Gå til innhold

E46 dårlig passform på ny tannstang

MortenHaa
 Share

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring eller kjennskap til de rimeligste ettermarkededs tannstangene til BMW og E46?
Kjøpte Ridex tannstang fra autodoc, rimeligste sort som er, da jeg fikk feil på EU grunnet lekasje og slakke. Problemet oppstår derimot når jeg skal montere det nye. Er noe forskjellig utforming på disse, og rørene som går på det nye stikker ca 1cm lengre ut enn hva du gjør på det originale, slik at det butter i subframen før skruehullene liner opp (se bilder).
Har prøvd å flytta over røra fra det originale, men de passa ikke helt dessverre.

Noen som har noe gode tips eller høkkert løsninger for å få det til å fungere, eller er det bare å returnere (isåfall hvordan er autodoc på returer og reklamasjoner)?😂

image.thumb.png.41c234e2db5e0be5b180f472d4ae6b39.png image.thumb.png.5512cba9d07d03b329b18fd968bca5b2.png

Endret av MortenHaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• MortenHaa changed the title to E46 dårlig passform på ny tannstang

Hvis den fysisk ikke passer og du bestilte på reg.nr. så bør det nok være mulig å få returnert. Spørs om de dekker returfrakt, ellers blir det fort noen kroner der og da spørs det om man gidder.

Avhengig av hvordan rørene er flenset så kan du kanskje lage egne rør (om det er lik flens som på bremserør), som du bøyer vekk fra traversen? Ser ut som at monteringspunktet på Ridex-en stikker en del mer ut og at det er det du ryker på. Kanskje du kan bruke en 90 grader albue i de koblingene for å redusere litt på hvor mye de bygger ut i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, E.C. skrev:

Hvis den fysisk ikke passer og du bestilte på reg.nr. så bør det nok være mulig å få returnert. Spørs om de dekker returfrakt, ellers blir det fort noen kroner der og da spørs det om man gidder.

Avhengig av hvordan rørene er flenset så kan du kanskje lage egne rør (om det er lik flens som på bremserør), som du bøyer vekk fra traversen? Ser ut som at monteringspunktet på Ridex-en stikker en del mer ut og at det er det du ryker på. Kanskje du kan bruke en 90 grader albue i de koblingene for å redusere litt på hvor mye de bygger ut i feil retning.

Kjøpt på regnr ja, men regner egentlig med at det er universal rack som skal passe til jævelig mye, er samme greiene som de billige de selger på skruvat, bildeler etc også. Har sett på youtube at andre også har hatt samme problem med billige rack.

Var ikke flenset likt som bremserør dessverre, tok ikke bildet av selve flensen, men skal lage ei fin skisse i paint på hvordan det var flensa. Om man får verktøy til å lage slike flenser så er det smal sak å lage noen rør som passer bedre. Monteringspunktene er forholdsvis like, så om man hadde fått den ene røra en halv cm lengre inn så hadde det nok passet.

Er flensa som dette, nesten som en boblekon på røra, og så en liten rørbit etterpå samt en gummipakning.
image.thumb.png.a939c3c2f57b43a84a2959679519a00b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, E.C. skrev:

Er det den i midten av tannstanga som krasjer mest? Mulig du greier å bøye den ut med en sånn tang: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/tenger/rorverktoy/bremserortang-2000016995

Ja, den i midten som er problemet, kan nok forsøke å bøye med en sånn, men er jævla harde rør så usikker på hvor mye jeg tørr å bøye, må evnt få varmet de opp litt først. Forsøker nok reklamasjon mot autodoc først, og ser hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok lurt. Blir ikke noe reklamasjon om du modifiserer eller prøver å modifisere den. Kan kanskje finne noe tannstang brukt? Det er jo ikke sånn at alle på E46 er dårlige og lekker, så bør være mulig å komme over noe brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Otis skrev:

Kan ikke bare skifte rør da?

Ikke helt 100% passform på OEM rørene så fikk det ikke sammen når jeg forsøkte i går, men enden på visa blir nok til at jeg kjøper meg verktøy for å få rett flens og lager til selv, for returfrakta til autodoc var like dyrt som koningsverktøy på aliexpress 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva man får på plass med litt vold og vaselin 😂 Hadde litt gi-faen mentalitet siden jeg uansett hadde innstilt meg på å lage ny rør, så demonterte røra som satt på og bynte å bøye. Etter rundt 1 time med bøying litt fram og tilbake så passet et på fetthåret, men som de sier så er all klaring god klaring 😅 Så da var det montert og bilen er nok straks EU-godkjent igjen, som sikkert en av få E46 i Norge som ikke er utstyrt med AC, noe som gir masse plass til jobbing i motorrommet 😆

image.thumb.png.6e2c3aa3ea00abedf96df07882cf700b.png

image.thumb.png.f81c6aebfb1a4f493ba503162606c1be.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vel kurant det? Bøyde du rundt noe verktøypipe eller noe slikt?

Gi gjerne en lav rating og kommentar på den på nettsiden, slik at andre kan kjøper noe annet og slippe å styre med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, E.C. skrev:

Ble vel kurant det? Bøyde du rundt noe verktøypipe eller noe slikt?

Gi gjerne en lav rating og kommentar på den på nettsiden, slik at andre kan kjøper noe annet og slippe å styre med det samme.

Ble greit ja, slipper å styre noe mer med det så da er jeg happy. Bøyde delvis rundt små 8-10mm piper og så har jeg endel div rørbøyeverktøy liggende da fattern er rørlegger, så fikk da til noe tilslutt. Blir å legge inn lav rating på del mtp passform ja. Like greit å legge litt ekstra i det å kjøpe refurbished ZF-rack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...