Rizna Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hei, på tur til jobb idag morges så merket jeg plutselig at det var ingen respons nesten ved gasspådrag, begynte å kjenne lukt av svidd olje fra kupeviften og svingte umiddeelbart inn i en busslomme og skrudde av motoren. Oljelampen rakk å blinke en gang sekundet før jeg skrudde av teningen, bilen stoppet umiddelbart og det kom en heftig røyksky fra under panseret. Åpner opp å ser mye olje på siden av motordekslet på turbo siden, mye oljesøl rundt turbo. Fikk bilen på flakbil og levert til jobb. Når jeg peilet etterpå så var det ingen olje å få på peilepinnen. Har enda ikke inspisert noe mere eller tappet for olje for å se hvor mye som er igjen. Planen er å skifte ut turbo, intercooler, oljerør og returslange. Men vet ikke om motoren kan ha tatt noe skadet av dette? er det noe som er lurt å sjekke først? Er mulig å starte motor for å teste om man kobler av slangen fra intercooler til egr. Slik at den ikke kan suge inn olje? Tips tas imot.
Ingvaldsen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Finner fort ut om motor har overlevd om du sjekker filteret for glitter
TurboJens Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det kan vere ein del olje igjen sjølv om det ikkje viser noko på peilepinnen. Faren her er at oljetrykket kan vere kritisk lavt sjølv om oljelampa ikkje lyser, men så lenge du ikkje har køyrt som en idiot i tida før så kan det virke så detta har skjedd relativt raskt. I så fall er tida på di side sidan du var raskt ute med å stoppe motoren. Tapp først og fremst av oljen som er igjen, sjekk den grundig med magnet. Lever evt. inn ei oljeprøve. Viss du ikkje finne unormalt mykje metallpartiklar (litt vil det alltid vere) så har du lite å tape på å prøve å bytte turbo. Å skifte intercooler osv. er strengt tatt ikkje nødvendig så lenge det ikkje er tegn til spon på innsida av røra eller at det manglar delar frå kompressorsida av turboen. Normalt er det dreneringshol i intercooleren for at ikkje den skal fylle seg med olje eller kondens så risikoen her er ikkje allverden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå