Gå til innhold

Høyfrekvent "hyle lyd" fra fremre del av 2011 BMW X5 3.0D

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutes ago, teerex said:

Tror egentlig ikke at akslingen kan forårsake en slik hylelyd. Min aksling var kjørt bare ca 45k km, den ble nok byttet i 2018 så jeg av datokoden på akslingen. Din aksling ble også byttet omkring årsskiftet 2017/2018 ser jeg av datoen. Men jeg byttet nå for sikkerhets skyld til forsterket aksling uansett. Det ble klart mindre bevegelse i den nye med lengre splines. Jeg filte av bittelitt alu på et utstikk på girkassen for å sikre klaring mellom akslingen og girkassen under rotasjonen. U-joint er jo noe større/kraftigere.

aksling2.thumb.jpg.4f712d13f28aea0d87eb0ff4dfe54f4e.jpg

ok jeg leter litt videre. 

Annen misstanke er Rear Driveshaft Center Support Bearing (CSB / Mellomakseloppheng). 

Skrevet
23 minutter siden, teerex skrev:

Tror egentlig ikke at akslingen kan forårsake en slik hylelyd. Min aksling var kjørt bare ca 45k km, den ble nok byttet i 2018 så jeg av datokoden på akslingen. Din aksling ble også byttet omkring årsskiftet 2017/2018 ser jeg av datoen. Men jeg byttet nå for sikkerhets skyld til forsterket aksling uansett. Det ble klart mindre bevegelse i den nye med lengre splines. Jeg filte av bittelitt alu på et utstikk på girkassen for å sikre klaring mellom akslingen og girkassen under rotasjonen. U-joint er jo noe større/kraftigere.

aksling2.thumb.jpg.4f712d13f28aea0d87eb0ff4dfe54f4e.jpg

Det kan jo være at det kan synge litt, BMW sier jo selv at mellomaksel må settes riktig sammen da det kan bli ubalanse og man kan få sånn hummelyd, det er jo luft i bevegelse som lager lyd og er det slark så vil det jo presse luft fra side til side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...