Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Newbie i forumet og mekking på BMW.

Jeg trenger å få byttet nedrebærearm foran og lenkearm foran. Er hjulstillingskontroll nødvendig?

Skrevet

I utgangspunktet ikke, kommer an på grunnen til at det må byttes deler og om alt var strøkent sist den ble justert. 

Skrevet
1 minute ago, Kvasi said:

I utgangspunktet ikke, kommer an på grunnen til at det må byttes deler og om alt var strøkent sist den ble justert. 

Grunnen er slitte foringer/kuler. Siste kontroll/justering var for ca. 6 uker siden.

Skrevet
3 minutes ago, Seilkongen said:

Grunnen er slitte foringer/kuler. Siste kontroll/justering var for ca. 6 uker siden.

Kven justerar forstilling med utslitte kuler? Det er ganske dårleg om det er gjort på eit verksted mot betaling. 

Eg ville sagt at justering er nødvendig, det er ikkje nødvendigvis at alle delar er identiske i mål og ofte er det ein del justeringsmuligheter på innfestninga. 

Dog har du ikkje sagt kva modell du har så ingen kan svare på detta eksakt. 

Skrevet
Just now, TurboJens said:

Kven justerar forstilling med utslitte kuler? Det er ganske dårleg om det er gjort på eit verksted mot betaling. 

Eg ville sagt at justering er nødvendig, det er ikkje nødvendigvis at alle delar er identiske i mål og ofte er det ein del justeringsmuligheter på innfestninga. 

Dog har du ikkje sagt kva modell du har så ingen kan svare på detta eksakt. 

Det er på en X3 F25. Justeringen ble gjort ifm. utbedring av slakk i indre endeledd foran på andre siden etter PKK(2-er feil).

Når det gjelder justering, så er det vel ikke mulighet for det på bærearm og lenkearm? 

Skrevet

Det finnes deler som kan byttes uten at du behøver å ta hjulstillingskontroll/justering. Lenkearm (til stabstag antar jeg) er en slik en. Bærearm er ikke. Selv armer uten justeringsmuligheter (eksentriske bolter/skiver) vil ha behov for dette, typisk fordi litt variasjon i lengde og stand på foring/kule vil typisk endre (bittelitt) geometrien til spindelen og da er det greit å sjekke spissing om ikke annet. 

Skrevet
3 timer siden, Seilkongen skrev:

Justeringen ble gjort ifm. utbedring av slakk i indre endeledd foran på andre siden etter PKK

Dette er minst på grensa til å lure deg, og egentlig over grensa også. 

Man justerer ikke en bil med slakk i foringer. 

Her ville jeg krevd å få en ny justering gratis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...