Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med en feil kode på en x5 e70 3.0 D M57N2 motor. feil koden er 3F77 Charge air pressure acuator. activation. 

jeg kan se armen gå inn og ut. men lydene... de forvirrer meg.

link til 3 videoer.

1 videoen, den lyde har kun dukket opp engang. 

Skrevet
22 minutter siden, Otis skrev:

Høres ut som en trykklekkasje en plass. 

Men hvor i h er den enn. kjørt på med såpevann overalt. 

dette skjedde ett par dager etter jeg trakk campingvogn på 1800 kg i 4 timer på motorveien .

Skrevet
16 minutter siden, HartgeE70 skrev:

Men hvor i h er den enn. kjørt på med såpevann overalt. 

dette skjedde ett par dager etter jeg trakk campingvogn på 1800 kg i 4 timer på motorveien .

Såpevann fungerer somregel best ved veldig lavt trykk, som feks 0,2 bar.

ved høyere trykk kan du resultere i å blåse vekk såpevannet

men m57n2 ånder noe voldsomt så der du har oljesvetting på trykklinja er det også trykklekasje 

Skrevet
18 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Såpevann fungerer somregel best ved veldig lavt trykk, som feks 0,2 bar.

ved høyere trykk kan du resultere i å blåse vekk såpevannet

men m57n2 ånder noe voldsomt så der du har oljesvetting på trykklinja er det også trykklekasje 

Har ikke sett noe oljesvetting som drypper. Stått uten deksel og plate undersiden. I flere dager nå uten så mye som en dråpe olje på garasjegulvet.

la ved bilder (avlesning ista og inpa) om det hjelper 

IMG_2688.jpeg

IMG_2682.jpeg

IMG_2681.jpeg

IMG_2665.jpeg

IMG_2664.jpeg

IMG_2663.jpeg

Skrevet
11 minutter siden, HartgeE70 skrev:

Har ikke sett noe oljesvetting som drypper. Stått uten deksel og plate undersiden. I flere dager nå uten så mye som en dråpe olje på garasjegulvet.

Tror du missforstår, det trenger ikke å dryppe men at det finst avleiring/svette av olje. Har du helt tett trykklinje så skal den vær bortimot helt ren

Skrevet
12 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Tror du missforstår, det trenger ikke å dryppe men at det finst avleiring/svette av olje. Har du helt tett trykklinje så skal den vær bortimot helt ren

innsugsrøret var det en del avleiring på. ikke noe inni. men over innsugsrøret er luftinntaket. så hvor kommer olja fra da?

Skrevet
1 time siden, Otis skrev:

Du er sikker på at trykkslangen ikke er revnet? Nede ved radiator?

Nei den er hel og tett.  

Skrevet

Spørs om røykmaskin er en grei plass å fortsette med nå da. 

Jeg er helt sikker på at det er en trykklekkasje, utfra lyden å bedømme. 

Skrevet
21 timer siden, Otis skrev:

Spørs om røykmaskin er en grei plass å fortsette med nå da. 

Jeg er helt sikker på at det er en trykklekkasje, utfra lyden å bedømme. 

Laget meg røykmaskin og har kjørt test. Eneste stedet som lekker røyk er pakninga rundt friskluftrør inn på turbo.

det kom mye røyk . 

Tok røret av og satt på en gummihanske som jeg stripsa fast,

Null lekasje av røyk der eller andre steder. 

Virkelig det som gir motoren disse lydene…. 
får ikke kjøpt ny pakning til stussen i dag, men skal prøve med klemme. 

Skrevet

Mulig jeg ble lurt. For de lager litt lyd. Synes bare din lagde mer enn vanlig. 

Ang feilkoden du har. Så har jeg vært borti et lignende problem, der aktuator faktisk virket helt fint. Men det ble trigget samme feilkode som din. Og en stopp - start så kunne man kjøre så langt man ville uten å få feil igjen. Men når man ga full gass, feil med en gang. 

Skrevet
23 timer siden, Otis skrev:

Mulig jeg ble lurt. For de lager litt lyd. Synes bare din lagde mer enn vanlig. 

Ang feilkoden du har. Så har jeg vært borti et lignende problem, der aktuator faktisk virket helt fint. Men det ble trigget samme feilkode som din. Og en stopp - start så kunne man kjøre så langt man ville uten å få feil igjen. Men når man ga full gass, feil med en gang. 

Fikk kjørt meg en tur i dag, ca 40 min , først turte jeg ikke gå over 2500 rmp.so tok det rolig,  men på vei hjem og nærmere hjemmet, ga jeg bånn gass flere ganger opp en super lang bakke. uten noe problemer med turboen. (ingen feil meldinger på turboen heller).

Så da må det ha vært pakninga inn på turboen som gjorde dette. litt sjokkert over den der. 

Men en ting i orden, så dukker en annen ting opp. Gasspjeld funker ikke nå. så det lukker seg ikke når motoren slås av, det gir en skikkelig ulyd, kan man si. målte kontakten og hadde strøm i den. så litt redd gasspjeldet tok kvelden. 

Skrevet

Positivt at den ene feil ga seg da. 

Ang spjeld. Har det vært skiftet før eller ikke? For det er absolutt ikke uvanlig at disse spjeld dør. Men ny versjon så er de fine. Lenge. Mitt spjeld ble skiftet på ca 160kkm. Har nå gått 293kkm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...