Sinamics Skrevet April 16 Skrevet April 16 (endret) Hei, Jeg overhaler en motor etter kjede havari. I den forbindelse bestilte jeg en toppakning fra Victor Reinz med delenummer 61-38110-10 o5 OZ. Ifølge spesifikasjonene skal dette være en 2-hulls pakning med en tykkelse på 1,55 mm. Pakningen jeg har mottatt har imidlertid kun 1 hull, selv om delenummeret tilsier at det skal være 2 hulls ( 1,55mm ) (se vedlagt bilde). Når jeg måler den nye pakningen med digital skyvelære, får jeg en tykkelse på ca 1,45 mm – men jeg er usikker på det korrekte målepunktet for å verifisere dette. Stemplene har en utskyvning fra blokka på 0,83 mm. Ifølge BMWs spesifikasjoner kan en 1-hulls pakning brukes så lenge stempelutstikket ikke overstiger 0,90 mm. Det vil si at en 1-hulls pakning i utgangspunktet er innenfor spesifikasjonene for denne motoren. Jeg har ikke slipt toppen eller blokka, de var innenfor spec. Originalt var det imidlertid montert en 2-hulls pakning. For meg virker det som at pakningen er feil merket fra leverandør. Så nå er jeg i tvil hva jeg bør gjøre, bestille ny pakning eller bruke den jeg har fått. Noen som har erfaring med dette? Endret April 16 av Sinamics
Otis Skrevet April 16 Skrevet April 16 Uten at jeg hat noe peiling på toppakninger til n47, så høres det ut som du burde få tak i rett pakning. Altså de har merket den feil hos produsent. Men kan du finne mer info om delen fra victor direkte?
LP760 Skrevet April 16 Skrevet April 16 Kontakt leverandøren og be om en bekreftelse at dette er riktig. Du kan også be om en byttepakning med riktig merking, selv om den tekniske dokumentasjon er tilfredsstilt. Du kan bruke 1-hulls pakningen så lenge alle målinger er innenfor spec – og du dokumenterer dette godt. Smart å lagre måledata (inkl. bilder og måling av stempelutstikk), i tilfelle du skulle trenge det. En marginal forskjell i tykkelse (fra 1,55 mm til 1,45 mm) kan gi økt kompresjon, men i de fleste tilfeller ufarlig – forutsatt at klaringene mot toppen og ventiler fortsatt er tilstrekkelige. Jeg fant dette rundt måling: " For å måle korrekt tykkelse på toppakningen: Unngå kompresjonssoner: Ikke mål langs den innpressede metallringen rundt forbrenningskammeret. Mål midt på flatene: Bruk skyvelære mellom sylindrene eller i kjølekanalområder (om mulig). Mål på flere punkter og ta et gjennomsnitt. Sammenlign med produsentens oppgitte tykkelse før montering (ikke etter kompresjon). " Om dette hadde vært meg, så hadde jeg kontaktet leverandøren med den informasjonen du har, inkl. bilder
Sinamics Skrevet April 16 Forfatter Skrevet April 16 33 minutter siden, Otis skrev: Uten at jeg hat noe peiling på toppakninger til n47, så høres det ut som du burde få tak i rett pakning. Altså de har merket den feil hos produsent. Men kan du finne mer info om delen fra victor direkte? Har sendt mail til Victor R, så venter på svar. 24 minutter siden, LP760 skrev: Kontakt leverandøren og be om en bekreftelse at dette er riktig. Du kan også be om en byttepakning med riktig merking, selv om den tekniske dokumentasjon er tilfredsstilt. Du kan bruke 1-hulls pakningen så lenge alle målinger er innenfor spec – og du dokumenterer dette godt. Smart å lagre måledata (inkl. bilder og måling av stempelutstikk), i tilfelle du skulle trenge det. En marginal forskjell i tykkelse (fra 1,55 mm til 1,45 mm) kan gi økt kompresjon, men i de fleste tilfeller ufarlig – forutsatt at klaringene mot toppen og ventiler fortsatt er tilstrekkelige. Jeg fant dette rundt måling: " For å måle korrekt tykkelse på toppakningen: Unngå kompresjonssoner: Ikke mål langs den innpressede metallringen rundt forbrenningskammeret. Mål midt på flatene: Bruk skyvelære mellom sylindrene eller i kjølekanalområder (om mulig). Mål på flere punkter og