Thage Johan Skrevet August 13 Share Skrevet August 13 Hei. Jeg har en e61 med standard lydpakke, å ønsker mere volum, klarhet og bass. Jeg kan tenke meg at noen hær har oppgradert annlegget i sin e61 å kansje har noen tips. Leste at det er mulig å ettermonter logic 7, men det innebærer noe koding. Å er mye arbeid. Har også sett at alpha one og bavarian sound selger plug and play sett, å ønsker å høre om noen har erfaring med disse. Har så klart tenkt å installere en subwoofer bak i bilen, men hadde hær fint å fått litt futt i de under setene. Leter bare etter inspirasjon å tips fra noen som allerede har gjordt dette. Beklager om dette ble en rotete post eller om den ikke passer inn hær Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet August 13 Share Skrevet August 13 Søke litt på formuet så finner du nok svar Men ellers så selges det jo pnp kit på bilradiospesialisten.no, bassbrothers.no osv. De er gode kit det, det meste er uansett bedre enn minste lydpakke. Har hørt at Match er helt ok greier, har de som høyttalere i E60en uten noe mer enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet August 13 Share Skrevet August 13 (endret) Du får mer ut å bytte forsterker / sette inn en forsterker enn å bytte ut høytalere. Bavsound er god markedsføring av kinesiske varer. Hadde ikke betalt hovedprisen for det. PUZU på AliExpress er sammen tingen for mindre Ettermontere av Logic 7 eller lignende hadde ikke gjort men er nok en rute man kan hente inspirasjon til h orden legge opp med en aftermarket forsterker med DSP, som er langt bedre en hva BMW har i forsterkere. Jeg har gått selv fra HiFi til HK forsterker og så til Match UP 7BMW forsterker. Største forskjellen var det siste. Og kunne egentlig droppet steget til HK 🙈 Bilen min hadde jo HiFi fra fabrikken så det var neste bare å bytte forsterkeren. Ikke helt da, jeg har også montert diskanter i dør-trekanten. Nå holder jeg på med Renaulten vår som har elendig lydkvalitet og tenker oppsettet blir en 6-kanals forsterker. I først omgang skal je bare koble opp de 4 originale kanaler L+R foran, L+R bak. men da har jeg eventuelt 2 kanaler til overs for 1 basskasse bridged eller 2 mindre under sete. Anbefaler å tenke hva du skal oppgradere. Annet måte er en 4-kanals forsterker og så en bruke Remote out + Line out til en mono bass-forsterker for en basskasse. Husk når du se på forsterker om den kan ta imot høynivå eller om du trenger en Line Out Converter mellom for det. Endret August 13 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thage Johan Skrevet August 14 Forfatter Share Skrevet August 14 Ser bassbrothers selger annlegg med forsterker. Hva tror du om den? https://www.bassbrothers.no/biltilpassede-pakker/oppgraderingspakke-bmw-base-pakke-3 Den ser også ut til å ha signal til subwoofer Beklager at jeg spørr så mye, men jeg er bare ikke vant til å koble annlegg via orginal headunit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thage Johan Skrevet August 14 Forfatter Share Skrevet August 14 10 timer siden, mr.pingu skrev: Du får mer ut å bytte forsterker / sette inn en forsterker enn å bytte ut høytalere. Bavsound er god markedsføring av kinesiske varer. Hadde ikke betalt hovedprisen for det. PUZU på AliExpress er sammen tingen for mindre Ettermontere av Logic 7 eller lignende hadde ikke gjort men er nok en rute man kan hente inspirasjon til h orden legge opp med en aftermarket forsterker med DSP, som er langt bedre en hva BMW har i forsterkere. Jeg har gått selv fra HiFi til HK forsterker og så til Match UP 7BMW forsterker. Største forskjellen var det siste. Og kunne egentlig droppet steget til HK 🙈 Bilen min hadde jo HiFi fra fabrikken så det var neste bare å bytte forsterkeren. Ikke helt da, jeg har også montert diskanter i dør-trekanten. Nå holder jeg på med Renaulten vår som har elendig lydkvalitet og tenker oppsettet blir en 6-kanals forsterker. I først omgang skal je bare koble opp de 4 originale kanaler L+R foran, L+R bak. men da har jeg eventuelt 2 kanaler til overs for 1 basskasse bridged eller 2 mindre under sete. Anbefaler å tenke hva du skal oppgradere. Annet måte er en 4-kanals forsterker og så en bruke Remote out + Line out til en mono bass-forsterker for en basskasse. Husk når du se på forsterker om den kan ta imot høynivå eller om du trenger en Line Out Converter mellom for det. Ser bassbrothers selger annlegg med forsterker. Hva tror du om den? https://www.bassbrothers.no/biltilpassede-pakker/oppgraderingspakke-bmw-base-pakke-3 Den ser også ut til å ha signal til subwoofer Beklager at jeg spørr så mye, men jeg er bare ikke vant til å koble annlegg via orginal headunit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet August 14 Share Skrevet August 14 (endret) 51 minutes ago, Thage Johan said: Ser bassbrothers selger annlegg med forsterker. Hva tror du om den? https://www.bassbrothers.no/biltilpassede-pakker/oppgraderingspakke-bmw-base-pakke-3 Den ser også ut til å ha signal til subwoofer Beklager at jeg spørr så mye, men jeg er bare ikke vant til å koble annlegg via orginal headunit. Jeg tror det er en veldig god start, den har alt du trenger. Eneste jeg har ikke så høyt oppe er match sine høyttalere. De bare slengte seg på det etter ha hatt stort suksess med forsterkere sine. Ikke forstå meg feil her: De er greie og bedre enn base BMW høyttalere men den finnes mye annet bedre på markedet å få . Men igjen som pakke får du god pris på alt samlet, skulle du droppe høyttalere og handle alt løst. Sparer du kanskje 2000kr men for 2000kr finner man ikke mye høyttalere heller så det er en grei deal. Forskjellen vil bli dag og natt. 7DSP forsterker gir deg også mulighet til å koble på en monoforsterker + basskasse relativt enkelt på senere tid og. En annet oppgradering på senere tid kan være å bytte ut coaxiale høyttalere som er i settet med separat diskant. Altså a bruke interiørtrims til Logic7 systemet og sette inn separat mellomtone og separat diskant på orginal plass. Men om pakken i ett ord: "anbefalt" ☺️ Det er svært god oppgradering men krever nok legge ledning i hele bilen men da må man nesten regne med. Man burde forresten også kode original headunit for den å gi ut flat signal. Den gjør ikke det med base audio. Ikke at det vil ikke fungere men du mangler litt sub-bass frekvenser og litt mer høyfrekvenser for å kompensere manglende diskant. Uansett om velger denne pakken kan man ha noe å bygge på Endret August 14 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thage Johan Skrevet August 14 Forfatter Share Skrevet August 14 6 minutter siden, mr.pingu skrev: Jeg tror det er en veldig god start, den har alt du trenger. Eneste jeg har ikke så høyt oppe er match sine høyttalere. De bare slengte seg på det etter ha hatt stort suksess med forsterkere sine. Ikke forstå meg feil her: De er greie og bedre enn base BMW høyttalere men den finnes mye annet bedre på markedet å få . Men igjen som pakke får du god pris på alt samlet, skulle du droppe høyttalere og handle alt løst. Sparer du kanskje 2000kr men for 2000kr finner man ikke mye høyttalere heller så det er en grei deal. Forskjellen vil bli dag og natt. 7DSP forsterker gir deg også mulighet til å koble på en monoforsterker + basskasse relativt enkelt på senere tid og. En annet oppgradering på senere tid kan være å bytte ut coaxiale høyttalere som er i settet med separat diskant. Altså a bruke interiørtrims til Logic7 systemet og sette inn separat mellomtone og separat diskant på orginal plass. Men om pakken i ett ord: "anbefalt" ☺️ Ok. Da skal jeg spare opp til dette annlegget 7 minutter siden, mr.pingu skrev: Det er svært god oppgradering