-
Innholdsteller
845 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
7
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Mr. Erling
-
Hei Bimmer-fans😀 Her er mitt nyeste BMW tilskudd til Forumet, en ''Roadster'' Min første bil uten fast tak. BMWs eneste ekte sportsbil. Jeg er så kry😀 Bildene er fra Bilia salgslokale i Lier, mandag når jeg hentet den. Ca. 6 måneder venting etter kontrakt signering. (2025 blir siste år for Z4) Flere bilder kan legges ut etter hvert hvis interessen er der? - Motor kalt B58; Rekke-6er på 3.0 liter med 340 hk.: 🤔 ''vi hører ikke slikt her lengre på nybil avd.'' sa selger. - Fargen eksteriør: 'Portimao blå' med full ''Shadowline''! - Fargen interiør: 'Skinn Vernasca Cognac/dekorsøm Black' - Felger: 19" M LMR Double-spoke 800 M Bicolor / MB Roadsteren er påkostet alt hva BMW kunne tilby av utstyr. Kostbart! (inkl. 4 servicer) Mangler kun M-fargede sikkerhets belter, noe jeg ikke ville ha fordi dette er ikke en M-modell, selv om det kryr av M -sport dekaler på den. Jeg ville ikke bidra med ytterligere ... Z4 Roadsterens ''Jomfrutur'' ble kjørt, med toppen nede(🥰!) en tur opp i Lierdalen! ''Harman Kardon'' anlegget med 12 høyttalere slått av! Motor = musikk; buldrer, ''putrer / smeller'' litt fra eksos når du har fart og slipper gassen.. og uten tak... Låter himmelsk Kun 9 grader, men ikke noe som helst trekk! Kjørte i høyhalset genser. Jakken lå kofferten. Dette er en vellykket Roadster fra BMW på alle mulig måter. Etter 2 biler med 4-hjulstrekk, var det en nytelse med bakhjulsdrift samt lettere vekt på bil, før kursen ble satt pga. litt regn, til bil datalisten Merhebia Finest i Drammen, som i 3 dager skal legge på ''folie'' på utsatte steder + ''keramisk lakk beskyttelse''. Fredag kjører vi til ''Gasolin'' på Eidanger i Porsgrunn for å hente et trekk til bilen. Trekket koster litt ekstra, men i og med bilen skal vinterlagres i en kald garasje, er et Premium trekk nødvendig. Legger ved her link , så kan interesserte lese om egenskapene til trekket. Den andre grunn for å kjøre ned dit, er for å tømme bensintanken for ''Etanolen'' og fylle opp med skikkelig bensin, 98 oktan! før vinterlagring. Og selvsagt det aller viktigste; nyte kjøretøyet lengst mulig før frosten ankommer... Før kjøpskontrakt ble signert, testet jeg en Z4 med manuelt gir fra 2022. - erfarte, uten å gå i dybden her, at det blir med automat! - erfarte at det fins ikke vind trekk i kupeen! For meg var det en lettelse, for det kunne bidra til å ikke kjøpe! Ps. stusset ikke så rent lite over at oljeskift er hver 30 tusen kilometere! og ikke noe 1.000 km. nybil service med oljeskift heller. Noen som har synspunkter? Takk for oppmerksomhet. Erling
-
Bombrikken anbefales å montere øverst, midt på frontruten. Synes det er litt stygt. Noen forslag til alternativ plassering? Hvilke bombrikke leverandør foretrekker du? -Skyttelpass -Fremtind -Autopass -Flyt -Fjellinjen -andre?
-
Apropos ''full tank''🙄 Får man levert nybil med full bensin / diesel tank?
-
.. da er du fra før😉
-
Sjelden har jeg sett en verre ''slakt'' av ny bilmodell, som BMW i5 får her.🙄 Harry har jeg fulgt i mange år. Alltid likt hans videoer om spennende biler. Vanligvis vert 'spot-on'. - Andre på Forumet som skjønner Harry her? Jeg vet ikke annet om i5, enn at jeg fikk ett lite ''sjokk'' da jeg så i5 i våres hos mine lokale Bimmer ''pusher'', da jeg var der for å signere kontrakt for kjøp av ny BMW.😉 (Nysgjerrig på hva?) ''Hah'' ,svarte selger, som overhørte min kommentar på størrelsens på den nye i5, (husk at jeg har eid både F10 & F13), ''da skulle du sett den nye i7. Alle her vegrer seg for å kjøre den pga. størrelsen'' (sitat slutt).
-
Hekken kan minne litt om Z4 (G29) Ikke?
-
BMW grillen er tilbake .. .. Bare at rillene er på tvers🤔 Er dette Z4 erstatningen? Ser ut som om baksiden av kupeen er formet nesten(!) lik en Porsche Carrera, og der sliter man med turbulens i hele kupen pga. formen, mens i en Z4 siste modell, er det lunt og stille for vind. Stilig bil!
-
Vurderer å installere kameraet Advanced Car Eye 3.0 Pro på en BMW Z4 (G29), som ikke er produsert enda, kun i bestilling. Min lokale BMW ''pusher'' ber om kr. 6.400,- for en installasjon, som BMW selv sier i sine annonser tar 120 minutter.🤔 Kamera koster selv det stiiive kr. 6.500,- På mine gamle BMWer, f10 & F13 ville jeg ikke installere fordi bilen stoppet kamera når tenning ble slått av. Iflg. ovennevnte ''pusher'' vil ikke det skje lengre. Noen meninger / erfaringer / tips?
-
Selger avviste rykte om slutt for Z4 i mars 2026. Poenget mitt er at Toyota, som BMW er 100% avhengig av,for kostnads deling, har annonsert de vil slutte i 2025 (.. eller før!) med Supra produksjonen. Supra er basert på Z4 G29. Spesielt motor B58. Det tapet har ikke BMW råd til å erstatte, så jeg tror på at det er slutt i mars 2026 for den vakre Z4 https://www.motor1.com/news/714705/toyota-supra-sales-down-50-perent/
-
Selger på Bilia frykter for hva som vil skje fra 2025. De vet ikke hva, men signalene er ikke positive for ICE biler. F.eks. kan det blir enda mer avgifter.
-
Z4 en av de vakreste BMWer i dag Vurderte grønt /Cognac fordi jeg også liker farge komboen, men mener det passer mer på en i4 - Prøvde en en blå manuell Z4 20i fra 2022, veldig minimalistisk, i Skien på svingete småveier forrige uke. Ikke det at jeg kan kjøre, menn jeg fikk ikke til å kjøre / henge på giret i svinger ei heller er ned giringa sterk nok til min smak, så jeg måtte kompensere med bremsene, Etter et møte med Bilia blir kanskje denne på bildet 2025 Z4 M40i automat med den velrennomerte B58 i mine eie til høsten Det er en rekke 6ser på 340 hk. I Amerika blir samme motor levert med 382 hk! (EU 🤔) - Interiør: Magma røde med manuelle seter - Eksteriør: Portimao blå med Shadowline - Felger: 19" M LMR Double-spoke 799 M Bicolor / MB Ps. Z4 er mer romslig enn en i4 / 4 serie i førermiljøet. Mye større! Svært lett å stige ut av kontra i4 for min store kropp. 😉 De tilbød 19' foran og 20' for bakhjulet, men nei takk.
-
Skjønte ikke det med ''prisforholdet mellom G30 545e og G05 X5 45e'' - er ikke X5 45e dyrere?
-
Hei og tusen takk for et flott svar. -beklager at jeg ikke har svart deg før, for er er takknemlig! Bilen ''vokser -seg'' på meg. Jeg vet jo egentlig hva 5-serie ner ( ref. mine 2 F10 og F13) Selger Bilia har svart meg at pga. julen, vil ikke tilstandsrapport legges ut digitalt før etter. Så jeg venter på den. Blir den solgt, ''Søren Klype'', det er mange ''fisker i havet'' å velge mellom. Jeg har tid og kjøper ikke noe før ut i januar. Bor super sentralt og er egentlig ikke avhengig av bil. Også blir jo alle biler plutselig 1 år eldre ved Nyttår -Stemmer ikke det? -Et poeng for å prute ned prisen? Interessant å lese om dine erfaringen vedr. 4 og 6 sylindre plug-in biler. Betryggende info, men hvorfor lykkes de ikke med 4sylindre? Mercedes Benz påstår de har og selger i masser av 4 sylindre plug-in både diesel og bensin. Apropos bensin. Er det kun den dyre varianten av bensin, som kan brukes på denne rekke 6ser? Jeg fyller kun med det på min 22 år gamle Suzuki GSX1400. Den billige vil fort tette injeksjon systemet! Samme for bil? Bruk Er det ''sømløs'' / umerkelig overgang i girkassen når bensinmotor kopler seg på (automatisk)? Bilia sier den har P-varmer. Er litt usikker, for mine to siste Bimmere (F10 og F13) hadde webasto. Den siste med app styring. Denne har ikke Webasto, men selger påstår den har p-varmer.
-
Hei og God Jul i Stuen!🎄 Det var interessant å høre om el + bensin. Det er en 2 år gammel g30 545e ix salgs hos Bilia. Kjørt alt for mye (133k) og leasing, derfor blir det neppe handel. Lakken ser blank og polert ut ( justert med digitale hjelpemiddel?), men innvendig har de ikke giddet. Skitt over alt, se på rattet, som selv ikke mørke, dårlige bilder makter å skjule, .. ikke for å snakke om lett synlig slitasje i seter! Ikke et ord - ikke en rapport om slitedeler som er skiftet eller er slitt og står for utskiftning. Hele drivverket må være slitt. MB legger ved en smørbrødliste over alt som er sjekket og event. utbedret. Ikke BMW. Men motoren - rekke sekser'n er vel skuddsikker? Men spørsmålet: er ''el+bensin/diesel'' bra hos BMW?
-
Tiden går og kunnskapen består? har du funnet ut om ovennevnte påstander stemmer?
-
Hello fans, Vurderer på om en brukt (1-2 år) i4 er noe for meg Og er det noen som vet forskjellen på: - Charges - Super Charges, - Fully Charges, (.. er det flere alternativer)?
-
hei på deg😃 jeg går i disse dager og lurer på om en brukt i4 passer meg
-
Ja kontakt Høvik vedr. bunnpluggen! For rett mann for meg er teknikker Lars Olav Gjestrud. E-post: lars.olav.gjestrud@bilia.no Mobil: 958 83 131 eller alternativt; Tekniker coach Knut Hermod Melgaard. E-post: knut.melgaard@bili.no Gjestrud er en godt voksen BMW mekanikker. De 2 gangene jeg jeg var der med 6'ern, ba jeg om å få Gjestrud. (video link her er Gjestrud fra en EU & service jobb. Opplevd kun i Hamburg at de vasket de bilen din. Ingen i Norge, før Gjestrud). Melgaard er i kundeservice. Ryddig. Dette var svært skuffende å lese om Høviks jobb på bunn pluggen, for på de mellommenneskelige plan er de for meg utmerket. Jeg er svært kresen.😉 Hadde VAG og S6 da jeg bodde i Ålesund og Møller Ålesund var som Gjestrud. Men da jeg flyttet til Drammen, skiftet jeg til BMW pga. pga. elendig folkeskikk. Bilia Drammen blir heller ikke benyttet av samme årsak. - hva er det med drammenserne?🤐 Lykke til!
-
Hei, jeg skal ikke påberope meg å ha peiling på strøm lekkasje i bil. Men det minte meg på min egen historie vedr. topic. Jeg har en analog MC fra 2001. Suzuki GSX 1400. Der er det koplet direkte på batteriet en såkalt Power Commander, en digital styrings enhet, som gir mer effektiv motor kraft. Problemet var at strømpen på kabel hadde ''krympet'' og blottet metallet i kabelen, rett før koplingen på batteri polen og det forårsaket at batteriet ble tappet, kjapt. Brukte ''elektriker-tape'' til å isolere, og problemet var løst. Lykke til 😏
-
Takk for fint svar. 🙂 Det med ventiltetting var bra at du beskrev. Det er vel det + lekkasjer fra motorens kjøle anlegg + lekke olje, som er typisk feil på denne motor (N62?)? Henvendte meg til en selger av 16 år gammel e64. Ba om informasjon om vedlikehold, og hvis så, dokumentasjon. Jeg var ute etter opplysninger om nettopp dette med at ventiltettinga var skiftet. - Enda bilen er ''hylle-varmer'', har ikke selger svart.. .. sier meg alt.
-
Så det at Alpinaene er så populære i Tyskland viste jeg ikke. Blir ikke noe bil nr. 2, ..tror jeg. Solgte 1 av 2 P-plasser jeg eide i Sameiet (kun 16 leiligheter) jeg bor i pga. få plasser og flere Sameiere trengte p-plass. Blokka ligger midt i byen. Kan leie i plass i nabo sameiet .. ..hvis behovet plutselig skulle dukke opp Det er en mye større blokk og flere p-plasser. Som du kanskje vet, solgte jeg F13 bilen (beste BMW jeg vet om)i fjor , men jeg har leeenge syslet med tanken på en 6 serie 650i cab. som ''sommerbil''. Tror at en e64 650i skulle passe? Plutselig i dag, da jeg luftet co-piloten ( hunden) dukket det opp en BMW e64 650i (e64 er cab. varianten av 6 serien) uten for blokka jeg bor, og hjertet gjorde et stort hopp. Denne 6 serie ble produsert fra 2003 til 2010 (e63/64) med v8'er, og er så vidt jeg vet, skuddsikker? Verre med arvtager fra 2010 til 2013 (''F'' 06/12/13). Med motor V8'er N63.😒 Min F13 var fra 2018 og alle ''sykdommer'' utbedret ved at BMW omtrent lagde bortimot en ny V8er (N63TU) Den som lever, får se. Trivelig å lese dine innlegg da, Fredrik!
