Gå til innhold

Avvik mellom oljepinne og digital måling F31.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert noen som har spurt om dette før, men jeg spør en gang til.

På min 2018 F31 så er det avvik mellom nivået på peilepinnen og den digitale målingen som kommer opp på skjermen.

Noen andre som har vært borti dette fenomenet.

Oljenivå på peilepinnen er på streken 100% fullt.

Men i bilen viser den halvfull.

PXL_20250425_133708222.thumb.jpg.1c2f268c364b6cd9f0649f32d5ccf8c7.jpg

Er det nivåføler som har hengt seg opp og må byttes eller?

Skrevet (endret)

Det er vel en 4-5(?) step på den grafen fra Max til min, og jeg har sett at den har falt ned ett hakk for så å gå tilbake til Max igjen senere. Har den stått slik lenge?

Dette er vel en ultralydsak mener jeg, og da er det ganske mange parametre som skal regnes om til et kalkulert oljenivå. Om den har hengt seg opp vil det vel si signalfeil og medfølgende kode vil jeg tro. Men det må andre enn meg gå i dybden på. 

Endret av *MrB*
Skrevet (endret)

Får ikke sjekket nivået før man har kjørt i 30 minutter. Har sjekket to ganger på to dager.

Begge gangene etter at jeg har kjørt ca 3 mil. Står på en rett flate. Når man starter målingen så legger turtallet seg automatisk på 1000omdr også tar målingen ca 30-40 sekunder. 

Den står på samme plass på begge målingene. Usikker på hvor lenge den har stått slik, men hadde oljesevice på den for 4-5 tusen km siden. Mener den sto på full da jeg sjekket nivået den gangen.

Endret av Øyvind L.
Skrevet

Det er ca 2-3dl fra fullt til «halvt», så veldig off er den jo ikke.
Men hva som er normal/skseptabel feilmargin på disse vet jeg ikke. Om du ikke hadde hatt peilepinne kunne du jo vært troende til å fylle på en skvett, med fare for å overfylle, så den bør jo være treffsikker sånn sett. 

Skrevet
19 minutter siden, *MrB* skrev:

Det er ca 2-3dl fra fullt til «halvt», så veldig off er den jo ikke.
Men hva som er normal/skseptabel feilmargin på disse vet jeg ikke. Om du ikke hadde hatt peilepinne kunne du jo vært troende til å fylle på en skvett, med fare for å overfylle, så den bør jo være treffsikker sånn sett. 

Nivået på pinnen er på streken fullt så det mangler ikke 2-3 dl. Er heller 1dl for mye på den hvis jeg skulle tippet. Så veldig rart.

Skrevet

Vanskelig å gi råd her men føler for å nevne at en kompis, via uheldige omstendigheter, skjærte motoren på sin X5 50I og måtte hoste opp ca 100K som straff for å stole på at bilen rapporterte riktig oljenivå. 

Skrevet
40 minutter siden, Kvasi skrev:

Vanskelig å gi råd her men føler for å nevne at en kompis, via uheldige omstendigheter, skjærte motoren på sin X5 50I og måtte hoste opp ca 100K som straff for å stole på at bilen rapporterte riktig oljenivå. 

Så lenge det er pinne så sjekker jeg hovedsakelig den. Heldigvis så viser min for lite på skjermen. 😀

Skrevet
10 hours ago, Øyvind L. said:

Nivået på pinnen er på streken fullt så det mangler ikke 2-3 dl. Er heller 1dl for mye på den hvis jeg skulle tippet. Så veldig rart.

Det jeg mente er at det er ca 1L mellom Max og min-strek på både peilepinne og skala i iDrive. Så om peilepinne er rett (hvilket vi jo må anta), så viser sensor 2-3dl for lite. Du har nok olje, så den saken er grei, men hvorvidt sensoren din er frisk eller ikke må jeg melde pass på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...