Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, på tur til jobb idag morges så merket jeg plutselig at det var ingen respons nesten ved gasspådrag, begynte å kjenne lukt av svidd olje fra kupeviften og svingte umiddeelbart inn i en busslomme og skrudde av motoren. Oljelampen rakk å blinke en gang sekundet før jeg skrudde av teningen, bilen stoppet umiddelbart og det kom en heftig røyksky fra under panseret. Åpner opp å ser mye olje på siden av motordekslet på turbo siden, mye oljesøl rundt turbo. Fikk bilen på flakbil og levert til jobb. Når jeg peilet etterpå så var det ingen olje å få på peilepinnen. Har enda ikke inspisert noe mere eller tappet for olje for å se hvor mye som er igjen. Planen er å skifte ut turbo, intercooler, oljerør og returslange. Men vet ikke om motoren kan ha tatt noe skadet av dette? er det noe som er lurt å sjekke først? Er mulig å starte motor for å teste om man kobler av slangen fra intercooler til egr. Slik at den ikke kan suge inn olje?

Tips tas imot.

Skrevet

Det kan vere ein del olje igjen sjølv om det ikkje viser noko på peilepinnen.

Faren her er at oljetrykket kan vere kritisk lavt sjølv om oljelampa ikkje lyser, men så lenge du ikkje har køyrt som en idiot i tida før så kan det virke så detta har skjedd relativt raskt. I så fall er tida på di side sidan du var raskt ute med å stoppe motoren.

Tapp først og fremst av oljen som er igjen, sjekk den grundig med magnet. Lever evt. inn ei oljeprøve.

Viss du ikkje finne unormalt mykje metallpartiklar (litt vil det alltid vere) så har du lite å tape på å prøve å bytte turbo. Å skifte intercooler osv. er strengt tatt ikkje nødvendig så lenge det ikkje er tegn til spon på innsida av røra eller at det manglar delar frå kompressorsida av turboen. Normalt er det dreneringshol i intercooleren for at ikkje den skal fylle seg med olje eller kondens så risikoen her er ikkje allverden.

• 2 weeks later...
Skrevet

Da har jeg demontert turboen. Var veldig mye olje i både intercooler og eksos / katalysator. Litt glitter på oljefilter og en stål bit på ca 6-7mm. Turbin var bøyd og noen deler mangler. Mistenker noe av sponet kan være fra da jeg gjenget opp gjengene på tappepluggen i bunnpannen for 2 år siden. Har kjøpt ny turbo, intercooler, oljerør, returslange, pakninger og div. Motor har gått på tomgang i ca 10 minutter etter havariet. Da koblet jeg av slangen på innsugsmanifolden. 

Legger ved noen bilder av filteret, er dette unormal mengde spon til å være en bil som snart har gått 400.000?

Ellers er det noen tips før jeg monterer på ny turbo?`burde jeg fylle den opp med olje i hullet hvor man kobler til oljerøret før den monteres?

image.thumb.jpeg.1b46c058344afdc42ceed387d4bb5f11.jpegimage.thumb.jpeg.f948b3907db34a23b7bf24a4a8941130.jpegimage.thumb.jpeg.cc24bc2feb1118e01547b3e669660f78.jpegimage.thumb.jpeg.558a168bec7efebd191a6113c46ea728.jpegimage.thumb.jpeg.f2c032d3e10f73492d5a2d6fdbe64795.jpeg

Skrevet

Hadde en slags step by step fra tidligere ras. Tror den er gjeldende i ditt tilfelle også. 

Bytt olje og filter

• Sjekk og rengjør luftsystemet: sjekk luftfilteret og huset for støv/debris, innsugsslanger og manifold. Sørg for at det ikke er noe drit som kan suges inn i turboen.

• Inspiser manifold og eksos: Rengjør eksosmanifolden for karbonoppbygging (coking) og sjekk at katalysatoren ikke er tilstoppet av olje.

• Pre-lube turboen: Ja, du burde absolutt fylle den nye turboen med olje før montering. Hell ren motorolje inn i oljeinntaket (hullet der oljerøret kobles til) og roter turbinhjulet manuelt for å fordele oljen. Dette forhindrer tørrstart og skade på lagrene ved første oppstart.

• Før montering, flush hele oljesystemet, inkludert oljekjøler, slanger og sump. Fjern all gammel olje, spon og forurensninger. Sjekk og rengjør oljeoppsamleren i sumpen. Dette er kritisk siden du har funnet spon

Monteringsrekkefølge: Installer turboen, koble til oljerør og returslange med nye pakninger. Stram boltene jevnt og til riktig moment (sjekk servicehåndboken). Koble til eksos og innsug sist.

Etter montering, koble fra drivstofftilførselen eller tennplugger og sveiv motoren (uten å starte) til oljetrykket bygger seg opp og olje kommer ut av returslangen.

• Etter start: La motoren gå på tomgang i 5-10 minutter uten belastning for å bygge opp oljetrykk og sjekke for lekkasjer. Unngå høye turtall de første 500-1000 km.
Skrevet
2 timer siden, LP760 skrev:

Hadde en slags step by step fra tidligere ras. Tror den er gjeldende i ditt tilfelle også. 

Bytt olje og filter

• Sjekk og rengjør luftsystemet: sjekk luftfilteret og huset for støv/debris, innsugsslanger og manifold. Sørg for at det ikke er noe drit som kan suges inn i turboen.

• Inspiser manifold og eksos: Rengjør eksosmanifolden for karbonoppbygging (coking) og sjekk at katalysatoren ikke er tilstoppet av olje.

• Pre-lube turboen: Ja, du burde absolutt fylle den nye turboen med olje før montering. Hell ren motorolje inn i oljeinntaket (hullet der oljerøret kobles til) og roter turbinhjulet manuelt for å fordele oljen. Dette forhindrer tørrstart og skade på lagrene ved første oppstart.

• Før montering, flush hele oljesystemet, inkludert oljekjøler, slanger og sump. Fjern all gammel olje, spon og forurensninger. Sjekk og rengjør oljeoppsamleren i sumpen. Dette er kritisk siden du har funnet spon

Monteringsrekkefølge: Installer turboen, koble til oljerør og returslange med nye pakninger. Stram boltene jevnt og til riktig moment (sjekk servicehåndboken). Koble til eksos og innsug sist.

Etter montering, koble fra drivstofftilførselen eller tennplugger og sveiv motoren (uten å starte) til oljetrykket bygger seg opp og olje kommer ut av returslangen.

• Etter start: La motoren gå på tomgang i 5-10 minutter uten belastning for å bygge opp oljetrykk og sjekke for lekkasjer. Unngå høye turtall de første 500-1000 km.

Når du sier flush hele oljesystemet? tenker du da på å fylle en slags oljerens på, la stå på tomgang en stund, så tappe av? Du sier før montering, da blir jo eksosen å stå ut rett fra manifolden, kan vel bli veldig varmt i motorromet da. Må vel også blende oljerør og retur på blokka?

Skrevet

Du kan flushe oljesystemet med den gamle turboen tilkobla manifold/eksos. Berre koble fra oljeturen og plugge den. 

Ellers ser jo ikkje oljefilteret så bra ut, har du skifta olje/filter og latt den gå 10min eller er det filteret som har stått ei stund? Dersom du har gjenga opp bunnpanna så kan det sjå ut som spon derifra. Det er litt klønete og tilføre spon på den måten men gjort er gjort. 

Det positive er at spon i filteret ødelegge ikkje motoren, det er akkurat det som er jobben til oljefilteret 😊 

Ellers, etter 400k km så er det vel berre å klaske på ny turbo, olje/filter og ta en liten prøvetur. Kjennes og høyres det greit ut - skift olje og filter og smil for kvar mil du får før det evt. skjer noko meir. 

Om du får bange anelsa etter prøvetur så er jo motoren forsåvidt greit alikavel, spørmålet er om du skal koste på deg ei nedplukking for å inspisere lager, sylinderveggar osv. 

Eg ville sagt køyr, sjå kor langt du kjem. 

Hadde det vore ein kostbar bil med lav km.stand blir det noko anna men her er det jo snakk om en gammal slitar så. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...