Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

1990 318i touring

Har i flere år sliti med at sikring nr 10 som går til ryggelys, obc og instrument plutselig ryker. 

Har idag hatt ute dashbordet for å se etter noen åpenbare feil i ledningsnettet uten å finne noe galt.

Instrument kan utelukkes da dette er sjekket av en kar som kan disse. (Skiftet SI-batterier)

Har hørt at en fellesnevner kan være ledningsnettet til ryggelysa ved girspak. Dette har jeg koblet ut ved spaken.

Noen som kanskje drar kjennskap til feilen og kan komme med noen innspill?

Har nå målt strømtrekk over sikring nr 10.

Bilen kan fint stå og gå med 0,45a trekk også helt plutselig gå opp til 5a og deretter gå helt til 9a. Har funnet ut at ved å ta ut dette releet så forsvinner strømtrekket med en gang. Noen som vet hva det går til?

81E60E45-94D8-4B0B-9F03-74DABED2EDF2.jpeg

Skrevet
13 timer siden, Rune-K skrev:

Hvis du gir med fargekoder på ledningene til releet så kan jeg sjekke koblingsskjema for deg.

Her har du fargekoder. 

klemme 30: grønnhvit

86: helblå

85: helbrun

87A:grønnblå

IMG_1026.jpeg

IMG_1027.jpeg

Skrevet (endret)

Jeg finner ikke noe koblingsskjema til touring da den ikke ble levert i USA så finner ikke dette releet i kretsen. Men blå kommer nesten alltid fra dynamo/ladelampe. Er du sikker på at det står 87a og ikke kun 87. I tilfelle så bryter den kretsen når den begynner og lade. Grønn med blå stripe er til vindusheiser og el takluke. Grønn med hvit stripe kommer fra sikring 10. Det kan være laget slik at når man slår på tenningen så får el-vinduene strøm gjennom sikring 10 også kobler den over til den andre sikringen når den begynner og lade.

Prøv og ta ut releet og sjekk hva som ikke virker.

Endret av Rune-K
Skrevet
40 minutter siden, mr.pingu skrev:

https://www.armchair.mb.ca/~dave/BMW/e30/

Jeg har den linken i notatene mine, ikke sett på de selv så vet ikke om de er riktige men kanskje det hjelper.

Det var disse skjemaene jeg sjekket, de er til USA versjonene og det er detaljer som skiller Europaversjonen og USA versjonen bl.a. dette releet men fargekoden på ledningene er de samme.

Det kan også være til kjørelys men da burde den ledningen som er grønn og blå heller ha vært grå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...