Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Kom over en ekstremt sjelden bil i Drammen i dag - Norges eneste Maybach 57! Jeg måtte ta en prat med eieren og knipse noen bilder. Jeg husker jeg møtte denne i Fredrikstad for noen år siden når Høili eide den. Man kan si hva man vil om bilen, men den er penere i virkeligheten enn på bilder. Den er ikke direkte vakker, men den har SKIKKELIG "presence" - noe helt annet enn alle firmabilene og pizzabilene med diesel man ser langs veien. Jeg ble faktisk litt imponert. Bilen ble kjøpt ny for 6 millioner av avdøde Tinius Nagell Erichsen (god for 3,9 milliarder kroner). Bilen ble senere kjøpt av Dag Høili i Fredrikstad: Ligger på finn til 3 millioner: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39417273
  2. I går møtte jeg en senket E21 323i på Rud industriområde i Bærum. Sjeldent man ser disse langs veien på en hverdag. I dag ble jeg passert på E18 v/Lier av en pen E46 Ci med den peneste fargen E46 ble levert i, Sahara beige. Lignet på denne, dog mindre felger: En time senere møtte jeg en E39 i samme farge mellom Drammen og Mjøndalen - kan ikke huske å ha sett en E39 langs veien i denne fargen. Veldig pen og diskre bil som så ut til å bli kjørt av entusiast. Også så jeg en BMW X1-taxi på Lysaker. Første gang for min del det også.
  3. Jeg er helt enig i denne. Selv får jeg ikke "nok" av herjing under kontrollerte forhold på bane eller autoslalom. Jeg får det største kicket på landeveien og motorvei, og har aldri kommet til det stadiet at jeg har roet meg ned. Kjører fortsatt ganske aggressivt, og har mistet lappen flere ganger. Jeg vet utmerket godt at det er en stor sjanse for at jeg blir drept bak rattet, men jeg kutter ikke ut av den grunn. Kanskje det er en kombinasjon av ekstrem sen modning (eller aldri?) og at jeg ikke er den skarpeste bolla i posen. Ser det er mange som vil anmelde til politiet. Jeg vil nå si at det er et særdeles uheldig trekk å gjøre slikt med sitt eget avkom - kan bli rimelig Texas i heimen, og for alt man vet flytter sønnen ut og ser seg aldri tilbake. Hadde jeg hatt en sønn på 19 var det siste jeg ville at han skulle miste lappen, bli mindre selvstendig og mer avhengig av meg. Norge er et angiver-samfunn, og det å angi sønnen og gjøre han til et mål for lensmannens vrede i årevis synes jeg er avskyelig selv om baktanken er "god" (dvs overbeskyttende og kontrollkåt). Det finnes flere nettsteder som publiserer bilder av åstedene for trafikkulykker. Man kan jo vise sønnen filmer/bilder av kroppsdeler og hjernemasse flytende utover bilvraket og asfalten - det er direkte og ekte, og sier mer enn 1000 ord.
  4. De bilene jeg kjenner til med M54B22-B25-B30 ligger alle ifølge kjørecomputer på minimum 0.81-82 på pen landevei-kjøring og 0.91-92 på pen motorvei-kjøring. "Verstingen" er en facelit E46 325iXA touring med km-stand på 70 000 km og i god stand - den går ALDRI under literen - eieren er en eldre mann som kjører som en prest. Jeg synes de tallene er litt "høye", da min M52B25 blant annet kjørte Oslo-Hamburg natt (130-160 km/t) på 0,75 ved måling på pumpa, og 0,85 på Autobahn (140-230 km/t). Jeg hadde også en S38B38 som kjørte på 0.91 på langkjøring (det var dog ingen problemer å få den til å bruke 1.45 på mila hvis man kjørte ordentlig gris). Nå er jo ikke 0.85 grisehøyt for en rekkesekser, men mtp hvor pent de M54ene blir kjørt i lave norske fartsgrenser så er det bittelitt høyt -jeg hadde en gammel 911 3.2, selv den brukte 0.8-0.9 på normal kjøring.
  5. En kamerat hadde en E46 med M54B22 som han byttet i en annen E46 med M54B30. Begge bilene har manuell og km-stand på ca 130 000 km og bruker en del olje. Begge motorene er morsomme i E46, men kjører man en del (50-75 mil i uka f.eks.) tror jeg det kan bli litt irriterende å etterfylle så ofte. I hvert fall når det er på en "dyr" bil til 150-200 000 kr. Har også inntrykk av at M52 bruker litt mindre bensin enn M54 (da ser jeg bort i fra 520ia touring).
  6. Det er nok et spørsmål om inntekter vs kostnader. BMW har aktivt gått inn for å gjøre seg til et lavterskel-tilbud de siste årene, med modeller som 114i, 316d, X1 o.l. Dette gjør de fordi det er lønnsomt. BMW tar seg ikke råd til et skikkelig servicenettverk for taxi-BMW, og gir neppe like gode priser. Så det er et valg basert på økonomi, ikke markedsmål og følelser. Ingen tvinger dem. Hvis BMW er så sjukt bra som du påstår, så trenger ikke taxi-eiere av BMW tilgang til 24t-servicetjeneste - da holder det med standard service-arbeid i kontortid. Jeg er jevnlig i Oslo, og ser lite BMW. Toyota er den det går flest av etter MB, og Toyota har ingen slike 24t-sericetjenester. Litt utpå landet hos meg går det noe Ford. Men hørt både og med de - motor/girkasse er solid, men understellsdeler går 1/3 av kjørelengden til MB før det er kast. Crazywiz - V70 er gode familiebiler, men til taxibruk er det søppel. Dårlige automatkasser som ofte havarerer på 250-300 000 km. Dieselmotorene havarerer ofte rundt 300 000 km. Svake forstillinger. XC90 har hatt de samme problemene.
  7. Jeg ser faktisk flere E91, E61 og F11 enn jeg gjør av f.eks. Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 5008, Citroen C5 og lignende typiske "brødbiler". Et fenomen som dukket opp for noen år siden var jo at det nå ofte ligger en BMW først i køen - da spesielt E91 og X3. Men Money talks. Viktigere å selge biler til en haug av nyrike og historieløse kinesere som bare vil flashe penga sine. BMW er nok ikke så opptatt av hvordan de ivaretar merkevarene sine så lenge familien får sitt. Man kan noen ganger lure på hva slags folk som sitter på marketing-avdelinga - muligens et flertall av over-utdannede folk som ikke engang eier en bil eller vet hva E12 er.
  8. Det som dessverre jobber hardest mot W126 i 2013 er bensinforbruket. Bilen funker glimrende som en daglig bruksbil, men med 1.2-1.6 pr mil selv på de små sekserne tror jeg det kan bli litt dyrt etter hvert. Sånn sett er kanskje ikke 300SD så dum hvis man tåler dieselkaklingen. Forbruk på rundt 0.8-0.9 er litt mer spiselig med 15kr pr liter. Pratet med en kar som kjørte en W124 300E - den lå fra 1.5 og oppover. Min 200E ligger på 0.8, og det er merkbart mindre. Golf GTI mk2 16V og Golf 5 er vel av de bedre versjonene. Cooper har holdt seg veldig godt de 11 årene den har vært på markedet - ganske tidløs bil. Personlig liker jeg ikke interiøret i dem. Skulle jeg hatt en snerten minibil hadde jeg heller gått for Fiat 500 Abarth - samme jalla-interiøret, men litt mer sjarm. Sist i forrige uke satt jeg på finn og surfet på 500 - jeg liker dem Blir vel bygdas største homo hvis jeg har både 500 og Miata...
  9. De to siste gangene jeg har vært nedom Ringen og tittet på kjøringen på dagtid (ikke turist-kjøring), så har en slik A55 AMG kjørt rundt. Og som du sier er det hele veldig dramatisk - mye puff og knall mens automatkassa girer like smidig som en kjøttøks. På samme måte som at M550d/X5/X6 får M-emblem, så blir det litt tåpelig å sette AMG-emblem på en hatchback med firer og fwd. Skal jeg ha en GTI kjøper jeg heller Golf. Jeg foretrekker faktisk de eldre MBene som f.eks. W124 og W201. Det er ærlige biler som ikke prøver å være både og - de står på tryggere grunn og trenger ikke å (over)bevise noe.
  10. Du har rett der, BMW har vært beskjedne med tallene sine i 30 år. Jeg har ingen spesielle følelser for A-klassen, da jeg synes det er en kjerringbil. Mercedes skal ha rwd Apropos alkohol-snakkingen - det sterkeste jeg drikker er Sherry på ca 19%. Stort sett alt sterkere enn vin synes jeg blir ubehagelig. Får dessverre heftig huepine av italiensk rødvin, så nå går det i Aas pilsner. Forresten: I natt punkterte jeg for tredje (3) gang på 1 år. Alle gangene på 4-felts E6. Kjører alltid med backup-16" alufelg med nytt dekk i bagasjen Føler noen er ute etter meg.
  11. Ble inspirert av nabotråden, og fikk lyst på fransk aften. Legger ved noen bilder av mine favoritter fra Frankrike. Citroen CX 1974-1991 (serie 1 1974-1985 er min favoritt): Peugeot 505 1979-1992 Og Renault 5 1972-1996: Det er selvfølgelig ikke helt tilfeldig at jeg liker disse. Faren min har eid en av hver av disse (samt en 70-talls GS med boxer). Den ene var en grå 1979 CX 2400 Pallas, en bil som skilte seg ut i positiv retning. Det ble også kjøpt en speller ny 1986 Fiat Uno, som ble kondemnert i Drøbak året etter. Så fulgte det på en hvit 1981 Renault 5 og en 1985 svart Peugeot 505. Sistnevnte var eks-sivilpolitibil - den hadde 2.2i, svart skinn, manuell og el-soltak. Alle bilene ble høgger-mat i løpet av 90-tallet. Han vokste opp i en slik: ...og kjører i dag en Citroen Jumpy. Morn du
  12. Har kjørt mindre i øst- og nordøst enn vest- og syd. Litt fordi jeg synes det kan være litt grått og trist, men mest av gammel vane Har alltid likt meg i Alpe-områdene, spesielt Liechtenstein, hele Sveits, Innsbruck, Brennerdalen, Gardasjøen og videre nedover mot Toscana. Varmere temperaturer er også en liten faktor. Vært i Berlin to ganger, og enig i at byen ikke er så fascinerende. Har kjørt gjennom Tsjekkia en gang og synes det var et fint land til tider - burde kanskje sette av litt tid til det neste gang man er nedover.
  13. Sør-Tyskland er det beste stedet å leie, da de har fine veier, flere kulturelle tilbud, koseligere byer med finere arkitektur og nærhet til Alpene-Sveits-Østerrike og Italia. Da får du mer variasjon i kjøringen mtp omgivelser, veier og natur. Har vært og leid bil hos http://www.special-cars.de ved to tilfeller - en del år siden nå dog. Men hyggelige folk! Han hadde til og med en Ferrari 288GTO stående innendørs ved kontoret, samt en F40.
  14. Her tar du nok litt feil. Høy innvandring fra u-land til vestlige land gjør at det har blitt og vil bli endringer. Flere muslimer har selv sagt at deres mål er å islamisere Vesten, og dette ser man faktisk en del av i Frankrike og Sverige. Norge blir neppe en islamsk stat, men med tiden vil man se en endring der folket er satt sammen av ganske mange etnisiteter, og ikke bare hvit. Når de første pakistanerne kom hit rundt 1970 hadde ingen trodd på deg hvis man la fram hvordan Oslo anno 2013 ser ut. Fram til 1960 hadde det knapt vært en neger i Oslo. Så det skjer mye på bare en generasjon! Framtiden ser man i fødselsstatistikkene, og muslimer føder flere barn enn vestlige kvinner. Dette er en konsekvens av feminismen og likestillingen. Jeg pleier å sammenligne USA anno 1900 med Europa i dag. Enorme folkevandringer som på sikt forandrer en relativt homogen gruppe (jada, jeg kjenner til krigen mot indianerne) til en gryte bestående av immigranter fra forskjellige verdenshjørner. USA i dag er jo ikke så hvitt lenger - den svarte og meksikanske befolkningen har jo eksplodert og satt de hvite i mindretall. Dette skjer også i Europa (se bare på London!) - dessverre er dette en ønsket utvikling fra politikere, og har nok en sammenheng med "hvit skam". Det har blitt stuerent å være anti-hvit. Vesten er i endring, og det blir spennende å se på sikt om man kan unngå borgerkriger. Vi fikk jo en forsmak på det i Sverige i mai/juni.
  15. De slår ganske mange fluer i en smekk med 15 000km/12mnd-intervaller. Bilene unngår kanskje en del havarier. De sparer tid og penger på å slippe alle garantijobbene. Bedre driftssikkerhet gir bedre rykte og økt salg. Flere service-jobber vil øke omsetningen til merkeverkstedene. Det som er sikkert er at jeg aldri skal kjøpe en BMW-bruktbil som har gått for lut og kaldt vann i årevis under disse lange intervallene. Grøsser av tanken på en småkjørt leasingbil med service annethvert år.
  16. E92 er sjefsbil, og 320i sine ytelser passer nok en 18-åring bra. Dog går ikke motoren for å være kjempespennende, samt at noen har opplevd driftsstans og feil med denne motoren. Jeg synes du burde gå for bensin framfor diesel, da du lærer deg å bli en bedre teknisk sjåfør med bensin. Dessuten dør man litt innvendig hver gang man starter opp en firerdiesel. Bensinforbruket vil nok ligge på 0.75-0.85 blandet. 10k i mnd er nok et litt lavt budsjett for drift og oppgradering av en E92. Din verste fiende vil bli verditapet, som vil bli noen kroner hver eneste mnd. Sammen med løpende vedlikehold, dekk/felg og ikke minst drivstoff (15.63kr pr liter i dag hos meg) vil dette ta livet av økonomien din. Etter hvert vil du ikke ha råd til å fylle bensin, være sosial med venner eller et evt. kvinnfolk Tror det er mer gunstig å kjøpe f.eks en E46Ci som allerede har skrelt av mesteparten av verditapet (i hvert fall 120k mer enn E92). Den vil også trenge vedlikehold, men jeg tror du kommer bedre ut av det med en slik. Da har du råd til å KJØRE og kose deg, og det er ingen krise hvis bilen får en bulk eller ripe.
  17. Har du hørt uttrykket "Assumption is the mother of all fuckups"? Dette er et godt eksempel. Tilsvarende biler på finn koster 30-40k. Selv om du bruker 10k på bilen har du uansett gjort et godt kjøp, da man må regne med at tilsvarende biler også må bytte disse slitedelene etterhvert. Hadde jeg vært selger hadde jeg bedt deg dra til h...Blir interessant å se hva han sier når du begynner å mase igjen.
  18. Ærlig talt, nå får du skjerpe deg og ta dette som en mann. Det er DITT ansvar å sjekke dette ved visning av bilen. Hvis dere er to-tre stykker som ser på bilen og ikke merker gåen clutch, sliten forstilling eller sliten calipper - da har dere bare dere selv å skylde på. Ansvarsfraskrivelse er det verste jeg vet - ikke skyld på alle andre og se etter snarveier.
  19. Det er faktisk mangel på folkeskikk hvis du begynner å klage enda mer til selger. Først pruter du på bilen usett over tlf, så ved visning - og så etter at du har brukt bilen noen dager. Jeg kjenner lusa på gangen, du er ikke fornøyd før selger betaler deg penger for at du kjøper bilen hans. Blir aldri bra nok.
  20. Det handler om hva man kan forvente av objektet ifht pris. En A3 1.8T i god stand koster som regel mer enn 15 000 kr - da kan du ikke forvente en så billig bil uten fallgruver. Hadde nesten vært en bedre grunn for å klage hvis det hadde vært en pen Ford Sierra til 15k f.eks. For å si det sånn - det er ikke uten grunn at jeg helst ikke selger biler til innvandrere, no offence, men slik er det dessverre.
  21. Når du kjøper en 14 år gammel A3 1.8T til 15 000kr, så må du forvente slikt. Hvis du ikke merket sluring eller at pedalen tok langt ute, så er det ikke sikkert selger hadde merket det heller. Sett i forhold til pris er dette greit nok. Klager du på dette er du en skikkelig kjerring.
  22. For det første - les artikkelen. De gjorde det fornuftige - og det får ingen konsekvenser. For det andre - jeg blir ordentlig provosert av slike USA-hatere som deg. Jeg er glad i USA fordi de er et land som tar ansvar istedenfor å sitte på gjerdet og se i bakken slik som EU-landene gjør. Jeg regner med at du har fått med deg hvem som sørget for at Europa kom på beina igjen etter VK2. Helt ærlig - jeg tror at det vil utvikle seg en form for krig innad i Europa/EU innen 40 år - og gjett hvem som vil være førstemann til å tilby hjelp til tross for at de jobber med sin egen gjeld. Herlig forfriskende å se at ikke alle mannfolk er like politisk korrekte og dresserte i feministenes høyborg. Sånn ellers, så har jeg et godt et eksempel på hvor viktig det er og ikke daukjøre bilen sin. Et familiemedlem kjørte sin ni år gamle Avensis nedover Danmark og Tyskland. Den er vandt til konekjøring i lave hastigheter, og kom ikke langt før motoren havarerte. Kjølesystemet havarerte, og bilen måtte på verksted for byttemotor og clutchbytte. 27 høvdinger + leiebil og div. Mine biler kjører jeg hardt hver eneste dag - og jeg har aldri havarert noen av dem. Dro min gamle Mazda på 6-7000 rpm nedover Autobahn i timesvis uten problemer - og da hadde jeg ikke gjort annet enn å spise en baguett - ikke byttet oljer, væske og "klargjort" etc. Samme med BMWen i fjor - koste seg i 210-240 km/t selv med original automat (365k km) og "gammel" olje/væsker. Moralen er å bruke det man har, og ikke tantekjøre ting som det skulle vært porselen.
  23. Jeg har ingen bakgrunn fra data/IKT etc, men jeg har jo fulgt med mye innpå her i løpet av årene. Jeg synes det er på tide at Gunnar gir over President-stafettpinnen til noen som har motivasjonen til å drive et forum. Gunnar har gang på gang vist null interesse for videreutvikling, og jeg synes det er en trist og innadvendt vei å gå. Bimmers er uten tvil Norges beste bilforum, og et av de beste i Skandinavia. Vi har et ganske unikt samhold her, med utrolig mange hyggelige mennesker spredd over et stort land. Et av Norges beste bilarrangement - E30meet - har blitt til ut av dette forumet - og jeg synes det er på høy tid at noen ildsjeler overtar den daglige driften av Bimmers for å holde dette nettverket på toppen inn i fremtiden. Jeg vet vi har flere dyktige medlemmer her som ikke får muligheten til å bidra positivt. Det er en farlig utvikling, som jeg har både erfart og lest meg opp på - ting som står stille blir ofte frakjørt. Utvikling er ikke alltid morsomt, men det er faktisk nødvendig! Og i 100% av tilfellene er det en vanesak som glir rett inn og bidrar med vekst. Vi har diskutert lignende temaer før - og hver eneste gang blir de avfeid med et typisk pessimistisk norsk "ikke sjans" etc. Skal VI ta steget i og utvikle oss sammen? Personlig kan jeg ikke bidra teknisk, men jeg bidrar gjerne økonomisk hvis vi får til en real omstrukturering der vi får flinke folk på riktig plass!
  24. Denne selgeren høres ut som en historieløs nisse uten peiling. Hele grunnkonseptet med M5 er jo nettopp at man skal ha en hverdagsbil med Ferrari-ytelser. Tragisk at slike mennesker skal gi råd til bilkjøpere. Det er mindre smart å spare en M5 til helgekjøring, da bilene ikke er morsomme nok til hobby/rekreasjon - de er lagd for høy fart, og ikke landeveiskos.
  25. Jeg husker ikke detaljene på denne lappen, da det var i 2004. Utrolig nok slapp jeg unna fysisk visning inne i hallen - og godt var det. En kamerat fikk mangellapp på en E30 325, og måtte på BT for visning. Fikk "bonus" på to visninger til fordi de ikke likte bilen - Dvs tre visninger på samme bil (!). Så BT gjør mao som de vil.
×
×
  • Opprett ny...