Gå til innhold

Bmw e30 318i 1990 går rufsete


Kennethlang
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sliter med ar min M40 motor går rufsete, den går fint i ca 5 minutter til den er blitt varm. Da begynner den å gå rufsete/spytte og ikke gå på alle fire. Den også veldig treg på gasssen.

 

jeg har byttet følgende deler: 

Kileremer, registerreim, tennplugger og vannpumpe 

Pakninger og bensinfilter

Kjølemiddeltemperatur sensor og kjølevæsketemperatursensor 

Impulssensor, fordelerlok, pluggledninger og rotor.

4 nye dyser, Bosch 

Spjeldhus med TPS sensor (brukt)

 

Er det noen som har kjennskap til hva dette kan være?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ICV (Idle Control Valve)? Hadde tilsvarende problem på en M43, forsøkte å skifte mye, men tilslutt så var en god rens av ICV'en (var kokset igjen og satt seg fast) det som fikset problemet. Verdt en sjekk om ikke annet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være noe mekanisk. M40 sammen med M70 er beryktet for og spise kamaksler. Typiske symptomer er at den ikke orker og dra over 3500/4000 rpm under belastning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, MortenHaa skrev:

Sjekket ICV (Idle Control Valve)? Hadde tilsvarende problem på en M43, forsøkte å skifte mye, men tilslutt så var en god rens av ICV'en (var kokset igjen og satt seg fast) det som fikset problemet. Verdt en sjekk om ikke annet 👍

Tror ikke det er Luftreguleringsventilen, har prøvd å gjøre den ren men det var ingen lykke. Hvis det var den ville den vel jaget opp og ned på tomgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Rune-K skrev:

Det kan også være noe mekanisk. M40 sammen med M70 er beryktet for og spise kamaksler. Typiske symptomer er at den ikke orker og dra over 3500/4000 rpm under belastning. 

Tror helst at det er noe elektronisk ettersom i det har gått 5 minutter begynner motoren å gå rufsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kennethlang skrev:

Tror helst at det er noe elektronisk ettersom i det har gått 5 minutter begynner motoren å gå rufsete.

Tror hjelper ingen. Det er jo fort gjort og skru av toppdekselet for og se. Denne har jo også hydrauliske ventilløftere som bruker litt tid på og få opp trykket.

Da jeg jobbet som høgger for snart 25 år siden så var det noen få motorer som vi nesten ga opp og selge brukt. M40 var en av de p.g.a slitte kamaksler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk for vacum lekkasjer først, typisk at den blir slik om det er en lekkasje. 
 

vist du finner kaldstartsdysen om den har det, plugger du ut stikket av den. 
sjekk pluggene, du kan finne ut mye av å se på de, ta komp test når de først er ute. 
 

når motor går, er det undertrykk vist du åpner tank lokk? 
det har vært mange tilfeller av defekte Evap ventiler. Symptomer da er dårlig tomgang, treg på turtall og dårlig forbrenning 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Andre_86 skrev:

Sjekk for vacum lekkasjer først, typisk at den blir slik om det er en lekkasje. 
 

vist du finner kaldstartsdysen om den har det, plugger du ut stikket av den. 
sjekk pluggene, du kan finne ut mye av å se på de, ta komp test når de først er ute. 
 

når motor går, er det undertrykk vist du åpner tank lokk? 
det har vært mange tilfeller av defekte Evap ventiler. Symptomer da er dårlig tomgang, treg på turtall og dårlig forbrenning 

 

 

Jeg tror kanskje jeg fant problemet, det var en kobling ved brannveggen som jeg koblet ut, som jeg leste i et forum skal være koblet ut. Når jeg koblet ut denne koblingen gikk den slik den skulle, kan det stemme at den skal være koblet ut? Se bilde

IMG_1620.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har elektroniske dyser, luftmengde måler og tenning som blir regulert av styreenhet også har du ikke 02 sensor på eksos ?

 

høres merkelig ut for meg

hva bruker alle disse komponentene dine til å justere seg riktig da? Hahaha

enda aldri hørt om en bil som er så magisk at den gjetter avgassene sine 🤠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Every new BMW, and all BMW cars made from 1980 on, have an oxygen sensor, often called an "O2 sensor". The oxygen sensor is part of your BMW's emissions control system and feeds data to BMW engine management computer.
 

dette står skrevet når jeg søker litt rundt hvertfall. Om den ikke har 02 sensor originalt montert er det helt nytt for meg hvertfall. Men selvfølgelig, jeg kan ta feil, men isåfall blir det veldig snodig for min del 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Andre_86 skrev:

Every new BMW, and all BMW cars made from 1980 on, have an oxygen sensor, often called an "O2 sensor". The oxygen sensor is part of your BMW's emissions control system and feeds data to BMW engine management computer.
 

dette står skrevet når jeg søker litt rundt hvertfall. Om den ikke har 02 sensor originalt montert er det helt nytt for meg hvertfall. Men selvfølgelig, jeg kan ta feil, men isåfall blir det veldig snodig for min del 

Husk at veldig mye av det du finner på nett gjelder amerikanske utgaver. De fikk ikke O2 sensor i andre markeder før de fikk katalysator, typisk rundt 1986-87. Du kan fint ha integrert innsprut slik som sjuern min har fra 1983 uten Lamba sensor men da kjører den på et ferdig utregnet program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Andre_86 skrev:

Du har elektroniske dyser, luftmengde måler og tenning som blir regulert av styreenhet også har du ikke 02 sensor på eksos ?

 

høres merkelig ut for meg

hva bruker alle disse komponentene dine til å justere seg riktig da? Hahaha

enda aldri hørt om en bil som er så magisk at den gjetter avgassene sine 🤠

Jeg ser noen utgaver har o2 sensor, men jeg kjenner også en som har en m42 og han har heller ikke o2 sensor.

 

Men jeg som sagt usikker hva den koblingen går til, jeg leste vare i et forum at noen koblet ut den koblingen så gikk bilen slik den skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se fysisk om du har lambda da. Starter motor i open loop så blir den ikke påvirket av dårlige lambda-verdier, men går den i closed-loop etter å ha varmet opp så vil du kunne slite om sensoren gir ut ulogiske verdier. Hvis det er strømmen til den du napper ut så går styringa tilbake i open loop igjen og da går den tilsynelatende bedre. Du kan uansett ha andre problemer med blandingsforhold, som vakuumlekkasje.

Ikke sikkert at en såpass gammel motor har så mye mer å hente på å kjøre med lambda vs. å ha den utkoblet, men kan jo være en ide å fikse det om den først er der og ikke funker skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...