FiGus Skrevet Torsdag kl. 19:11 Skrevet Torsdag kl. 19:11 Hei ! Lurer på om noen her kjenner til dette problemet: Kjørte ca 15 min hjemmefra og alt fungerte helt normalt. Stoppet og slo av motoren ca 10 min og da jeg startet og skulle kjøre videre igjen virket ikke servostyringen. – Ingen forvarsel på noen som helst måte. Jeg har hatt E30-325 uten servostyring så jeg vet hva BMW med tung styring er, men dette er hakket verre. Etter at dette oppsto har jeg skiftet servooljen, luftet flere ganger etter instruksjon fra BMW-mekanikker, skiftet en banjobolt fra servopumpe til tannstang, men ingenting av dette har hjulpet. Siden jeg er maskinmontør av fag har jeg kjennskap til mekanikk og syntes derfor at det vil være høyst merkelig at noe mekanisk som styring skal bryte sammen når bilen står stille. Det virker nærmest som om en sikring har gått, men er det noe slikt på servostyringen da ??? Noen her som har opplevd noe liknende og har tips til hva som kan ha skjedd ? Takker for svar på forhånd 😊
E.C. Skrevet Torsdag kl. 21:42 Skrevet Torsdag kl. 21:42 Har du gått over belte, beltestrammer(e) og vibrasjonsdemper? Typisk på diesel at vibrasjonsdemper deler seg, da mister man enten dynamo eller servo.
Lars89 Skrevet Lørdag kl. 12:21 Skrevet Lørdag kl. 12:21 Viktig å huske på at E90 også kommer med elektrisk servo. Motor sitter da i tannstang. Har byttet tannstang på et par E90.
E.C. Skrevet Lørdag kl. 12:33 Skrevet Lørdag kl. 12:33 Joda, det var min første tanke også, men all den tid han har relevant fagkunnskap og har greid å bytte servoolje er det vel lite sannsynlig at han har elektrisk tannstang?
FiGus Skrevet Lørdag kl. 13:24 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 13:24 Hei dere ! Tusen takk for innspill alle sammen. Flere ting jeg må sjekke her skjønner jeg. 🙂 Kommenterer etter hvert som dere har svart og håper på flere gode tips. - Pumper pumpa olje? - Eeehh, jeg tror det uten at jeg har sett det direkte. Det skal sjekkes nøyere i helga. - Har du gått over belte, beltestrammer(e) og vibrasjonsdemper? - Nei, ikke spesifikt. Dette vil jeg også sjekke. Hvor finner jeg vibrasjonsdemperen ? - Viktig å huske på at E90 også kommer med elektrisk servo. Motor sitter da i tannstang. - Som nevnt så er (var) jeg mekaniker, men ikke bilmekaniker, så derfor tillater jeg meg å stille noen kanskje dumme spørsmål; Hvordan ser jeg om det er elektrisk servo ? Hvis el.servo, finnes det da en sikring som kan være røket ? Det er dette som gjør meg litt forvirret at servo'n kuttet ut mens bilen sto stille med motoren avslått. Mvh Finn G.
Lars89 Skrevet Lørdag kl. 13:24 Skrevet Lørdag kl. 13:24 (endret) Sorry. Jeg som ikke leser skikkelig. Har opplevd at akslingen på servopumpa knekker på E46. Da går servohjulet fortsatt rundt, men ingen servovirkning. Dette skjedde i fart, men kan jo i teorien skje ved oppstart også. Vibrasjonsdemper er reimhjul på veivaksel. Hvis dette ryker helt går ikke reima rundt. Endret Lørdag kl. 13:28 av Lars89
FiGus Skrevet Lørdag kl. 13:31 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 13:31 Takk Lars ! Da får jeg sjekke nærmere at servopumpa fungerer og gir trykk. Regner med at jeg klan se dette ved å ta av lokket på beholderen og ruse litt.
E.C. Skrevet Lørdag kl. 15:27 Skrevet Lørdag kl. 15:27 Du ser i beholderen når den går ja. Biler med elektrisk servo har to tjukke kabler inn på tannstang.
FiGus Skrevet Søndag kl. 20:03 Forfatter Skrevet Søndag kl. 20:03 (endret) Sjekket litt i dag og kan ikke se noe bevegelse i beholderen når jeg ruser eller vrir rattet fram og tilbake, så dette kan vel tyde på gåen servopumpe !? Det er trangt og vanskelig å sjekke tannstang ovenfra, men kunne ikke se noen kabler inn på denne med hjelp av en god lommelykt. Reima går fint rundt, uten noen ulyder, så dermed regner jeg med at vibrasjonsdemper, strammer og belte er ok. Har i tillegg sjekket 3 sikringer som var nummerert under "rattsymbol" visuelt og med multimeter og disse var i orden. Min konklusjon da er et det mest sannsynlig er servopumpe. Får få mer kyndige bilfolk enn meg til å undersøke nærmere. Takk for all god hjelp fra dere her 🙂 Endret Søndag kl. 20:13 av FiGus
E.C. Skrevet Søndag kl. 20:27 Skrevet Søndag kl. 20:27 Kan peke på servopumpe det. Også naturlig å ikke finne noen kabler inn på tannstang når du allerede har funnet en servobeholder. Disse er enten/eller, ikke begge deler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå