einaran Skrevet Juli 31 Skrevet Juli 31 Noen i nærheten av Grimstad som har et veivakselbalanseringsverktøy i låne/leie ut? Skal skifte veivakslehjulet på en M47, og trenger verktøyet for å låse av hjulet.
Otis Skrevet Juli 31 Skrevet Juli 31 Du kan, om du tør, å montere verktøy på bolten på veiva, mot feks bakken. Så vrir du på nøkkel bittelitt! Evt ta ut sikring til lavtrykkspumpen, med motor i gang, da skal motoren stoppe. Da klarer den ikke starte igjen. Jeg gjorde dette på min gamle M47 med stort hell.
einaran Skrevet August 19 Forfatter Skrevet August 19 Endte opp med å sette bort jobben med å skifte veiakselhjulet til verksted. Nå melder verkstedet at de har gitt opp å få det av.... Shit, da er gode råd dyre....
Otis Skrevet August 19 Skrevet August 19 Men varme må man kanskje være forsiktig med på veiva pga varmebehandling?
einaran Skrevet August 19 Forfatter Skrevet August 19 Tror man må være veldig forsiktig med varme, ja. MEN, uten nytt veivakselhjul er jo bilen lite brukbar så....
Otis Skrevet August 19 Skrevet August 19 Nja. Den kan jo kjøres over korte distanser, men selvsagt, man må absolutt være forsiktig.
PIIIPower Skrevet August 19 Skrevet August 19 Verktøyet er gull hvis man ikke skal utfordre skjebnen, ender vel opp med ca 430nm eller no til slutt når man monterer. Min bolt satt bra, men etter ca 10 minutter med muttertrekker (700nm+) kom den greit ut. Jeg kappa til ett firkantrør og tredde verktøyet innpå slik at det hvilte på en av labbene med litt treverk i mellom. Jeg har verktøyet, men er ikke hjemme før å starten av september og bor ikke i nærheten..
einaran Skrevet August 19 Forfatter Skrevet August 19 Du måtte av med radiator og evt mer, for å komme til med muttertrekkeren da?
PIIIPower Skrevet August 19 Skrevet August 19 (endret) Nei, brukte en ganske stor Ryobi. Hadde en tynn plate bak i tilfelle det tok tak så ikke ryobien skulle forsvinne inn radiator. Mener å huske at jeg måtte sette pipa på bolten og så komme ned med muttertrekkeren for å få plass. Endret August 19 av PIIIPower
iittala Skrevet August 19 Skrevet August 19 (endret) Har byttet en slik som var skrudd til med Loctite. Brukte største Milwaukee 1/2" muttertrekker og lang 22 mm pipe(løsnet ikke med kort). Prøvde også med motholdet du har avbildet, men klarte nok ikke å holde det helt inntil vibrasjonsdemper for det endte med knekte tenner på demperen. Radiator måtte ut ja, og ville kjøpt vektet pipe om jeg skulle bytte igjen, f.eks denne: https://a.co/d/20ekKQA Endret August 19 av iittala Otis reagerte på dette 1
PIIIPower Skrevet August 19 Skrevet August 19 Kort pipe rekker ikke langt nok inn, og når den først løsner er det stort sett bare å skru den ut med fingrene. Bolten er engangs og skal byttes hver gang den løsnes, så er det gjort etter boka sist skal det ikke være Loctite på bolten 🙂.
iittala Skrevet August 19 Skrevet August 19 Kort pipe fra Biltema rakk fint inn på gammel topran vibrasjonsdemper, vil tro det fungerer på de fleste andre også.
PIIIPower Skrevet August 19 Skrevet August 19 12 minutter siden, iittala skrev: Kort pipe fra Biltema rakk fint inn på gammel topran vibrasjonsdemper, vil tro det fungerer på de fleste andre også. På M47? Avstandsstykket på motholden er jo 4-5cm... Kommer jo an på hva man mener med kort pipe, og om man fjerner alt foran motor så man kommer "rett på".
iittala Skrevet August 19 Skrevet August 19 (endret) M47 ja, men som jeg skrev over fungerte ikke motholdet for meg med bolt limt med Loctite så det brukte jeg ikke. Om det var brukerfeil fra min side vites ikke, men det ble nå resultatet. Det motholdet er vel heller ikke helt etter boka, BMW foreskiriver vel å låse svinghjulet og bruke 3/4" verktøy hvis jeg minnes rett. Uansett var poenget at hvis det ikke går med verktøyet man har, da trengs større verktøy og vektede piper er et nyttig hjelpemiddel i så måte. Det kan jo være noen har brukt Loctite her også.. Endret August 19 av iittala
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå