Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når Ediabas ligger i PATH leter ISTA ikke lenger i sin egen mappa for Ediabas. Med andre ord den separat installerte Ediabas får overhånd. 

INPA støtter bare opp til EDIABAS 7.30 mener jeg og er avhengig av PATH miljøvariabele.  Så når man installere standard tools blitt C:/EC-apps/Ediabas lagt til PATH. dermed ødelegger man ISTA om man har en ganske ny ISTA versjon som krever nyere EDIABAS enn INPA bruker.

Når er hjemme igjen skal se over hele konfigurasjonen på koding PC og dele scriptet :)

Endret av mr.pingu
Skrevet
5 timer siden, mr.pingu skrev:

Når Ediabas ligger i PATH leter ISTA ikke lenger i sin egen mappa for Ediabas. Med andre ord den separat installerte Ediabas får overhånd. 

INPA støtter bare opp til EDIABAS 7.30 mener jeg og er avhengig av PATH miljøvariabele.  Så når man installere standard tools blitt C:/EC-apps/Ediabas lagt til PATH. dermed ødelegger man ISTA om man har en ganske ny ISTA versjon som krever nyere EDIABAS enn INPA bruker.

Når er hjemme igjen skal se over hele konfigurasjonen på koding PC og dele scriptet :)

Ja ok.  

Men om man legger in ista i C og bmw standar tools i D.  Vil det løse noe.?   Eller vil ista enda lete og ta det første det finner i path. Selv om det da er 2 pather med forskjellige stasjonsnavn? 

👍

Skrevet (endret)

PATH er en «Windows -wide» variabel samt at ISTA installasjonen er det. 

Med mindre du lager en multiboot med 2 Windows installasjoner (eller en VM) vil EDIABAS i PATH alltid påvirke ISTA uansett.  
Så for å svare direkte på din spørsmål, nei det vil ikke løse noe og ja ISTA leter alltid først i PATH uansett hvor mange stasjoner man har. 

Hvorfor ISTA ditcher sin egen mappa så fort den finner EDIABAS.exe i PATH er en valg jeg ikke forstår men det er bare sånn og vi må leve med.

Endret av mr.pingu
Skrevet
På 23.8.2025 den 19.30, mr.pingu skrev:

Tror INPA stopper på Ediabas v 6.4.7 av hva jeg har googlet meg frem til . det som er siste v som gir mest stabil INPA uten feil meldinger...

Så da må jeg lete etter den ett sted på nett. 

Skrevet (endret)

Oppsettet her på PC'en

ISTA 4.49 installert i:
"D:\EC-APPS\ISTA"

Ediabas som folger med ISTA 4.49 er EDIABAS  7.60
"D:\EC-Apps\ISTA\Ediabas"

INPA / BMW standard tools  (inkl EDIABAS 7.3) installert i:

"C:\EC-APPS\EDIABAS"
"C:\EC-APPS\INPA"
"C:\EC-APPS\NCSEXPER"

I windows i "Environment variables" har jeg:

ediabas_config_dir c:\ec-apps\ediabas\bin
Og i PATH her jeg også det, samt masse andre mapper der.
"c:\ec-apps\ediabas\bin"

Så er det også en junction  på C:\EDIABAS om peker mot C:\EC-APPS\EDIABAS.
"ekte" mappa er  C:\EC-APPS\EDIABAS, "virtuell" mappa er C:\EDIABAS

mklink /d " C:\EC-APPS\EDIABAS"  "C:\EDIABAS"

Så har jeg tatt EDIABAS/BIN (mappa fra ISTA og har kopiert den inn på men kalte den BIN_7.6.

Så du skal ha "C:\EC-APPS\EDIABAS\BIN" som er orignalen fra standard tools og du skal ha:
"C:\EC-APPS\EDIABAS\BIN"

Så du ender opp med 

"C:\EC-APPS\EDIABAS\BIN"
"C:\EC-APPS\EDIABAS\BIN_7.6"

Så kommer scriptet inn (lagre det som .cmd); Om du bruker enn annet installasjon lokasjon og annet PATH da må du endre variable DIR1.
Husk at EDIABAS.INI ligger i /bin så du har også 2 konfigurasjoner å holde styr på både for 7.6 og 7.3

@echo off
 cd %~dp0
 set DIR1=C:\EC-APPS\EDIABAS\
 ::Ediabas 7.6
 cd %DIR1%
 if exist BIN_7.3 if exist BIN_7.6 goto OLDFILE
 if not exist BIN_7.6 goto NEW
 rename BIN BIN_7.3
 rename BIN_7.6 BIN
 cd %~dp0
 echo.
 echo Ediabas 7.6 enabled (new cars F/Gxx)
 pause
 goto END
 ::Ediabas 7.3
 :NEW
 if not exist BIN_7.3 goto ERR
 rename BIN BIN_7.6
 rename BIN_7.3 BIN
 cd %~dp0
 echo.
 echo Ediabas 7.3 enabled (old cars Exx)
 pause
 goto END
 :OLDFILE
 echo.
 echo Please start Script again.
 pause
 rmdir /S /Q BIN
 rename BIN_7.6 BIN
 cd %~dp0
 goto END
 :ERR
 echo.
 echo Error! No files.
 pause
 :END
 exit

Du kan nå kjøre scriptet for a bytte mellom 7.30 og 7.60. Erstatt alt med 7.70 om du har den isteden for 7.60 som jeg har. Jeg gidder ikke å røre min installasjon. 

JEg har forresten også ?????? i infoskjermen men INPA funker som skal. 

Bonus: Dele PSDZ av ISTA med E-sys
Bonus for ISTA og E-sys til å dele PSDZ kan man lage en junction og:
Jeg har PSDZ full i ISTA og så laget en junction for E-sys til "D:\Data\psdzdata"

mklink /d "D:\EC-Apps\ISTA\PSdZ\data_swi\psdzdata"  "D:\Data\psdzdata"

Endret av mr.pingu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...