Aleksander Arvesen Skrevet Lørdag kl. 20:41 Skrevet Lørdag kl. 20:41 Hei! 1990 318i touring Har i flere år sliti med at sikring nr 10 som går til ryggelys, obc og instrument plutselig ryker. Har idag hatt ute dashbordet for å se etter noen åpenbare feil i ledningsnettet uten å finne noe galt. Instrument kan utelukkes da dette er sjekket av en kar som kan disse. (Skiftet SI-batterier) Har hørt at en fellesnevner kan være ledningsnettet til ryggelysa ved girspak. Dette har jeg koblet ut ved spaken. Noen som kanskje drar kjennskap til feilen og kan komme med noen innspill? Har nå målt strømtrekk over sikring nr 10. Bilen kan fint stå og gå med 0,45a trekk også helt plutselig gå opp til 5a og deretter gå helt til 9a. Har funnet ut at ved å ta ut dette releet så forsvinner strømtrekket med en gang. Noen som vet hva det går til?
Rune-K Skrevet Lørdag kl. 21:05 Skrevet Lørdag kl. 21:05 Hvis du gir med fargekoder på ledningene til releet så kan jeg sjekke koblingsskjema for deg. sveigis reagerte på dette 1
Aleksander Arvesen Skrevet Søndag kl. 10:35 Forfatter Skrevet Søndag kl. 10:35 13 timer siden, Rune-K skrev: Hvis du gir med fargekoder på ledningene til releet så kan jeg sjekke koblingsskjema for deg. Her har du fargekoder. klemme 30: grønnhvit 86: helblå 85: helbrun 87A:grønnblå
Rune-K Skrevet Søndag kl. 20:21 Skrevet Søndag kl. 20:21 (endret) Jeg finner ikke noe koblingsskjema til touring da den ikke ble levert i USA så finner ikke dette releet i kretsen. Men blå kommer nesten alltid fra dynamo/ladelampe. Er du sikker på at det står 87a og ikke kun 87. I tilfelle så bryter den kretsen når den begynner og lade. Grønn med blå stripe er til vindusheiser og el takluke. Grønn med hvit stripe kommer fra sikring 10. Det kan være laget slik at når man slår på tenningen så får el-vinduene strøm gjennom sikring 10 også kobler den over til den andre sikringen når den begynner og lade. Prøv og ta ut releet og sjekk hva som ikke virker. Endret Søndag kl. 20:23 av Rune-K
mr.pingu Skrevet Søndag kl. 20:55 Skrevet Søndag kl. 20:55 https://www.armchair.mb.ca/~dave/BMW/e30/ Jeg har den linken i notatene mine, ikke sett på de selv så vet ikke om de er riktige men kanskje det hjelper.
Rune-K Skrevet Søndag kl. 21:43 Skrevet Søndag kl. 21:43 40 minutter siden, mr.pingu skrev: https://www.armchair.mb.ca/~dave/BMW/e30/ Jeg har den linken i notatene mine, ikke sett på de selv så vet ikke om de er riktige men kanskje det hjelper. Det var disse skjemaene jeg sjekket, de er til USA versjonene og det er detaljer som skiller Europaversjonen og USA versjonen bl.a. dette releet men fargekoden på ledningene er de samme. Det kan også være til kjørelys men da burde den ledningen som er grønn og blå heller ha vært grå. mr.pingu reagerte på dette 1
Aleksander Arvesen Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden 23 timer siden, mr.pingu skrev: https://www.armchair.mb.ca/~dave/BMW/e30/ Jeg har den linken i notatene mine, ikke sett på de selv så vet ikke om de er riktige men kanskje det hjelper. 22 timer siden, Rune-K skrev: Det var disse skjemaene jeg sjekket, de er til USA versjonene og det er detaljer som skiller Europaversjonen og USA versjonen bl.a. dette releet men fargekoden på ledningene er de samme. Det kan også være til kjørelys men da burde den ledningen som er grønn og blå heller ha vært grå. Problemet er løst nå. Dette releet var tilkoblet en koblingsboks som gikk inn på varmeregisteret og en varmeveksler i motorrom som går inn på de do vannstussene. Fjernet ledningsnettet og problemet forsvant. Så ut som noe ettermontert originalutstyr..
Rune-K Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Spennende, er dette en original norsk bil? Har du noe bilder at varmeveksleren?, noe slikt noe har jeg aldri hørt om på E30 før.
Aleksander Arvesen Skrevet 23 minutter siden Forfatter Skrevet 23 minutter siden 8 timer siden, Rune-K skrev: Spennende, er dette en original norsk bil? Har du noe bilder at varmeveksleren?, noe slikt noe har jeg aldri hørt om på E30 før. Norsksolgt bil solgt ny i bærum i sin tid. eneste jeg kan se for meg den enheten gjør er å sende varme inn i kupe fortere(?) mens jeg holdt på med denne feilsøkinga så hadde jeg en tysk 316 vedsiden av og denne hadde ikke dette i det hele tatt. Har ingen bilder av denne men du kan se for deg den varmeventilen som sitter på feks e36/e46 der hvor to kjøleslanger går inn i denne før den blir koblet inn i varmeregisteret. skal se om jeg finner et illustrasjonsbilde.. Rune-K reagerte på dette 1
Rune-K Skrevet 8 minutter siden Skrevet 8 minutter siden Fant noe lignende i ETK, antagelig nr. 4 her. http://bmwfans.info/parts-catalog/E30-Touring/Europe/318i-M40/L/1990/browse/heater_and_air_conditioning/additional_water_pump_water_hose/ Ser ut som den pumpen kun ble levert på de siste modellene, hvis den begynner å bli sliten så vil du få et høyere strømtrekk enn normalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå