISTA, NCSExpert ?

Hvordan gjør man det der evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...