Gå til innhold

X5 07 mod E70 K-can (?) feil, ingen ting virker


Oterpoter
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 
Håper noen her inne har kunnskap/erfaring med å fikse denne type feil. Står helt fast. 

Alt av lamper lyser i instrumentpanel og alle dører er låst, utenom førerdør som kan åpnes med nøkkel. Kun vinduer forran virker ikke de bak. Instrumentene er ellers døde, speedo, turteller etc. Får heller ikke kontakt med CCC enhet.  

Bilen har tidligere hatt feil av samme type og dette ble "rettet" med en quick fix der can low ble koblet i fra JBE modulen. Nå har altså de elektriske problemene kommet tilbake og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal angripe situasjonen. 

Jeg har koblet bilen til både Inpa og ISTA, men det er kun i Inpa jeg får kontakt med bilen. Legger ved feilkoder lenger ned. (Har testet begge mot annen bil og de fungerer der. )

Jeg har koblet ut flere moduler, uten at dette har gjort noe utslag. 
Modulene er de som ligger ved sikringsboks bak, FRM modulen, CAS modulen, modul under passasjersete forran og JBE. Ingen av disse har gitt noe utslag på lamper eller fått liv i noe som har vært dødt. 

Jeg har også gått gjennom de fleste sikringer forran og bak, tatt de ut og sett om noe gir "positivt" utslag. Det eneste som har ført til noe er når jeg tar ut sikring 39 forran så starter vindusviskerene. 


Sammen med dette så har jeg også prøvd å måle spenningen mellom Can high og Can low, samt mellom disse og jord. Dette har jeg da i hovedsak gjort bak ved PDC  modulen. Opplever ikke spenningsfall ved fjerning av moduler. Jeg ligger som regel  på ca 0V mellom Can high og Jord og ca 4,9 V mellom Can low og jord. 

En ting som muligens er rart er at når JBE er koblet helt ut så har jeg fremdeles samme spenning mellom Can Low og jord, kan dette stemme?

En slektning har også peilet med Ocilioskop, og konklusjonen er at can low er ute å kjører.


Er det noen som har tips eller ide om hva man videre bør teste?

Og hvordan i h...... får man opp dørene, det er pyton å ligge opp ned i passasjersetet og fikle i sikringsboksen og området rundt. 




Mvh

 

E R R O R   M E M O R Y
           -----------------------
Date:      08.04.2024 15:28:22
Model:     E70
Scope:     all control module
JobStatus: OKAY
Quantity:  19
-----------------------------------------------------------------
ADR Gen. name  JobStatus Number of errors 
              Error code   Kind of error
00  JBBF       OKAY      4 Error stored 
              C920         68 
              A734         68 
              C91E         64 
              C914         64 
12  DME/DDE    OKAY      6 Error stored 
              4BED         48 
              4993         48 
              4C18         48 
              4252         44 
              49A3         48 
              47F8         48 
17  EKP        OKAY      No Error stored 
18  EGS        OKAY      3 Error stored 
              CF35         64 
              CF25         64 
              CF29         64 
19  VGSG       OKAY      2 Error stored 
              55C3         68 
              55D0         68 
29  DSC        OKAY      1 Error stored 
              5F56         E0 
2A  EMF        OKAY      3 Error stored 
              601D         E8 
              601E         E8 
              D397         64 
37  AMP        OKAY      No Error stored 
3F  ASK        OKAY      No Error stored 
45  RLS        OKAY      No Error stored 
47  ANTTU      OKAY      No Error stored 
50  SINE       OKAY      No Error stored 
55  ISPB       OKAY      No Error stored 
56  FZD        OKAY      No Error stored 
5E  GWS        OKAY      3 Error stored 
              E096         64 
              E097         64 
              E098         64 
62  MOSTGW     OKAY      No Error stored 


63  MASK/CCC   OKAY      No Error stored 
78  KLIMA      OKAY      No Error stored 
A0  CCC        OKAY      No Error stored 
=================================================================

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektningen din må vel ha sett veldig tydelig på oscilloskop at begge can-bussene er helt ute på tur om du måler snittspenning på 0 v og 5 v på de respektive?

Gateway modulen (ZGM) kobler mye sammen, så det er jo interessant om du kan kommunisere med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å gjengi observasjonen, men dette er ikke mitt felt, så skjønner om det kanskje blir litt unyansert.😂

Can low viste et sagtann mønster og svingte fra 0 +- 0,2 V.

Can high hadde bedre formasjon, firkant mønster med svingning rundt 1 V.

 

ZGM modulen, ligger den under panser høyre side?

Når du sier kommunisere med denne, mener du da via INPA? Er ny på dette så har ikke helt oversikt over måten dette gjøres på. Har forsøkt å velge forskjellige moduler i INPA, men uten å lykkes med å få noen informasjon, "komme inn" på de. Har du noen tips videre?

Finnes det btw noen måte å få opp dører på, hadde gjort ting noe lettere, de har gått i dobbel eller dead lock.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke ISTA i offline-mode med rammenummeret ditt (VIN) for å få opp koblingsskjemaer og plassering av moduler. Der finner du også funksjonell beskrivelse over hvordan ting henger sammen. CAN for drivverket (PT-CAN) er høyhastighets og der skal spenning ligge på 2,5 V +/- 1 V avhengig om det er can-low eller can-high:

image.png.65f4376ad91d611a7eafb8d8b35f304b.png

Det er også en annen CAN-buss som kan brukes til mindre kritiske ting enn drivverk:

image.png.44e1758dabd3d3148682550e66553f9b.png

Så litt fort over nå igjen og det ser ut som at det er JBE som er gatewaymodulen på E70, så om noe er koblet ut der er det ikke rart at signalet ikke kommer frem videre. 

Foreslår at du fyrer opp ISTA og leser litt om JBE og tilhørende moduler og busser, samt finner ut hva det var som var koblet fra i sin tid. Så må du egentlig ha med oscilloskop når du skal feilsøke buss og da være klar over hvilken buss du jobber med, ettersom det kan være forskjeller som du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er etter hva jeg skjønner k-can low på bildet som er koblet ut. Er vel plugg X14271 som er tatt ut.

Har fått tips av han som nappet ut ledningen i sin tid om å ta ut en og en modul i JBE ta og se om det skjer noe. Vil det la seg gjøre å ta ut en og en modul via denne pluggen ,un pinne en og en ledning?

 

Skal se i ISTA når jeg har PC tilgjengelig. 

20240414_160109.jpg

Endret av Oterpoter
Mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. 

Gikk gjennom ISTA og så hvilke moduler jeg har tuklet med og hvilke jeg ikke har rørt. Så at ryggekamera lå i "modul treet". Kameraet har aldri vært i bruk i mitt eie av bilen og det er en del rust rundt kameraet. Besluttet derfor å plugge dette ut.

Ved start av bilen nå så funker dører, mange feilmeldinger har forsvunnet og bilen starter lettere. Fikk også kontakt med ISTA i bilen.

Det er fremdeles en del feil, deriblandt 4x4.

Har slettet feilkoder, men er der fremdeles.

Er det noen annen måte å resette systemet? Har plugget inn og ut mye, så tenker det muligens har noe å si.

 

 

 

20240414_175047.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt mulig at kameraet dro ned kommunikasjonen. Det er ikke så mye å resette egentlig om du har slettet koder, men feil på f.eks abs vil jo fort slå ut mange steder, så mange koder kan gjerne ha felles årsak. Da er du egentlig over på vanlig feilsøking. Om kameraet er utkoblet "permanent" så bør den kodes ut også, ellers vil du oppleve feilkoder knyttet til fravær av kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kameraet er koblet ut pemanent, det er også PDC boksen. Står i en kinaspiller med kamera som funker ok, så har ikke behov. 

Vet ikke helt hvor du ser feil på ABS, jeg får surre litt rundt å se. Utfordringen ellers bruksmessig er at høyre luftbelg har sunket sammen. Bilen hevet seg en tur i går da vi drev å knotet med dette, men har nå sunket igjen. Og så er det 4x4 lampe. 



Kan vel egentilg ikke påberope meg at jeg har gjort noen fornuftig feilsøking"på bil tidligere, men får gi  det et forsøk 😁

Takk for tilbakemelding så langt. 
 

Endret av Oterpoter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tuklet med batteri og koblet det av eller fått for lite spenning, så må du kjøre. Da vil bilen forstå at alt er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tuklet mye, men skal teste bilen litt nå. Blir vel å sette den på lading i kveld, så se hvordan ståa er i morgen. Bilen hadde hevet seg i går etter en 40 min kjøretur, mulig det er grunnen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen kan senke seg på ene/begge siden(r) om man jekker opp og ned bilen, på en eller flere hjørner, uten å starte og bruke bilen. Den gjør det for å spare strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...