vegard89 Skrevet Fredag kl. 19:55 Skrevet Fredag kl. 19:55 (endret) Hei. Det ble ettermontert ekstralys på bilen min for en liten stund siden, jobben ble satt bort privat. Alt fungerer som det skal, men har et lite problem med at ekstralyset tenner lyset I 2-3 sekunder når bilen skifter fra drl til nærlys, da jeg alltid har bryteren på auto. Samme skjer jo da når jeg feks skal starte opp bilen og at det er "mørkt nok" ute til at nærlys tennes istedenfor drl. Det eneste jeg vet er at han som monterte denne ledbaren koblet seg da innpå nærlys/blend da bilen har bixenon. Noen som vet om det finnes en enkel måte å fikse dette problemet på? Har prøvd og kode vekk pæresjekk osv uten hell. Endret 12 timer siden av vegard89
mr.pingu Skrevet Fredag kl. 21:53 Skrevet Fredag kl. 21:53 Trenger nok litt mer info for å kunne gi en retning / på spørsmålet. Hvilken lys har du på bilen? da tenker jeg hovedlykter fra fabrik. Led, Xenon, halogen, Adaptive / non adaptive, er bilen LCI eller pre-LCI? Uansett finnes det måter å koble ledbaren uten at man får disse bivirkninger, men hva er riktig måte kommer an på hvilken lys bilen er utstyrt med.
Otis Skrevet Fredag kl. 22:02 Skrevet Fredag kl. 22:02 Det er ikke montert canm8 da? Så er den programmert/feil innstilling feil bare?
vegard89 Skrevet Lørdag kl. 10:10 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 10:10 12 timer siden, Otis skrev: Det er ikke montert canm8 da? Så er den programmert/feil innstilling feil bare? Nei det er ikke montert på noe canm8, men mulig det vil fikse feilen?
vegard89 Skrevet Lørdag kl. 10:14 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 10:14 (endret) 12 timer siden, mr.pingu skrev: Trenger nok litt mer info for å kunne gi en retning / på spørsmålet. Hvilken lys har du på bilen? da tenker jeg hovedlykter fra fabrik. Led, Xenon, halogen, Adaptive / non adaptive, er bilen LCI eller pre-LCI? Uansett finnes det måter å koble ledbaren uten at man får disse bivirkninger, men hva er riktig måte kommer an på hvilken lys bilen er utstyrt med. Bilen er en pre lci 2013 mod med bixenon fra fabrikk. Endret Lørdag kl. 10:16 av vegard89
Otis Skrevet Lørdag kl. 12:03 Skrevet Lørdag kl. 12:03 Vet du om det er brukt et vanlig relé eller noe annet?
Otis Skrevet Lørdag kl. 12:06 Skrevet Lørdag kl. 12:06 Men det ser ut som det burde vært koblet med et vanlig relé på ledning som er grønn med svart, det er spjeld for langlys, på høyre side. For venstre side er det brun med gul. Du kan jo se om du kan se noe om hvordan ting er koblet..?
vegard89 Skrevet Lørdag kl. 13:22 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 13:22 (endret) 1 time siden, Otis skrev: Men det ser ut som det burde vært koblet med et vanlig relé på ledning som er grønn med svart, det er spjeld for langlys, på høyre side. For venstre side er det brun med gul. Du kan jo se om du kan se noe om hvordan ting er koblet..? Ja det var et vanlig rele som fulgte med produktet når det ble kjøpt nytt. Eneste jeg fikk vite var at det ble koblet inn på nærlys/fultlys. Men det kan nesten virke som (fem) eller lysene sender ut impulser i forhold til pæresjekk, og at det er nok til at rele kanskje slår ut? Endret Lørdag kl. 13:23 av vegard89
mr.pingu Skrevet Lørdag kl. 15:44 Skrevet Lørdag kl. 15:44 Det er ikke pæresjekk på bixenon blende. Det er nemlig bare en blende som åpner seg, det er 1 og samme pære for nærlys og fjernlys. Samtidig er det bare 1 styrestrøm som styrer fjernlys blende. Så om gjort «riktig» skal du ikke ha den oppførselen som du beskriver.
vegard89 Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden (endret) 22 timer siden, mr.pingu skrev: Det er ikke pæresjekk på bixenon blende. Det er nemlig bare en blende som åpner seg, det er 1 og samme pære for nærlys og fjernlys. Samtidig er det bare 1 styrestrøm som styrer fjernlys blende. Så om gjort «riktig» skal du ikke ha den oppførselen som du beskriver. Er klar over at nærlys og fjernlys er på samme pære, var derfor jeg skrev lengere opp her at ekstralysene er koblet inn på nærlys/fjernlys Men fortsatt er det jo pærejsekk. Endret 13 timer siden av vegard89
mr.pingu Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 12 minutes ago, vegard89 said: Er klar over at nærlys og fjernlys er på samme pære, var derfor jeg skrev lengere opp her at ekstralysene er koblet på nærlys/fjernlys. Men fortsatt er det jo pærejsekk. …men selve fjernlys «styrestrømmen» er separat fra nærlys og den styrer bare en spjeld / blende. Det er ikke pæresjekk på spjeldet. 🤔 Med mindre det er noe muffens med kodingen. Hvilken verdier har du kodet? FL eller BIX?
vegard89 Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden (endret) 50 minutter siden, mr.pingu skrev: …men selve fjernlys «styrestrømmen» er separat fra nærlys og den styrer bare en spjeld / blende. Det er ikke pæresjekk på spjeldet. 🤔 Med mindre det er noe muffens med kodingen. Hvilken verdier har du kodet? FL eller BIX? Men hvis xenonpæren blir defekt så gir det varsel Kodet vekk coldcheck og warmcheck. Og bix står vel for bixenon om jeg ikke tar feil? Så det skal ha blitt gjort riktig. Men det kan jo selvfølgelig ha skjedd noe feil med koblingen av ekstralys. Når jeg ser på internett, så står det at en burde koble på en sånn canm8 med tanke på canbus. Men om det hjelper på problemet i mitt tilfelle vet jeg ikke. Endret 12 timer siden av vegard89
mr.pingu Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 15 minutes ago, vegard89 said: Hvis xenonpæren blir defekt så gir det varsel. Kodet vekk coldcheck og warmcheck. Og bix står vel for bixenon om jeg ikke tar feil, så det skal ha blitt gjort riktig. Men det kan jo selvfølgelig ha skjedd noe feil med koblingen av ekstralys. Når jeg ser på internett, så står det at en burde koble på en sånn canm8 med tanke på canbus. Men om det hjelper på problemet i mitt tilfelle vet jeg ikke. Bixenon «trenger» ikke canm8, modernum eller XBB men «kan» brukes. Annet måte er utnytte OE systemet med litt smart koding: Pæresjekk av xenon-pære kjøres på AL (Abblendlicht) utgangen. Ikke på FL (Fernlicht) eller BIX(Bixenon) utgangen. Så jeg heller mot at oppkoblingen er ikke gjort «riktig».
vegard89 Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden (endret) 14 minutter siden, mr.pingu skrev: Bixenon «trenger» ikke canm8, modernum eller XBB men «kan» brukes. Annet måte er utnytte OE systemet med litt smart koding: Pæresjekk av xenon-pære kjøres på AL (Abblendlicht) utgangen. Ikke på FL (Fernlicht) eller BIX(Bixenon) utgangen. Så jeg heller mot at oppkoblingen er ikke gjort «riktig». Okei, fordi det skal kanskje ikke være nødvendig og kode noe hvis oppkoblingen er gjort riktig? Endret 12 timer siden av vegard89
vegard89 Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden (endret) 10 minutter siden, vegard89 skrev: Endret 12 timer siden av vegard89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå