Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Noen som har noen ideer for dette problemet:

F11 -11mod 535d. EPS

Når bilen står still og en har fullt rattutslag, kommer det en feilmelding om styringen. Om en ikke ratter fullt over og kjører normalt, kommer ikke feilen.

Har målt spenningen på hjelpebatteriet, og det detter til 0v med fult rattutslag og feilmelding kommer. Antar batteriet kneler og er dårlig? Bilen blir ikke brukt så altfor mye så får av og til melding om battery discharge.

Men så snakket jeg med en mekaniker som mente det kunne være comfort access som var årsaken? Ene bakdøren funker ikke den eletriske låsen(må åpne og låse manuelt, og har vært slik en stund), men ellers funker alle håndtak..

Har koblet meg på med bimmerlink, og får bl.a. message from eps failed(CD951C,CD94C7), eps timeout(D019BF,D016A5,D015C4)error on second voltage level(291700), secondary battery deeply discharged(291600), operation on 12v level(4823F1), invalid signal -bus message(D70DA1), door contact - short circuit(800ED3)

Endret av roald520
Skrevet

Et dårlig batteri kan gi flere forskjellige elektriske symptomer, så det er kanskje der jeg personlig hadde startet.

Skal ikke uttale meg for mye om at comfort access kan være årsaken her, men såvidt meg bekjent er dette to forskjellige problem som ikke skal ha sammenheng (det har vi aldri opplevd her i hvert fall). Mulig jeg tar feil her altså, så ikke ta dette som en fasit :P

Når det gjelder EPS-feilkoder så kan det jo være flere ting, men dårlig batteri kan jo ha en vesentlig innvirkning her.
Bytt batteriet først og se hvordan det blir etter det, så feilsøker du evt videre (er mitt tips) :) 

Skrevet

De to siste kodene høres ut som noe annet, og de er kanskje ikke aktive feil heller(?). De første kodene Kan tyde på at servomotor krever mer strøm enn bilen klarer å gi. Skjer feilen i det du treffer endestopp, eller kommer det når/om du holder den i endestopp med makt? Det siste putter ytterligere belastning på servoen.

Om du ikke har mulighet til å feilsøke mer i dybden, så høres det uansett ut som 12v-batteri er stedet å begynne.

Skrevet
21 minutter siden, *MrB* skrev:

De to siste kodene høres ut som noe annet, og de er kanskje ikke aktive feil heller(?). De første kodene Kan tyde på at servomotor krever mer strøm enn bilen klarer å gi. Skjer feilen i det du treffer endestopp, eller kommer det når/om du holder den i endestopp med makt? Det siste putter ytterligere belastning på servoen.

Om du ikke har mulighet til å feilsøke mer i dybden, så høres det uansett ut som 12v-batteri er stedet å begynne.

Slettet alle koder, og de kom tilbake. invalid signal -bus message(D70DA1) ligger under electronic ride-height, og door contact - short circuit(800ED3) under footwell module.

Feilen kommer når servoen får en del motstand, som regel i enden/tilnærmet enden. Uten å holde med makt

1 time siden, linnikrieg skrev:

Et dårlig batteri kan gi flere forskjellige elektriske symptomer, så det er kanskje der jeg personlig hadde startet.

Skal ikke uttale meg for mye om at comfort access kan være årsaken her, men såvidt meg bekjent er dette to forskjellige problem som ikke skal ha sammenheng (det har vi aldri opplevd her i hvert fall). Mulig jeg tar feil her altså, så ikke ta dette som en fasit :P

Når det gjelder EPS-feilkoder så kan det jo være flere ting, men dårlig batteri kan jo ha en vesentlig innvirkning her.
Bytt batteriet først og se hvordan det blir etter det, så feilsøker du evt videre (er mitt tips) :) 

Spørs om jeg bare skal ta å bestille meg ett batteri ja!

En annen ting er om en trenger å registrere/kode inn dette batteriet? Er ikke noe IBS påhengt

Skrevet
35 minutter siden, roald520 skrev:

Slettet alle koder, og de kom tilbake. invalid signal -bus message(D70DA1) ligger under electronic ride-height, og door contact - short circuit(800ED3) under footwell module.

Feilen kommer når servoen får en del motstand, som regel i enden/tilnærmet enden. Uten å holde med makt

Spørs om jeg bare skal ta å bestille meg ett batteri ja!

En annen ting er om en trenger å registrere/kode inn dette batteriet? Er ikke noe IBS påhengt

Så lenge det er uten IBS skal det ikke være nødvendig å kode det inn :)

Skrevet

F11 skal ha IBS, høres merkelig ut om den ikke har det.

Hvis du bytter til batteri med samme kapasitet trenger du kun å registrere nytt batteri.
"Koding" behøves kun hvis du endrer kapasitet.

Vil anbefale deg å skaffe ISTA, som er BMW sitt offisielle diagnoseverktøy som brukes med PC.
Her får man mer detaljert info og også feilsøking direkte knyttet til feilkodene.

@Otis Har link til programvare i signaturen sin.
Du må bruke ENET kabel mellom bil og PC, f.eks. https://bimmerdeler.no/products/obd2-ethernet-kabel?_pos=2&_sid=bfbf99bcf&_ss=r

Skrevet
5 minutter siden, Makky123 skrev:

F11 skal ha IBS, høres merkelig ut om den ikke har det.

Hvis du bytter til batteri med samme kapasitet trenger du kun å registrere nytt batteri.
"Koding" behøves kun hvis du endrer kapasitet.

Vil anbefale deg å skaffe ISTA, som er BMW sitt offisielle diagnoseverktøy som brukes med PC.
Her får man mer detaljert info og også feilsøking direkte knyttet til feilkodene.

@Otis Har link til programvare i signaturen sin.
Du må bruke ENET kabel mellom bil og PC, f.eks. https://bimmerdeler.no/products/obd2-ethernet-kabel?_pos=2&_sid=bfbf99bcf&_ss=r

Er IBS på startbatteri, men kan ikke se noe på hjelpebatteriet. Google finner ikke noe på det heller på F11

Skrevet
6 minutter siden, roald520 skrev:

Er IBS på startbatteri, men kan ikke se noe på hjelpebatteriet. Google finner ikke noe på det heller på F11

Aaah, sorry, blingsa at det var hjelpebatteri 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...