Daniel N F Olsen Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden BMW E60 520d N47 – Jaging på turtall, nøkking under kjøring og ustabilt railtrykk. Noen med erfaring? Hei! Jeg sliter med et problem på min BMW 520d E60 2008-modell med N47-motor og automatgir, gått ca. 220 000 km. Håper noen her har vært borti lignende problemer og kan dele erfaringer før jeg begynner å bytte flere deler. Symptomer: Motoren jager på turtallet, spesielt når den er kald. På tomgang varierer turtallet mellom ca. 760–850 o/min. Når motoren blir varm, blir tomgangen betydelig bedre, og jagingen kan nesten forsvinne. Problemet er likevel tydelig når jeg holder motoren på rundt 2000 o/min. Under kjøring, spesielt ved jevn hastighet rundt 80 km/t, merkes dette som nøkking i bilen. Det føles som om motoren vekselvis trekker og slipper litt, selv om gasspedalen holdes i samme stilling. Feilkoder: Har tidligere fått følgende feilkoder i DDE: 4BDA – Regulering av fødetrykk (Pre-supply pressure) 4BDC – Regulering av fødetrykk (Pre-supply pressure) Det interessante er at jeg ikke har fått noen konkrete feilkoder på railtrykket, til tross for store variasjoner i måleverdiene. Dette er byttet: Dieselfilter Fødepumpe/tankpumpe Batteri Problemet vedvarer etter bytte av pumpe og filter. Målinger med ISTA+: Jeg har brukt ISTA til å følge både fødetrykk og railtrykk mens motoren jager. Fødetrykk (lavtrykk): Ligger stabilt rundt 3,5 bar. Holder seg stabilt også når motoren jager. Ingen tydelige svingninger samtidig som railtrykket varierer. Trykket er foreløpig ikke kontrollert med eksternt manometer. Railtrykk (høytrykk): Ved omtrent 2000 o/min: Ønsket railtrykk: ca. 440–450 bar. Faktisk railtrykk: svinger mellom ca. 300 og 570 bar. Noen konkrete målinger fra ISTA: Turtall Ønsket railtrykk Faktisk railtrykk 1658 o/min 430 bar 563 bar 2001 o/min 450 bar 299 bar 1852 o/min 440 bar 567 bar 1863 o/min 445 bar 336 bar Svingningene i railtrykket opptrer samtidig med jagingen i turtallet. ISTA viser at systemet står i Fuel-quantity control, altså mengderegulering. Aktiveringen av mengdereguleringsventilen varierer samtidig med trykket, mens aktiveringen av railtrykkreguleringsventilen ligger forholdsvis stabilt rundt 27 %. Dette er undersøkt: Fødetrykket er overvåket med ISTA under jaging. EKPS (styreenhet for fødepumpen) er undersøkt med ISTA uten at testen påviste feil. Ønsket og faktisk railtrykk er sammenlignet. Måleverdier for mengdereguleringsventilen er undersøkt. ISTA-testen for mengdereguleringsventilen er startet, men motstanden i ventilen er ennå ikke målt. Har forsøkt å komme videre med ISTAs railtrykksystemtest, men denne henviser til feilkodene på fødetrykket. Hva jeg mistenker: Jeg begynner å mistenke mengdereguleringsventilen på høytrykkspumpen, eventuelt railtrykkreguleringsventilen. Jeg har også vurdert om det kan være problemer med selve Bosch CP4-høytrykkspumpen, en trykksensor eller for stor returlekkasje fra en eller flere dyser. Jeg ønsker helst å finne årsaken før jeg begynner å bytte deler på mistanke. Er det noen her som har opplevd tilsvarende på N47? Spesielt interessert i å høre fra folk som har hatt: Jaging på turtall og nøkking ved jevn kjøring. Store svingninger i faktisk railtrykk. Stabilt fødetrykk samtidig som railtrykket jager. Feilkodene 4BDA og 4BDC. Hva viste seg å være årsaken hos dere? Var det mengdereguleringsventilen, railtrykkregulatoren, en sensor, dyser eller selve høytrykkspumpen? Alle erfaringer og tips mottas med takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå