Mons1 Skrevet Lørdag kl. 15:48 Skrevet Lørdag kl. 15:48 Etter å ha feilsøkt litt med bl.a Carly og ISTA+, så er jeg kommet til den konklusjon at 12volts batteriet er i ferd med å bli dårlig. Det virker som at når 12volts batteriet begynner å feile, så får man mye rare symptomer bl.a at bilen kutter el-driften og lar deg kjøre på bensin mer enn normalt. Carly er ikke særlig god på å gi forståelige feil-forklaringer, men ISTA+ er mer fornuftig. Der får jeg opp at 12volts batteriet ikke blir ladet fullt innen forventet ladetid. ISTA+ kan dessverre ikke måle tilstanden på 12volts batteriet og anbefaler at man kobler fra batteriet for å gjøre en test. En batteritester viser meg Gult lys, så den er sånn ca. 70-80% OK. Jeg tenker at siden bilen og batteriet er 8 år gammelt, så tar jeg ikke sjansen å kjøre noe mer på dette og vil bytte til et nytt batteri, men jeg er litt usikker på prosedyren. Jeg vet at man må "registrere" nytt batteri og hvilken kapasitet den har, men jeg har sett noen steder at man må bruke ISTA+ for å sette bilen i "Maintance modus" før man kobler fra batteriet. I de fleste Youtube-videoer, så virker det som folk ikke bryr seg om dette, men jeg spør allikevel om nødvendigheten på dette. Siden dette er en hybrid, så er det mye elektronikk og moduler i aksjon. Noen som kjenner til denne prosedyren?
E.C. Skrevet Lørdag kl. 15:54 Skrevet Lørdag kl. 15:54 Med tenningen av så ser ikke jeg for meg at det skal være noe forskjell kontra å bytte på en "vanlig" fossilbil. Når du først har ista+ så bør vel batteribytte ligge som en servicefunksjon eller hva de heter?
*MrB* Skrevet Søndag kl. 11:21 Skrevet Søndag kl. 11:21 Sjekk om du har 2 stk 12v batterier. Hybridene har som regel det.
maggi1810 Skrevet Søndag kl. 15:28 Skrevet Søndag kl. 15:28 (endret) Du må koble fra hybrid batteriet. Bryter sitter til høyre i bagasjerommet. Deretter er det bare å demontere en del deksler foran i motorrommet. batteriet sitter på venstre side av bremsevæske beholder, (høyre om man sitter som sjåfør). Det er kun ett batteri. Husk deretter å registrere batteribytte med eksempelvis ISTA. Endret Søndag kl. 15:30 av maggi1810
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå