Gå til innhold

KM's Titansølv 2002 E39 525D Touring - Sølv Pila


KrMaH
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Da er tiden kommet for min første prosjekttråd! Dette skal bli spennende! Jeg starter denne av flere årsaker. Litt for å motivere meg selv, litt for å dele med dere som har lyst til å bli med på reisen, litt for å kunne komme i kontakt med andre og mye fordi jeg vet hvor mye ressurser dere på forumene sitter på i form av kunnskap.

Jeg kjøpte en titansølv E39 touring 525D manuell i starten av november, i Lærdal, og har brukt den som daily siden. Faktisk rukket å kjøre 16 000 med den siden, og jeg må si jeg elsker den!

Jeg har desverre ikke så mye informasjon om bilens historie, men jeg og kompisgjengen har konkludert oss fram til et par ting ut fra hva vi vet.

- Bilen er importert fra Belgia, antagelig til Stavanger området

- Hatt en del eiere, vært avregistrert i et par år, gått en stund i nordnorge i området Sortland/Lofoten, før den kom til Lærdal og nå Asker.

- Antagelig blitt brukt til no form for SPL av no slag, pga reklame på bilen

- Blodsenka (jeg var laveste bilen i området mtp spora mellom hjulspora og lyden fra under bilen)

- Går godt, ikke benka men skal visstnok ha steg 2 tuning

Det har blitt gjort litt arbeid på den, selger sa den ikke var ihjelskrudd men det er gjort litt snåle ting synes vi. Men jeg ville ha et bruksprosjekt, så det plager ikke meg.

Og prosjekt har det blitt, hehe... Har knekt to uoriginale M-Sport fangere i vinter, så er på 3 fanger nå (ikke M-Sport desverre) i tillegg til at jeg har prøvd å utbedre feil på bilen samt basic vedlikehold.

Jeg har mange drømmer for henne, en del planer og en relativt stor jobb som jeg gruer meg til haha.

Rett før påske var jeg å henta en hel haug med godsaker fra en hyggelig kar i Vestfold. Svart tak + detaljer, nye frontlykter, 2 tone helelektrisk M-Sport interiør med memory inkludert rattstamme, speil med regnsensor (min har ikke), pdc foran og bak, hydraulisk bakluke, orginal mobilholder som jeg skal få 3D printa no mobilholder løsning for og en del andre greier. Planen er å ta en uke fri iløpet av sommeren (jobben min er desverre ekstremt sesongbasert) og ta alt på en gang.

Til helga skal jeg skifte coilovers og tårnlager. Hun er godkjent på supersport black evolution, men de er lekk så har kjøpt nye. Venter på nye tårnlager fra Koed som visstnok skal komme i morra, så har jeg nesten fersk forstilling. Mangler bare å skifte lenkearmene og stabstagforingene.

Videre skal jeg angripe bakstillinga. Først blir det nok å skifte traversforingene med powerflex black, så skifte stagene bak. Etter hvert blir nok det meste av foringer skifta til enten powerflex black eller purple.

Må få skifta glødeplugger også, før vinteren.

Alle tips, triks og erfaringer tas imot med glede!20240314_201448.thumb.JPG.09ccb39fa6af5eadc7170ae74509e059.JPG

Kommer til å oppdatere denne posten etterhvert som jeg får planene klare. Men først litt bilder!

20231120_011618.JPG

20240314_201149.JPG

20240314_201158.JPG

20240314_201423.JPG

20240314_201432.JPG

20240314_201437.JPG

20240314_202321.JPG

20240314_225434.JPG

20240314_225438.JPG

20240314_225443.JPG

20240314_225513.JPG

20240320_221334.JPG

20240321_160413.JPG

20240321_160444.JPG

20240326_042549.JPG

20240314_225353.JPG

20240314_201540.JPG

20240314_225411.JPG

20240314_201505.JPG

20240314_201453.JPG

20240314_201406.JPG

20240314_201358.JPG

20240314_201335.JPG

20240314_201347.JPG

20240314_201332.JPG

20240314_201248.JPG

20240314_201224.JPG

20240314_201215.JPG

20240314_201352.JPG

20240314_201413.JPG

20240321_160420.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, KrMaH skrev:

Først blir det nok å skifte traversforingene med powerflex black,

fraråder deg på det sterkeste å montere noe annet en originale oljefylte foringer i travers på touring, nettop fordi alt går via disse foringene. du kommer til å oppleve stiv, spretten og skjelven bil etterpå med altfor massive foringer. antaglevis værre enn den er nå for du har mest sannsynlig punkterte foringer så oljen har runnet ut nå. hadde du hatt annen bmw eller en e39 sedan så har det ikke gjort noe men her er e39 unik siden til og med støtdemper er montert mot travers istedenfor karosseri.   har nettop lært det selv på den dyre måten etter å prøvd meyle osv, min touring er som en drøm å kjøre nå med originale foringer i travers.

lemførder selger disse uten bmw logo men per nå så er de utsolgt overalt, men det ryktes om ny produksjon. imens må vi ta til takke med å kjøpe med bmw logo på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe ekstra jeg burde kjøpe inn i forbindelse med at jeg skal skifte coils i helga? Noen bolter som er kjent for å knekke eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 3.5.2024 den 10.17, KrMaH skrev:

Noe ekstra jeg burde kjøpe inn i forbindelse med at jeg skal skifte coils i helga? Noen bolter som er kjent for å knekke eller noe?

Nye sachs/lemførder tårnlager, og tilhørende støvskive å skive å mutter, trekk ikke til med muttertrekker

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...