Gå til innhold

2017 X5 Hybrid, dørene låser seg av seg selv, og gjentatte ganger


Mithrox
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg innser at den overskriften kanskje er litt merkelig, men jeg har en gremlin i bilen min som jeg ikke finner ut av. I lengre tid har jeg innimellom problemer med at når jeg lukker døren - uavhengig om jeg akkurat har åpnet den (med touch eller nøkkel), eller om jeg har vært ute og kjørt og akkurat parkert - så låser den seg automatisk. Men den ikke bare låser seg, den prøver igjen og igjen å låse dørene (låses ikke opp mellom forsøkene, bare trekker knappen lengre ned når den prøver), det kan være opp mot 10 ganger. Det virker som man trykker lås på nøkkelen, men den ligger stille i lomma.

Jeg har prøvd å legge igjen nøkkelen jeg vanligvis bruker hjemme og ta med reservenøkkelen, men det skjer det samme der også, selv om jeg er langt hjemmefra. Det virker derfor som om det ikke er nøkkelen som gir problemer. Når dette problemet oppstår (nå har det vært i en uke i strekk) så kan jeg noen ganger låse opp med å ta i dørhåndtaket, mens andre ganger må jeg bruke nøkkelen. Det gjelder uansett om jeg bruker døren foran eller bak, så det virker ikke som det er begrenset til en dør. Det er klart dette stort sett merkes med førerdøren, det er tross alt den jeg bruker, men jeg har også testet med feks. bakdøren bak fører, samme utfordring der.

Jeg har hentet ut feilmeldinger via Bimmer Link, men jeg klarer ikke å se noen tydelige utfordringer med dette, selv om det var endel feil lagret. Jeg har nå tatt reset både på error og info errors, og kommer til å hente ut igjen etter at feilen oppstår igjen. Etter at jeg hadde lest ut og slettet, så virket døren helt eksemplarisk, men det skjer også innimellom så jeg holder ikke pusten på at sletting av feil løste problemet.

Jeg er vel først og fremst ute etter å se om det er andre som har hatt tilsvarende problem, enten på X5 eller på andre modeller. Og i så fall, hva gjorde dere for å finne ut av det, og eventuelt løse problemet? Desverre er garantien nå ute på bilen, så ideelt sett skulle jeg gjerne slippe en stor regning, men er det eneste utveien så må jeg levere den på verkstedet. Legger ved bildene fra Bimmer Link før jeg slettet feilmeldingene.

Alle tips mottas med takk, håper på en løsning via dere som kanskje det.

Mvh Tom

 

image.thumb.png.a47e0e119bf220d1576b40be251bdc44.pngimage.thumb.png.08ea11e77955e11dd5755e6faf90f34f.png

image.thumb.png.56f35bc06ba8aa1c4387ba7e23b39050.png

Endret av Mithrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig med defekte dørhåndtak, for de med Comfort Access.

Du kan forsøke å demontere ett og ett håndtak og dra ut kabel på en og en, for å se om problemet forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Otis said:

Det er ikke uvanlig med defekte dørhåndtak, for de med Comfort Access.

Du kan forsøke å demontere ett og ett håndtak og dra ut kabel på en og en, for å se om problemet forsvinner.

Hei. Takk for tips. Du mener da altså at et defekt dørhåndtak kan være grunnen til at den står å "låser seg" om og om igjen?

Jeg skal se på den i morgen. Hvis jeg følger den oppskriften over her, vil noe av det jeg tar ut bli ødelagt i prosessen eller kan jeg ta det av, sjekke om det er noe feil og så sette på igjen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det er en Comfort acces håndtak som tuller om jeg ser feilmeldinger.

 

81430: Days one or more blocked because game protection is alive


dette er dårlig oversettelse av TAGE som er internt tysk codenavnet til Comfort Access dørhåndtak. Denne feilmeldingen betyr at den vil koble ut Comfort access en stund fordi den ble brukt for mange ganger på en kort stund. 

I tillegg forekommer det oftere, dette med Comfort access håndtak. Så det er ikke helt ukjent.

Om du gjør alt riktig vil ikke noe bli ødelagt, muligens får du en ekstra feilkode at 1 dørhåndtaksensor mangler. 



Om jeg ser på de andre feilmeldinger;

FH BF - Ruteheis passesjersdør ( Fensterheber, beifahrer)

LIN missing slave - mangler er har et interiørslys slutta å fungere?

om disse er begge på passasjersdøren foran kan det være ar noe ledning tuller der. På grunn av det ville jeg startet med dørhåndtaket på passasjersiden.

Du kan også slette alle koder så feiler som ikke finnes lenger dukker ikke opp på listen. Alle feil som finnes fortsatt vill duke opp igjen etter bilen har stått en stund og man starter den igjen.

 

Edit: noen ganger kan man også kjenne at 1 dørhåndtak er varmere, på grunn av feilen. Men dette er ikke altid. 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, mr.pingu said:

81430: Days one or more blocked because game protection is alive

dette er dårlig oversettelse av TAGE som er internt tysk codenavnet til Comfort Access dørhåndtak. Denne feilmeldingen betyr at den vil koble ut Comfort access en stund fordi den ble brukt for mange ganger på en kort stund. 

I tillegg forekommer det oftere, dette med Comfort access håndtak. Så det er ikke helt ukjent.

Om du gjør alt riktig vil ikke noe bli ødelagt, muligens får du en ekstra feilkode at 1 dørhåndtaksensor mangler. 

Det gir mening fordi Comfort Access virker som regel ikke rett etter at dette har skjedd, jeg må ofte bruke nøkkelen da. Ikke alltid, men ofte.

Har verksteder noen bedre måter å lese ut denne infoen enn feks gjennom Bimmer Link? Jeg antar at de også da kanskje må sjekke alle sammen for å finne feilen? Og utfordringen er jo at det er sporadisk, ikke alltid.

Jeg må prøve å ta av og se hva jeg kan finne ut, og begynne der. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mithrox said:

Det gir mening fordi Comfort Access virker som regel ikke rett etter at dette har skjedd, jeg må ofte bruke nøkkelen da. Ikke alltid, men ofte.

Har verksteder noen bedre måter å lese ut denne infoen enn feks gjennom Bimmer Link? Jeg antar at de også da kanskje må sjekke alle sammen for å finne feilen? Og utfordringen er jo at det er sporadisk, ikke alltid.

Jeg må prøve å ta av og se hva jeg kan finne ut, og begynne der. Tusen takk.


Etter min erfaring er BimmerLink faktisk ganske treffsikker på feilmeldinger og den har også "Info Memory" muligens står der noe nyttig. Du kan eventuelt dele PDF bimmerlink generer her så eventuelt jeg kan se over.

Merkeverksteder bruker ISTA og er en mer komplisert program som kjører på PC, men i dette tilfelle er jeg usikker om den vil gi noe mer informasjon. Jeg har ikke brukt det i sammenheng med denne feilen.  I de fleste tilfeller av feilsøking har jeg nemlig bare brukt BimmerLink, siden det går ofte kjappere; Plugge inn adapter, lese ut og ofte får man opp en pekepinne uten at jeg trengte ISTA.  ISTA kan for eksempel kalibrere forkjellige styre-enheter eller har noen testprosedyrer for å avsløre elektriske feil, for eksempel elektronisk ratt-justering har en egen testprosedyre i ISTA. Så får man avslørt om det er knappene eller motor som feiler. 

Men igjen, med denne feilen hadde jeg bare begynte å koble ut håndtak for håndtak, etter du har gjort det engang er skjønner du at det er ikke så stor jobb egentlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/21/2024 at 1:12 PM, mr.pingu said:

Men igjen, med denne feilen hadde jeg bare begynte å koble ut håndtak for håndtak, etter du har gjort det engang er skjønner du at det er ikke så stor jobb egentlig. 

Jeg tok av dekslene slik som forklart over her i dag, alle 4 dørene, men jeg må innrømme at jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre ut over det. Jeg så ingen ledninger/koblinger hvor jeg kunne koble de av. Det er nok meg som ikke skjønner hva som skal gjøres, men jeg blåste godt rent og satte det på igjen. Det hjalp selvfølgelig ingenting, men det forventet jeg jo ikke heller ettersom jeg ikke forsto hvordan jeg skulle koble ut 🙂

Ser at det kan bli vanskelig å gjøre dette selv desverre. Det er vel Bavaria neste og håpe det ikke blir sinnsykt dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/22/2024 at 9:54 PM, Mithrox said:

Jeg tok en ny avlesing med Bimmer Link i dag, her er filene som jeg hentet ut, ref det du skrev over.

Det var ingen mulighet til å prøve å sjekke noe annet i dag, håper det er bra vær i helgen så jeg kan se på det.

Info-memory-22-03-2024.pdf 28.19 kB · 4 downloads Error-memory-22-03-2024.pdf 25.68 kB · 2 downloads

Alt tyder på gåen Comfort acces sensor på en av håndtakene. 


etter man har tatt ut den dekselet drar man bare håndtak bakover og tar den ut.

 

Tok en kjap video med telefon fordi jeg har en håndtak uten Comfort acces liggende her :) 

For å få den inn igjen, se på denne videoen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se første bilde her: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=506&dnr=292576

 

den er Comfort acces med stikk/kontakt på tippen :) X1, X5, 2 serie (F4x) bruker forresten sammen håndtak. Often er den på 2-serien mildere priset enn X5’en om du tenker å handle den brukt.  Men da MÅ det være håndtak foran siden på 2 serien har ikke alle 4 dører CA

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et nytt forsøk i dag, og det var forsåvidt veldig lett å ta av dørhåndtaket, og deretter ta av ledningene for å teste om det var det håndtaket som var problemet. Dette var venstre bak, første stedet som Comfort Access ga problemer for lang tid siden. Første utfordring var at Comfort Access virket ikke på noen av dørene etter at jeg hadde tatt det av, men etterhvert så virket det igjen - delvis. Men det større problemet var at jeg fikk aldri på håndtaket igjen. Jeg prøvde trikset med snøre rundt selve døråpneren innvendig, men jeg klarer ikke å presse håndtaket hardt nok inn til å klipse på plass, mens jeg holder igjen med snøret. Det er ikke mer enn 6-7 grader ute, og jeg er redd for at det skal knekke rett av om jeg ikke er forsiktig og.

Spørsmålet mitt da er, hvor vanskelig er det å ta av innsiden av døra, altså dørtrekket? Det er 2 torx skruer under, og så er det en skrue under et deksel rett ved dørhåndtaket innvendig. Er det alle skruene som må tas ut før kan ta det av, eller er det noen flere skjulte skatter noe sted som kan føre til ødeleggelser? og når jeg eventuelt har skrudd av, hvordan tar man det av, er det å dra ut i bunn og så ta den rett opp for å ta den helt av? Antar det er noen kabler som da sitter fast, men forhåpentligvis er det lang nok slakk til at man får tatt de av?

Dette ble litt større operasjon enn jeg håpet på, men på Bavaria er det ikke time ledig for slutten av April, og jeg vil helst ha håndtaket på igjen før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 3/25/2024 at 12:42 AM, mr.pingu said:

Tok en kjap video med telefon fordi jeg har en håndtak uten Comfort acces liggende her :) 

For å få den inn igjen, se på denne videoen

 

IMG_9895.mov

Heisann. Jeg så faktisk ikke før nå at du hadde lagt med videofilen som er linket over her, jeg så kun Youtube videoen :) Men jeg fikk uansett håndtaket lett av, men han over her underspiller da hvor vanskelig det er å få det på igjen. Jeg har hatt en bil-kamerat her nå og vi prøvde igjen i nesten 2 timer i går kveld å få håndtaket på igjen, men ikke snakk om at det var mulig. Vi tok også av dørtrekket på innsiden, men selv der er det vanskelig å komme dit, så jeg er fremdeles uten dørhåndtak.

Jeg lurer på om BMW/Bavaria har noe spesialtverktøy de bruker for å få håndtaket på plass igjen, uansett hvor mye vi holder igjen med snøre og hvor hardt vi presser, så får jeg ikke snappet det på plass igjen. Vi testet også å varme opp den delen som skal festes inni med varmepistol (lav varme over lang tid), men ikke det heller gjorde noe forskjell.

Jeg har time på Bavaria i slutten av måneden så det kan se ut som jeg bare må la det være til da, men utrolig irriterende at det skal være så vanskelig å få dette på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Mithrox said:

Heisann. Jeg så faktisk ikke før nå at du hadde lagt med videofilen som er linket over her, jeg så kun Youtube videoen :) Men jeg fikk uansett håndtaket lett av, men han over her underspiller da hvor vanskelig det er å få det på igjen. Jeg har hatt en bil-kamerat her nå og vi prøvde igjen i nesten 2 timer i går kveld å få håndtaket på igjen, men ikke snakk om at det var mulig. Vi tok også av dørtrekket på innsiden, men selv der er det vanskelig å komme dit, så jeg er fremdeles uten dørhåndtak.

Jeg lurer på om BMW/Bavaria har noe spesialtverktøy de bruker for å få håndtaket på plass igjen, uansett hvor mye vi holder igjen med snøre og hvor hardt vi presser, så får jeg ikke snappet det på plass igjen. Vi testet også å varme opp den delen som skal festes inni med varmepistol (lav varme over lang tid), men ikke det heller gjorde noe forskjell.

Jeg har time på Bavaria i slutten av måneden så det kan se ut som jeg bare må la det være til da, men utrolig irriterende at det skal være så vanskelig å få dette på plass igjen.

Det er litt kranglete å få på plass igjen, men hjelper med være to. 1 kan holde den kroken med fisketråd bak og den andre guider håndtaket inn igjen.  
 

Jeg må innrømme at jeg har også brukt 2 timer på det men det var når jeg prøvde å få comfort acces håndtak på en bil hvor det var ikke Comfort access fra før… Det viste seg at det ikke går; jeg har lagt ut bevis/bilder hvorfor her https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=813025&page=12

etter jeg skjønte det, fikk jeg det på i andre forsøk. Triksen er nok dra den litt bakover før du dytter den framover om du skjønner hva jeg mener. 

 

Vet ikke hvor du holder til men jeg holder til i Tønsberg så om du er i nærheten kan jeg bistå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, mr.pingu said:

Det er litt kranglete å få på plass igjen, men hjelper med være to. 1 kan holde den kroken med fisketråd bak og den andre guider håndtaket inn igjen.  

Jeg må innrømme at jeg har også brukt 2 timer på det men det var når jeg prøvde å få comfort acces håndtak på en bil hvor det var ikke Comfort access fra før… Det viste seg at det ikke går; jeg har lagt ut bevis/bilder hvorfor her https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=813025&page=12

etter jeg skjønte det, fikk jeg det på i andre forsøk. Triksen er nok dra den litt bakover før du dytter den framover om du skjønner hva jeg mener. 

Vet ikke hvor du holder til men jeg holder til i Tønsberg så om du er i nærheten kan jeg bistå :)

Litt kranglete er en under-statement :)

Desverre så er jeg utenfor Stavanger, men takk for tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...