men krever nok legge ledning i hele bilen men da må man nesten regne med. Nja. Blir det ikke plus og minus bak? Kansje jeg drar signal mens jeg er i gang, så kan jeg montere subwoofer bak i etterkant 8 minutter siden, mr.pingu skrev: Man burde forresten også kode original headunit for den å gi ut flat signal. Den gjør ikke det med base audio. Ikke at det vil ikke fungere men du mangler litt sub-bass frekvenser og litt mer høyfrekvenser for å kompensere manglende diskant. Hmm. Jeg har noen små griller nært speilene. Skal det ikke være diskant i disse? Er det vanskelig koding, å hva må jeg ha for å kunne gjøre det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet August 14 Share Skrevet August 14 2 minutes ago, Thage Johan said: Nja. Blir det ikke plus og minus bak? Kansje jeg drar signal mens jeg er i gang, så kan jeg montere subwoofer bak i etterkant Jo det er det er men bak er også meste plass for forsterkeren, original L7 forsterker sitter der og. Så hva man pleier å gjøre her er: bruke PP-AC13a adapter ledning bak original ledning. Så trekke ledning PP-ISO5 langs sidekanal / dørkarmer bakover til forsterkeren. Bass under sete får egen kanal på forsterkeren så da må du trekke ny ledning til fra forsterkeren. Dette var grunnen at jeg sa at du må trekke ledning til hele bilen likevel 3 minutes ago, Thage Johan said: Hmm. Jeg har noen små griller nært speilene. Skal det ikke være diskant i disse? Hmmm usikker på E61 er du sikker du har base? Mener base var uten diskanter. Men jeg er litt mindre kjent med akkurat E-series. Og skjønner ikke helt hvorfor de bruker coaxiale høyttalere da. Edit: ser nå på bassbrothers at man kan kjøpe upgrade til match komponent sett på den pakken. Helst nederst. Og står også dette i beskrivelsen: I noen modeller er det diskant-dekseler original selv på minste stereopakker. Dermed vil en oppgradering til komponentsett foran være aktuelt for bare 800kr ekstra. Du finner denne pakken under relaterte varer eller i link her. 29 minutes ago, Thage Johan said: Er det vanskelig koding, å hva må jeg ha for å kunne gjøre det? Windows PC med BMW standard tools, Ediabas og NCS Expert. @Otis Har laget en fin pakke til det 🤗 Bare å søke her inn på forumet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet August 14 Share Skrevet August 14 Jeg har oppgradert base-anlegget for rundt 15 000 kroner. Kjøpte først komplett sett med Logic7-høyttalere fra hugger, betalte rundt 1500 for dette. Ledningsnett laget jeg selv for en tusenlapp. Lyden ble bedre, men som alle kan fortelle deg, det er forsterkeren som betyr noe. Så ble det satt inn en 6-kanals forsterker med DSP fra JL Audio ... La meg si det sånn: Jeg har også en Taycan med BOSE-anlegg og 12" sub, men det er den gamle bimmeren som bringer frem smilet. Skjønner ikke at det er mulig, men disse 8" Logic7 har ekstremt mye punch kombinert med en god forsterker. HU ble også kodet til HiFi. Husk at du kan kjøpe alt brukt, også forsterker. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet August 14 Share Skrevet August 14 (endret) BMW har på ingen måte dårlig kvalitet på høytalere, de har bare veldig dårlig forsterker. Så med mindre man går for high-end høyttalere er det nesten ikke noe vits å oppgradere. Hvertfall for HiFi og HK. B&O og B&W høyttalere er virkelig høy kvalitet. Det er bare synd at DSP/forsterker er så relativt dårlig så det kommer ikke frem. Base høyttalere kan jeg ikke uttale meg noe om. Ligger mye fint ute på Finn om man leter, her billig første steg upgrade på høytalere: https://www.finn.no/364588569 F-series høyttalere passer fint i E-series Så bare å finne match forsterker, spesielt 7BMW går regelmessig for rundt 6000kr på Finn. Så kan man kjøpe de ledninger fra pakken evt ny Endret August 14 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå