Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er desverre eit vanleg problem på dei aller fleste bilar.

Eg overtok ein Passat av min far, berre som en sånn billig nr2 bil, 2011modell som har gått 221.000km. Den har fått 3 nye orginalfjærer hittil, men no er det 2 som er knekt og mangel på PKK men eg trur det knakk ei sist eg flytta på den så no er det sikkert 3...

Kan ikkje sei eg er imponert. Ex har en F46, der knakk alle fjærene etter tur, den første på ca 130.000 og deretter gjekk det slag i slag fram til 200ca. Når det knakk foran så skjedde akkurat som TS skriv, fjæra inn i dekket. Heldigvis skjedde det i eit sentrumskryss så fekk lirka bilen til sides og så var det ei runde med vinkelsliper å fjerne restane sånn at det gjekk an å køyre den forsiktig heim i garasjen.

Enig at det er en dårleg patent, det burde vore eit anna design på nedre fjærsete som holdt fjæra på plass. Dei knekke tross alt på samme plass kvar gong, ca 10-15cm frå nedre ende, akkurat der det er sår i pulverlakken etter opphengskroken. Derifra rustar det innover og sidan fjærstål er fullt i spenningar så skal det ikkje ruste langt inn før at det knekke.

Eg har starta å forsegle desse såra med fugemasse og krympestrømpe med lim i eit håp om å få ting til å vare litt lenger... Det kan vere eit godt tips!

Skrevet

Oppdatering:

Jeg var litt for rask. Prøvde å finne ut når nøyaktig den forrige fjæra knakk, men kunne ikke finne noe Serviceordre fra Bavaria på dette. Antar at siden fjæra ble byttet på garanti, så fikk jeg ingen serviceordre. Men så søkte jeg i e-post-arkivet og fant e-posten jeg sendte til Bavaria. Der ser jeg at det dreide om knekt fjær på passasjersiden.

Så det betyr at denne gangen er det på førersiden og da er det ikke fjæra som ble byttet sist gang. Jeg var så sikker på at det var samme fjær siden det fortsatt sitter på papir-lappen med strekkoder (Delenummer?). Kanskje fjæra ble byttet før jeg kjøpte bilen, men har ingen info om det.

Så da ble jeg litt mer beroliget at dette ikke gjelder en 2,5år gammel fjær :-)

Skrevet
19 minutes ago, Mons1 said:

Oppdatering:

Jeg var litt for rask. Prøvde å finne ut når nøyaktig den forrige fjæra knakk, men kunne ikke finne noe Serviceordre fra Bavaria på dette. Antar at siden fjæra ble byttet på garanti, så fikk jeg ingen serviceordre. Men så søkte jeg i e-post-arkivet og fant e-posten jeg sendte til Bavaria. Der ser jeg at det dreide om knekt fjær på passasjersiden.

Så det betyr at denne gangen er det på førersiden og da er det ikke fjæra som ble byttet sist gang. Jeg var så sikker på at det var samme fjær siden det fortsatt sitter på papir-lappen med strekkoder (Delenummer?). Kanskje fjæra ble byttet før jeg kjøpte bilen, men har ingen info om det.

Så da ble jeg litt mer beroliget at dette ikke gjelder en 2,5år gammel fjær :-)

Lappen sliter ikke bort om du tenker på det. Fjær til venstre er 7,5år / 130k km gammel. Lappen / strekkkode  er fin og hel ;) IMG_4709.thumb.jpeg.cf74df4aacc8908a960f8cc06b7c64f3.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...