ta et gjennomsnitt. Sammenlign med produsentens oppgitte tykkelse før montering (ikke etter kompresjon). " Om dette hadde vært meg, så hadde jeg kontaktet leverandøren med den informasjonen du har, inkl. bilder Takk for innspill. Jeg har målt den nye pakningen flere steder, og alt tyder på at dette er en 1-hulls pakning med en tykkelse på ca. 1,45 mm, til tross for at den er merket som en 2-hulls ( 1,55mm ). Basert på mine målinger av stempelutstikket, så skal det være tilstrekkelig klaring til å bruke en pakning med 1,45mm tykkelse, men er litt tilbakeholden med å montere den, ettersom det originalt satt en 2-hulls pakning (1,55 mm). Jeg sitter med to valg, montere den jeg har fått, sjekke at klaring er ok, eller bestille ny orginal pakning fra BMW. Hadde håpet å montere denne motoren iløpet av påsken, men det ser ikke veldig lovende ut. 😒 Forøvrig så bestillte jeg denne fra Autodoc, og etter en lang diskusjon med Dan "AI Chat" har jeg endelig fått tak i en ekte person "Diane Lake". Hun påstår fortsatt hardnakket at jeg har fått riktig pakning, siden item-nummeret stemmer – til tross for at jeg har sendt bilder som tydelig viser det motsatte. Kjenner jeg blir varm... Kanskje jeg bare skal ta påskeferie... 😶 Otis reagerte på dette 1
Otis Skrevet April 16 Skrevet April 16 Det er litt sånn det er med deleleverandører som er billige og er i utlandet. Dessverre. Support er ikke like bra bestandig. Men det der er jo ganske uflaks da. Sinamics reagerte på dette 1
LP760 Skrevet April 16 Skrevet April 16 2 hours ago, Sinamics said: Har sendt mail til Victor R, så venter på svar. Takk for innspill. Jeg har målt den nye pakningen flere steder, og alt tyder på at dette er en 1-hulls pakning med en tykkelse på ca. 1,45 mm, til tross for at den er merket som en 2-hulls ( 1,55mm ). Basert på mine målinger av stempelutstikket, så skal det være tilstrekkelig klaring til å bruke en pakning med 1,45mm tykkelse, men er litt tilbakeholden med å montere den, ettersom det originalt satt en 2-hulls pakning (1,55 mm). Jeg sitter med to valg, montere den jeg har fått, sjekke at klaring er ok, eller bestille ny orginal pakning fra BMW. Hadde håpet å montere denne motoren iløpet av påsken, men det ser ikke veldig lovende ut. 😒 Forøvrig så bestillte jeg denne fra Autodoc, og etter en lang diskusjon med Dan "AI Chat" har jeg endelig fått tak i en ekte person "Diane Lake". Hun påstår fortsatt hardnakket at jeg har fått riktig pakning, siden item-nummeret stemmer – til tross for at jeg har sendt bilder som tydelig viser det motsatte. Kjenner jeg blir varm... Kanskje jeg bare skal ta påskeferie... 😶 Er det lov å spørre om prisforskjellen fra typ Bilia eller Sulland f.eks? Kanskje Veng har også. Men uansett for sent nå med tanke på Påsken 🙂 Sinamics reagerte på dette 1
Sinamics Skrevet April 17 Forfatter Skrevet April 17 fikk svar fra autodoc: Sitat Please be informed that we have sent the incorrect part. We offer you either a refund or a replacement. The product – 61-38110-10, Gasket, cylinder head, REINZ, 1 – should not be returned. You may discard it. Meget spesiellt.
E.C. Skrevet April 17 Skrevet April 17 Tror at de har (minst) 1. og 2. linje support på Autodoc (i tillegg til AI-bot). De som svarer først har neppe noe teknisk kompetanse og bare gjør oppslag på delenummer og ser i loggen hva som ble bestilt. Det gir for så vidt mening, da jeg tror at de fleste feilbestillinger skyldes at bestilleren selv legger inn feil del. De har dog noe "teknisk ekspertpanel" som kan vurdere sånne tvister litt bedre, uten at det alltid funker så bra. Ser ut som at de fant ut av det her til slutt, så det er nå bra, selv om det blir kjipt å ikke få bilen ferdig i påsken. Otis reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå