Gå til innhold

E90 går ikke i dvale


Trym
 Share

Anbefalte innlegg

Hei trenger litt hjelp 

Kjøpte en BMW E90 320d 2006 mod med m47 motoren for litt over 1 uke siden, og nå har jeg problemer med at den ikke går i dvale.

Problemet ble først oppdaget på lørdag da jeg skulle hjem fra jobb og bilen starta ikke, ladda opp batteri og testet det og det viste seg å være gåent, så jeg kjøpte nytt med samme størrelse og fikk det registrert inn i bilen. Men problemet er at led på girvelger og startknapp aldri skrus av og jeg hører at det er noe som aktivt jobber i motorrommet. Dette stjeler strøm, men tar noen dager før batteriet blir flatt, men uansett så jo ikke bilen stå å jobbe i motorrom over natta.

Feilkoder jeg får er bla 

A0B2 - CAS: Forsyning, Terminal 30E / 30L

4a27 - IBS kommunikasjon

4661 - DDE: Strømfosyning

A468 - CID: Ekstern åpen krets (LVDS-datalinje)

43E2 - DDE: Gassventil, aktivering

A3BB - Meldingsfeil (dørstatus, 0x2FC) mottakerinstrumentpanel, Sender CAS

A3B2 - Meldingsfeil (terminalstatus, 0x130) mottakerinstrumentpanel, Sender CAS

I tillegg holder Terminal 30E og 30L ca. 12,4v 30 min etter den er låst, samt Terminal 30G som har ca 12,2v etter en halvtime

Kjenner også at 30G rele er varmt selv om bilen har stått hele dagen.

Noen som har vært borti lignende eller har noen gode råd til hvor jeg burde begynne å lete? legger ved video av lyd som kommer fra motorrommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, E.C. skrev:

Kan tyde litt på gåen IBS, men du har noe på dørstatus der også, har du comfort access?

Hva er beste måte å teste om IBS er gåen? har ikke comfort access og har sjekket med diagnose og den leser riktig på åpen å lukket på alle dører. men kan det være noe galt likevel? er helt ny på BMW så setter stor pris på all hjelp jeg får :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tar du diagnose med? Hvis du kjører en testplan i ISTA kan den konkludere om IBS må byttes, det er egentlig vanskelig/umulig å kjøre diagnose på IBS som en løs komponent. Det du potensielt kan gjøre er å sjekke at IBS er tilkoblet til begge polene (sitter enten på pluss eller på minus og har en liten tynn ledning til motsatt pol) samt at den har en ekstra ledning til databussen som går til DDE. Den ledningen kan du måle kontinuitet på, men da må du inn i koblingsskjema og finne ut hvor motsatt ende er (mulig den deler samme BSD-signal som dynamo, husker ikke på sparket). Hvis DDE ikke får signal fra IBS kan feilen ligge i tilkoblingen, men om tilkoblingslinjen i mellom disse er ok så er det mest sannsynlig med defekt IBS.

Ellers kan du alltid utføre en diagnose av strømtrekk ved å måle f.eks. spenningsfall over sikringer (uten å dra de ut) osv. Her er det ganske mange generelle framgangsmåter som kan benyttes som gjerne er godt forklarte på nett/youtube. 

Endret av E.C.
rettet opp feil formulering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Hva tar du diagnose med? Hvis du kjører en testplan i ISTA kan den konkludere om IBS må byttes, det er egentlig vanskelig/umulig å kjøre diagnose på IBS som en løs komponent. Det du potensielt kan gjøre er å sjekke at IBS er tilkoblet til begge polene (sitter enten på pluss eller på minus og har en liten tynn ledning til motsatt pol) samt at den har en ekstra ledning til databussen som går til DDE. Den ledningen kan du måle kontinuitet på, men da må du inn i koblingsskjema og finne ut hvor motsatt ende er (mulig den deler samme BSD-signal som dynamo, husker ikke på sparket). Hvis DDE ikke får signal fra IBS kan feilen ligge i tilkoblingen, men om tilkoblingslinjen i mellom disse er ok så er det mest sannsynlig med defekt IBS.

Ellers kan du alltid utføre en diagnose av strømtrekk ved å måle f.eks. spenningsfall over sikringer (uten å dra de ut) osv. Her er det ganske mange generelle framgangsmåter som kan benyttes som gjerne er godt forklarte på nett/youtube. 

Her er koblinga fra batteriet, så regner med det skal være riktig. skal jeg kjøpe en ny ibs å bare teste for å sjekke om det er feilen? forøvrig har diagnose blitt tatt ved iCarsoft og har ikke tilgang på andre diagnoseverktøy. men med tanke på at terminal 30E,30L og 30G ikke mister strøm uansett hvor lenge det står, kan dette komme av en defekt ibs som vekker de når de forsøker å gå i dvale?

 

IMG_3248.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trym skrev:

skal jeg kjøpe en ny ibs å bare teste for å sjekke om det er feilen

Koble av den lille kabelen som går fra minuspolen så er IBS ute av bildet. Ingen problemer å kjøre med denne utkoblet, du får bare en feilkode i DDE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, 540is skrev:

Koble av den lille kabelen som går fra minuspolen så er IBS ute av bildet. Ingen problemer å kjøre med denne utkoblet, du får bare en feilkode i DDE

Får feil på DDE: intelligent batterisensor, kommunikasjon. å den lille har vært avkobla siden jeg kjøpte bilen. så det er bare at den er utkoblet som utgjør den feilen og mest trolig ikke feil på IBS? (ukjent med systemet så var bare koblet inn når bilde ble tatt for å sjekke om det gjorde noen forskjell) har muligheten til å kjøpe meg en ny IBS imorgen men unødvendig om det er lite trolig at det er den som gir meg problemer. 

Kan det være noe så enkelt som at 30G rele er gåent? eller ville jeg da fått noen form for feilmld på det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det noen som kan ha anelse på hva som driver å jobber i motorrommet? står sånn så lenge batteriet er koblet på å har strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Trym skrev:

Får feil på DDE: intelligent batterisensor, kommunikasjon. å den lille har vært avkobla siden jeg kjøpte bilen. så det er bare at den er utkoblet som utgjør den feilen og mest trolig ikke feil på IBS?

Den feilkoden er fordi IBS er utkoblet ja. Og da skal ikke IBS forstyrre noe i systemene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trym skrev:

Og er det noen som kan ha anelse på hva som driver å jobber i motorrommet? står sånn så lenge batteriet er koblet på å har strøm.

Det er ikke det som jobber i motorromet som er problemet, men hva som holder bilen våken.

Du har ikke ettermontert DAB eller noe sånt? Om så koble de ut. Vann-fukt- irr i en modul en plass i bilen er det som kan holde den våken, i reservehjulsbrønn?

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 540is skrev:

Du har ikke ettermontert DAB eller noe sånt? Om så koble de ut. Vann-fukt- irr i en modul en plass i bilen er og en ting som kan holde den våken, i reservehjulsbrønn?

ingenting som er ettermontert, har ikke sjekket reservehjulsbrønn, men har gått over alle sikringene i sikringsboksen og i motorrommet og alle er hele, får aktiv måling på 30E, 30L og 30G uansett hvor lenge bilen har stått, men vet ikke hvilke moduler som evt kan være koblet mot dette om gjør at den vekkes. tenker å sjekke litt rundt A468 - CID: Ekstern åpen krets (LVDS-datalinje) imorgen for å se om dette kan gjøre at den ikke sovner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 minutt siden, Krisfje skrev:

Vet noen bruker termokamera til å se hvilke/en modul som står og trekker strøm.

Det kan være en mulighet, så langt har jeg funnet en som sitter bak på høyreside av innsuget som blir ganske så varm selv om bilen ikke blir kjørt

Endret av Trym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Trym said:

A468 - CID: Ekstern åpen krets (LVDS-datalinje)

Tror ikke at det der er en reell feil, dukker opp på min bil av og til også. Jeg tenker at det skjer når CCC bruker litt tid på å starte opp og skjermen ikke får noe signal.  LVDS er videokabel mellom skjerm i dashbord og CCC/M-ASK (kjørecomputer/stereo).

Ellers har du jo gassventilen der, fort gjort å nappe for test, uten at jeg tror at det er problemet:

 image.png.5b247692ef5e7b5a0f88e2fdd85fe65e.png

 

Varmekamera er kjekt, men du kan også gå over sikringsboksen og måle spenningsfall over sikringer for å se hva som trekker. Har du kjent på dynamo at ikke den er varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, E.C. skrev:

Tror ikke at det der er en reell feil, dukker opp på min bil av og til også. Jeg tenker at det skjer når CCC bruker litt tid på å starte opp og skjermen ikke får noe signal.  LVDS er videokabel mellom skjerm i dashbord og CCC/M-ASK (kjørecomputer/stereo).

Ellers har du jo gassventilen der, fort gjort å nappe for test, uten at jeg tror at det er problemet:

 image.png.5b247692ef5e7b5a0f88e2fdd85fe65e.png

 

Varmekamera er kjekt, men du kan også gå over sikringsboksen og måle spenningsfall over sikringer for å se hva som trekker. Har du kjent på dynamo at ikke den er varm?

Har ikke rukket å sjekke sikringer enda, men koblingen du sier på gassventil hører jeg godt at det går strøm igjennom så lenge batteriet er koblet til, hører en høyfrekvens pipelyd når den er koblet i som forsvinner når jeg kobler den ut. det kommer også ett klikk i fra den når den får strøm igjen (usikker på om det er normalt eller ikke). dynamo føles ikke varm. fikk også en feilkode på DDE: hovedrele idag, når jeg trekker ut det blir det stille i motorrom så skal la den stå nå å se om den sovner med det utkoblet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...