Sanityy Skrevet April 7, 2024 Skrevet April 7, 2024 Hei Har en bmw 520d med den herlige N47 motoren, hvor motoren stopper etter et par sekunder når man prøver å starte. Bilen starter ofte relativt normalt, kommer opp i 1200 cirrka omdreininger og faller til 750 (cirka, og der den pleier å gå på tomgang), før den begynner å slite. Da detter den ned på turtall og man hører den sloss om å komme opp igjen. Dette varer i et par sekunder før den stopper helt. Og noen ganger klarer den ikke å starte i det hele tatt, hvis den har blitt prøvd å starte) Før dette hadde bilen begynt med litt ekstra hvit røyk fra eksosen, uten å ha tenkt mye på det, har det blitt litt å litt mer over tid. Har feilsøkt med ISTA men finner ikke noen feil som kan forklare dette problemet. Har nå testa at lavtrykk diesel pumpa funker som den skal. Har prøvd å plugge ut MAF sensor, noe jeg leste på nettet kunne kanskje vise om det var en vakuumlekasje. Ingen endring. ISTA viste en feil på Throttle actuator, men når jeg testa den med ISTA, bevegde den som den skulle. (ISTA sa at motoren måtte være igang, men den klarte å åpne og lukke selv om motoren var av. Men når jeg tok av luftrøret til throttle actuator'en så jeg at det kom ut mye hvit røyk og olje derifra (hadde da feilsøket og prøvd å starte et par ganger) Legger til noen vedlegg. Video av eksos er den ene gangen den klarte å starte nå etter disse problemene kom. 20240326_190941.mp4 20240407_135753.mp4 20240407_140421.mp4 20240407_140909.mp4
Sanityy Skrevet April 7, 2024 Forfatter Skrevet April 7, 2024 To siste videoer er fra ISTA testing av throttle actuator, den siste videoen viser at det er mye olje der. Når jeg åpnet først kom det veldig mye røyk også ut
540is Skrevet April 7, 2024 Skrevet April 7, 2024 (endret) 8 timer siden, Sanityy skrev: To siste videoer er fra ISTA testing av throttle actuator, den siste videoen viser at det er mye olje der. Når jeg åpnet først kom det veldig mye røyk også ut Den siste video viser jo at spjeldet ikke åpner som det skal. Det skal stå helt åpent for å starte og når motor går til vanlig Endret April 7, 2024 av 540is
Prebig Skrevet Desember 16, 2024 Skrevet Desember 16, 2024 Hei. Fant du ut problemet her? Ut i fra det du skriver har jeg nå samme problem, men finner ikke ut av feil.
Netlandet Skrevet Januar 1 Skrevet Januar 1 Høres ut som EGR-ventil henger seg i åpen stilling og kveler motoren. BMW har en recall på dette på visse modeller. Den hvite røyken du referer til kommer trolig fra intern lekkasje i EGR-kjøleren. Feilen må diagnostiseres videre, men mest sannsynlig må du ha ny komplett EGR-kjøler/ventil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå