X5guy Skrevet i går, 07:44 Skrevet i går, 07:44 Hører en høyfrekvent hyle lyd fra fremre del av bilen. Dette skjer uavhengig av RPM på motoren. Det er ingen forskjell når jeg svinger høyre eller venstre. Hjullager har blitt sjekket med stetoskop av verksted, ingenting å anmerke. Det er høyest når bilen går i 55-65km/t og blir nesten borte ved 80km/t Diffene og transfercase har fått byttet olje for ca 2000 km. Noen tips hva jeg kan se etter her? Det er en type lyd som jeg blir litt gal av
mr.pingu Skrevet i går, 08:13 Skrevet i går, 08:13 Høres jo veldig ut som hjullager, men om det er ikke det, kanskje drivakselen?
X5guy Skrevet i går, 10:07 Forfatter Skrevet i går, 10:07 Tenkte også hjullager, men mekaniker mente de var gode etter å ha gjort vanlig sjekk ved å "bryte" på hjulene samt høre med stetoskop. Hvis det er drivakselen, tenker du da den som går fra Transferbox til frem diff? Hvordan sjekke dette best? dytte/bryte litt på den eller? Om det er drivakselen, vil det da være snakk om et lager i diff eller transferbox eller noe annet? Hva tenker du?
Otis Skrevet i går, 10:10 Skrevet i går, 10:10 Drivaksel på facelift E70, som du har, er kjent for at de får problemer med ledd i drivaksel og til slutt ramler og ødelegger ting. Kan det være det du hører? Jeg vet ikke selv altså.
X5guy Skrevet i går, 11:42 Forfatter Skrevet i går, 11:42 IMG_6165.MOV Har da vært under bilen og dyttet litt i drivakslingen. en del pesing i videoen, men ser tydelig at det er en del spill i U-joint mot transfercase. Er dette innafor eller må den byttes? Mulig at denne lager en høyfrekvent hylelyd? Jeg hadde en tanke om å ta ut drivakslen å kjøre en tur for å høre om dette tar vekk lyden. leser at jeg da bør koble ut transfercase og holde meg under 70km/t Noen tanker om det?
Haug530D Skrevet i går, 12:13 Skrevet i går, 12:13 29 minutter siden, X5guy skrev: IMG_6165.MOV 85.25 MB · 2 downloads Har da vært under bilen og dyttet litt i drivakslingen. en del pesing i videoen, men ser tydelig at det er en del spill i U-joint mot transfercase. Er dette innafor eller må den byttes? Mulig at denne lager en høyfrekvent hylelyd? Jeg hadde en tanke om å ta ut drivakslen å kjøre en tur for å høre om dette tar vekk lyden. leser at jeg da bør koble ut transfercase og holde meg under 70km/t Noen tanker om det? Skal ikke kunne bevege aksling som kommer utifra transfercase opp og ned, det ser iallefall slik ut i video at det er der slark er ikke i U-Joint.
X5guy Skrevet i går, 12:28 Forfatter Skrevet i går, 12:28 14 minutes ago, Haug530D said: Skal ikke kunne bevege aksling som kommer utifra transfercase opp og ned, det ser iallefall slik ut i video at det er der slark er ikke i U-Joint. Du tenker at det er slark i transfercase ? virker som det var noe slark i u joint, vurderer å ta ut prop shaft bare for å sjekke.
teerex Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Lydbeskrivelsen minner om den jeg har fra framdiffen på min 26 år gamle Jeep Grand Cherokee. Har vært slik i snart 10 år (men ikke så mange km). Byttet til forsterket/forlenget fremre mellomaksling på min E70 for et par år siden. Endret 20 timer siden av teerex
E.C. Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Mye bevegelse i akslingen, vanskelig å si om det er på inngående på diff eller i u-joint. Jeg solgte en slik aksling brukt (fra E61), da tok jeg den ut og sjekket for slitasje før salg og det var absolutt ingen bevegelse/klonk i leddene. Jeg sjekket også aksling på nåværende bil med xdrive da jeg holdt på under og det var heller ikke noe slikt som man ser på videoen her.
X5guy Skrevet 19 timer siden Forfatter Skrevet 19 timer siden 1 hour ago, teerex said: Lydbeskrivelsen minner om den jeg har fra framdiffen på min 26 år gamle Jeep Grand Cherokee. Har vært slik i snart 10 år (men ikke så mange km). Byttet til forsterket/forlenget fremre mellomaksling på min E70 for et par år siden. hvor kjøpte du drivaksel med forlenget insert?
X5guy Skrevet 19 timer siden Forfatter Skrevet 19 timer siden 5 minutes ago, E.C. said: Mye bevegelse i akslingen, vanskelig å si om det er på inngående på diff eller i u-joint. Jeg solgte en slik aksling brukt (fra E61), da tok jeg den ut og sjekket for slitasje før salg og det var absolutt ingen bevegelse/klonk i leddene. Jeg sjekket også aksling på nåværende bil med xdrive da jeg holdt på under og det var heller ikke noe slikt som man ser på videoen her. Jeg tok ut drivaksel for å sjekke, ujoint er tight, selve lageret i transferbox er også tight, men virker som spillet i akslingen kommer fra kort insert fra akslingen, så mulig jeg bør finne en med forlenget insert slik som vist i bildet lenger oppe. spm er om dette løser den høyfrekvente hylelyden eller ikke.
teerex Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Bestilte fra Tony i USA, dentprotony@gmail.com. Kostet ca 10 løk for 2-3 år siden. Samme aksling/delenr. for E70 og F15 30d. Epostadressen ligger også beskrivelsen her: Endret 19 timer siden av teerex X5guy reagerte på dette 1
X5guy Skrevet 19 timer siden Forfatter Skrevet 19 timer siden IMG_6174.MOV Eneste jeg kan finne som er "galt" er at det blir spill mellom akslingen og insert til transferbox, i såfall er løsningen en aksling med lengre insert. vet noen hvor jeg finner denne? forstår det slik at Febi lager riktig kvalitet, men de har også kort insert. MEN vil dette løse hylelyden?
teerex Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Tror egentlig ikke at akslingen kan forårsake en slik hylelyd. Min aksling var kjørt bare ca 45k km, den ble nok byttet i 2018 så jeg av datokoden på akslingen. Din aksling ble også byttet omkring årsskiftet 2017/2018 ser jeg av datoen. Men jeg byttet nå for sikkerhets skyld til forsterket aksling uansett. Det ble klart mindre bevegelse i den nye med lengre splines. Jeg filte av bittelitt alu på et utstikk på girkassen for å sikre klaring mellom akslingen og girkassen under rotasjonen. U-joint er jo noe større/kraftigere. Endret 19 timer siden av teerex
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå