Mariuse34 Skrevet September 13 Share Skrevet September 13 Jeg har en 2005 X5 218hk diesel. Nydelig bil, trekker som et lite tog og går på 0,8 på blanet kjøring. All is well. Bortsett fra at den soter. Sort, karbonrøyk på kald motor og ved kick down. Ikke noe oljeforbruk. Har ettermontert sportseksos. Er det noen typiske ting som gjør at disse soter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 13 Share Skrevet September 13 Trimming. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet September 13 Share Skrevet September 13 Og DPF fjernet = SOT.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet September 14 Forfatter Share Skrevet September 14 23 timer siden, Øyvind L. skrev: Og DPF fjernet = SOT.. Var vel ikke dpf på e53? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet September 14 Forfatter Share Skrevet September 14 På 13.9.2024 den 13.33, E.C. skrev: Trimming. Hvordan sjekker jeg om den er trimmet? Tror ikke det sånn egentlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet September 14 Share Skrevet September 14 52 minutes ago, Mariuse34 said: Var vel ikke dpf på e53? Jeg tror E53 fikk DPF siste halvår 2004, så 2005-modeller skal ha DPF. Hva sier kjøretøyinfo på vegvesen.no? Euro3 eller Euro4? Hvis det er en Euro4 virker det som filteret er fjernet av tidligere eier. Hvis bilen er tunet i tillegg må du regne med en del soting. Mariuse34 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 14 Share Skrevet September 14 6 hours ago, Mariuse34 said: Hvordan sjekker jeg om den er trimmet? Tror ikke det sånn egentlig Tja, du kan se under bilen etter downpipe og i motorrommet etter en tuningboks. Kan også prøve å klokke inn noen aksellerasjonstider og sammenligne mot standard bil. Sort røyk er "for lite luft ift. drivstoff", så det kan være flere årsaker her. Tett luftfilter, dårlig VNT-regulering på turbo, luftlekkasje på trykksiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå