Gå til innhold

Hvordan får man riktig høyde på luftfjær?


 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har skiftet kompressor for luftfjæring på 525 XDrive F11 2012 mod, har brukt diagnoseverktøy for å slette feilkoder, brukte diagnoseverkøy til å fylle belger men bilen ble for høy og får feilkode drivline, hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå flere ting som kan være feil her, men du har ikke ved et uhell satt bilen i noe slags service/transport-modus med diagnoseverktøyet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke vært borti eller justert høydesensor? Skal sitte en der på bakaskslingen. husker ikke om der på en side eller begge, Ville ha sjekket kablingen også til denne , at det ikke er noe kabelbrudd. Det er vel høydesensoren som stopper kompressor fra å overfylle belgen? Ville ha sjekket sensor først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en overtrykksventil på kompressoren som kan ruste, og bli stuck i åpen eller lukket posisjon, om denne ikke åpner kan du få for høyt trykk , Men hvis du ikke hadde dette problemet før du skiftet belger så er det nok lite sannsynlig at det er denne. På samme plass som kompressoren sitter også fordelingsblokken. Har du hatt av strømmen til denne. Jeg mener å huske at denne må ha strømm for å åpne og slippe ut luft. og uten uten strøm er den lukket denne tester du i ISTA ved å fylle og slippe ut luft via test funksjon i ISTA, hever og senker bilen seg så er nok fordelingsblokken i orden.. Så lenge kompressor starter og stopper slik den skal men på feil høyde, så hadde jeg nok begynt med å sjekke høydesensorene først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@dopus det er to sensorer, han skriver også at han byttet kompressor og ikke belger. Komplett kompressor av vettug kvalitet har vel fordelingsblokken inkludert?

PS: sensor HB brukes også til justering av høyde på lys hvis man har xenon+. Derfor har biler uten luftfjæring som regel én sensor bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, E.C. skrev:

@dopus det er to sensorer, han skriver også at han byttet kompressor og ikke belger. Komplett kompressor av vettug kvalitet har vel fordelingsblokken inkludert?

PS: sensor HB brukes også til justering av høyde på lys hvis man har xenon+. Derfor har biler uten luftfjæring som regel én sensor bak. 

Det har du helt rett i. Leste for fort og leste belg i stedet for kompressor.  Er ikke sikkert at hele dritten er skiftet. Kan jo være at det er kun kompressor. I så tilfelle går det ann å plukke av fordelingsblokken og sjekke at den virker (youtube har en video der man funksjonstester denne med et lite 9v batteri om jeg husker rett). En mulighet er jo å lese ut høyde i ISTA, om disse viser likt, eventuelt ta ut av staget til høydesensoren og manult flytte på staget for å se om den viser endringen i ISTA.  Man kan vel også mmåle om det skjer endring i strøm inn til fordelingsblokken når kompressoren går.( tror ventilene i blokken må ha strøm for å være åpne, for å slipper ut luft fra belgene)

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...