Kenneth291 Skrevet August 23 Skrevet August 23 Skal kjøpe en ny dynamo til min e30 318i ettersom den jeg har nå er kaputt. Jeg bestilte først en på autodoc men den jeg fikk var helt ulik på festene. Ser at autodoc selger en som er på 65 amper, men den jeg har er på 85 amper, har dette noe å si?
Rune-K Skrevet Lørdag kl. 15:56 Skrevet Lørdag kl. 15:56 Generelt skal dynamo og batteri stå i stil til hverandre på slike gamle biler som ikke har batteriovervåkning. Har du dynamo på 85Ah bør du ha et batteri på 85Ah. Hvis du har for stort batteri i forhold til dynamo vil du bruke lang tid på og full lade det og det er ikke sikkert at du greier det. Hvis det er omvendt så kan i verste fall for stor dynamo overlade og ødelegge batteriet. Det er nok mest kritisk på en bil du bruker om vinteren hvis dynamoen er for liten. Hvis du tenker fullt lys, varmetråder og varme i setene så blir det fort en 35-40 A. Da har du ikke mye igjen til og lade batteriet med hvis dynamoen er på 65Ah.
Maxmek Skrevet Søndag kl. 08:52 Skrevet Søndag kl. 08:52 16 timer siden, Rune-K skrev: Generelt skal dynamo og batteri stå i stil til hverandre på slike gamle biler som ikke har batteriovervåkning. Har du dynamo på 85Ah bør du ha et batteri på 85Ah. Hvis du har for stort batteri i forhold til dynamo vil du bruke lang tid på og full lade det og det er ikke sikkert at du greier det. Hvis det er omvendt så kan i verste fall for stor dynamo overlade og ødelegge batteriet. Det er nok mest kritisk på en bil du bruker om vinteren hvis dynamoen er for liten. Hvis du tenker fullt lys, varmetråder og varme i setene så blir det fort en 35-40 A. Da har du ikke mye igjen til og lade batteriet med hvis dynamoen er på 65Ah. Det mener jeg er feil! Et batteri klarer ikke å ta til seg mer en ca 30Amp, og man kan heller ikke overlade et batteri med for stor dynamo. Og E30 har lite strømforbruk, så om dynamoen er på 65Amp tror jeg ikke det er krise. E.C. reagerte på dette 1
morten.2 Skrevet Søndag kl. 11:22 Skrevet Søndag kl. 11:22 Jeg har ein dynamo fra 316i/318i M40 motor liggende. Den er på 80A
Kenneth291 Skrevet Søndag kl. 13:31 Forfatter Skrevet Søndag kl. 13:31 2 timer siden, morten.2 skrev: Jeg har ein dynamo fra 316i/318i M40 motor liggende. Den er på 80A Den er ikke tilfeldigvis til salgs? I såfall kan du ta kontakt med meg på melding, 904 72 841. 😃
Kenneth291 Skrevet Søndag kl. 13:31 Forfatter Skrevet Søndag kl. 13:31 21 timer siden, Rune-K skrev: Generelt skal dynamo og batteri stå i stil til hverandre på slike gamle biler som ikke har batteriovervåkning. Har du dynamo på 85Ah bør du ha et batteri på 85Ah. Hvis du har for stort batteri i forhold til dynamo vil du bruke lang tid på og full lade det og det er ikke sikkert at du greier det. Hvis det er omvendt så kan i verste fall for stor dynamo overlade og ødelegge batteriet. Det er nok mest kritisk på en bil du bruker om vinteren hvis dynamoen er for liten. Hvis du tenker fullt lys, varmetråder og varme i setene så blir det fort en 35-40 A. Da har du ikke mye igjen til og lade batteriet med hvis dynamoen er på 65Ah. Batteriet er på 62 amp, så en dynamo på 65 amp skal vel i teorien holde? Rune-K reagerte på dette 1
Maxmek Skrevet Søndag kl. 13:45 Skrevet Søndag kl. 13:45 (endret) 20 minutter siden, Kenneth291 skrev: Batteriet er på 62 amp, så en dynamo på 65 amp skal vel i teorien holde? Les hva jeg skrev over her. Et batteri kan ikke motta mer enn ca 30Amp uansett størrelse når det er lite strøm på, så avtar ladestyrken (Ampere) jo høyere spenning (Volt) det får, fullladet tar det ikke imot nesten noen ting. Batteristørrelsen spiller ingen rolle annet enn at det tar lengre tid å lade opp når det er nedtappet med jo større batteriet er. Teoretisk er et batteri fulladet ved ca 12,72Volt, men det oppnår man stort sett bare med ganske nye batterier. Har du hvilespenning på batteriet på ca 12,5-12,6 er det ok. Under 12,3 bytt batteri. Idell ladespenning er ca 14,4 Volt litt avhengig av temperatur. Endret Søndag kl. 13:52 av Maxmek E.C. og Kenneth291 reagerte på dette 2
Kenneth291 Skrevet Søndag kl. 23:10 Forfatter Skrevet Søndag kl. 23:10 9 timer siden, Maxmek skrev: Les hva jeg skrev over her. Et batteri kan ikke motta mer enn ca 30Amp uansett størrelse når det er lite strøm på, så avtar ladestyrken (Ampere) jo høyere spenning (Volt) det får, fullladet tar det ikke imot nesten noen ting. Batteristørrelsen spiller ingen rolle annet enn at det tar lengre tid å lade opp når det er nedtappet med jo større batteriet er. Teoretisk er et batteri fulladet ved ca 12,72Volt, men det oppnår man stort sett bare med ganske nye batterier. Har du hvilespenning på batteriet på ca 12,5-12,6 er det ok. Under 12,3 bytt batteri. Idell ladespenning er ca 14,4 Volt litt avhengig av temperatur. Takk for svar! Maxmek reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå