-
Innholdsteller
3855 -
Ble med
-
Dager vunnet
31
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Werther
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i Werther sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
Litauere herjer rundt på sentrale Østlandet igjen: BMW ribbet for utstyr (drm24.no) -
Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!
emne svarte i Werther sin Fredrik 90 i Bilder og filmer / Show-off
Man ser færre G31 langs veien enn X5, og i mine øyne lukter det mer BMW-entusiast av G31 enn X5. Ser på finn at av 2017-2021 modeller så er det 106 stykk G31 til salgs mot 307 stykk X5. En annen sak er at en X5 vil bli mer dominerende i garasjen din pga høyden. Den er riktignok 4cm kortere enn G31, men 14cm bredere. Den veier også 5-600kg mer og med et høyere tyngdepunkt, så bensinforbruket vil bli høyere også. Som deg foretrekker jeg lave personbiler, og i dagens Norge hvor "alle" kjører mørke SUVer så skiller man seg positivt ut i trafikkbildet med en lav sedan eller stasjonsvogn. -
Dette skjedde meg for et års tid siden. Kom ut til en bil som lå på bakken - begge fjærene foran hadde knekt over natta, og på ene siden hadde fjæra revet opp dekket også, så bilen lå helt nede på bakken. Byttet alt foran i tillegg til støtdempere for å få forstillingen helt 100%. I følge et BMW-verksted jeg bruker var knekte fjærer en gjenganger på E60, spesielt på vinterstid. BMW har en tendens til å bruke underdimensjonerte fjærer virker det som.
-
Han stoppet meg i fjor De har også en brun G31 530d, en grå F11 530d, en svart F31 330d samt en svart 10 år gammel VW Passat. Livvakttjenesten til politiet bruker fortsatt eldre E70 X5, så greit å være litt obs på de også. Kan også se ut som de har begynt å bruke en del sivile Volvo V90 Cross Country i Asker/Bærum/Drammen. I Oslo har jeg sett lite til de nye Explorerne, går for det meste i Vito og X5.
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i Werther sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
Har hørt at politiet i England har opplevd at veldig mange av tjenestebilene deres med N57 brenner opp, og det skjer ofte veldig fort. Såpass fort at folk har omkommet av det. Sikkert det samme som har skjedd her. Hittil har de fleste oppbrente BMWene i norsk media vært biler med N47. -
-
Hadde JEG vært i dine sko ville jeg nok kvittet meg med Alpinaen (da den ikke fyller noen behov de andre bilene ikke kan klare like bra) og beholdt 540den som familiebil, evt byttet 540d ut i en stasjonsvogn/SUV i tilsvarende prisklasse med mer plass til barnevogn. Spiller jo ingen rolle om eventuelle hobbybiler er gjeldfrie hvis de fortsatt suger 3-4000kr ut av kontoen hver eneste måned bare i vedlikehold og forsikring. Noen ganger kan det også være lurt å sitte stille i båten. Hvis du har en solid, fin bruksbil du er glad i som har plass til to unger, da er det ikke sikkert det er verdt det å "oppgradere" til noe annet. Nå vet du hva du har, men du vet ikke hva du kjøper.
-
Bare den siste måneden har antall elbiler på finn gått fra ca 16 000 biler til ca 19 500 biler. Mens antall dieselbiler har gått ned fra 29500 til ca 26000 biler. Bensin husker jeg ikke på stående fot, men har ligget mer på det jevne enn diesel og el.
-
Husker tilbake i 2003 tror jeg det var, da det var et "Streetmeet"-treff avtalt via gamle Bilforumet.net. Husker ikke om det var på IKEA Alnabru i Oslo eller muligens på Strømmen nordøst for Oslo, men da kom plutselig Tommy Sharif i en splitter ny 745ia med enorme felger. Han ble lagt merke til ja Dog har jeg aldri klart å venne meg til designet på E65 (samt E63 6-serie), og synes fortsatt de er mindre pene. Har lenge lurt på å kjøpe en E63 635d som brukis, men det er et eller annet ved de som ikke sitter som det skal.
-
Folk flest har jo fått merkbart dårligere råd enn for et par år siden, mange har 10-15 000kr mer i utgifter pr mnd nå pga strøm/rente/økte priser på mat. Kan virke som entusiastbiler i prisområdet 200-500 000kr blir mer tungsolgte, mens korrekt oppsatte biler for de virkelig rike fortsatt selges fort. Jeg sitter jo på to hobbybiler og lurte på å selge Z3en da det blir litt råflott med to hobbybiler for en med normal inntekt. Men pr i dag er det ikke realistisk å få mer enn 200-225k for den. Og mtp inflasjonen vet jeg pokker ikke om det er verdt bryderiet med finn-prutere etc for å bli kvitt den. Lurer på å bare beholde den, i verste fall la den stå ubrukt. Riktignok blir den ikke akkurat bedre av å stå seg i hjel heller... Sikkert ikke bare jeg som har slike tanker for 2023. Vil tro det er flere folk der ute som sitter på litt mange biler som det ikke er særlig økonomisk å ha fremover. Med tanke på at den norske krona er verdt sin vekt i hundebæsj kan det jo hende at det er like greit å eksportere hobbybiler ut av landet, slik som Porsche-folk har gjort i årevis. Dog sitter jo mange europeere i samme situasjon som oss. Hva tenker folk om bruktbilmarkedet for entusiastbiler fremover i 2023?
-
Flere enn meg som merker at det har blitt vanskeligere å få tak i deler til eldre BMW? Har blitt merkbart verre enn det var før. Flere ting til Z3en som er ute av produksjon som det har vært vanskelig å få tak i. Og nå skulle jeg ha mellomaksel til E60, en masseprodusert modell som gikk ut av produksjon for bare 13 år siden...BMW sitt sentrallager i Tyskland er tomme! Forventet levering på fire (4) stykk i februar en gang, og ikke godt å si om en av de blir sendt til meg. Veldig synd at BMW gir mer og mer beng i ettermarkedet på de eldre modellene sine, det gjør det ikke akkurat lettere å holde de eldre bilene på veien. Akkurat nå tenker jeg mitt om de kyniske jævlene i BMW-systemet som struper deletilgangen til de eldre bilene. De kan brenne et visst sted.
-
Et veldig sjeldent syn i Norge, E60 530d med manuell kasse (ikke ombygd): BMW 5-serie | FINN.no
-
Er det noe det har gått inflasjon i det siste året, så er det ordet "outlet". Alle bruktbilforhandlere bruker det nå til dags, uansett om bilene er fra 2017 eller 1978. Jeg har nettopp arvet en alligator som jeg vurderer å selge videre. Den har en historie med å spise opp tidligere eiere, inkludert min egen onkel, bestefar og niese. Selges billig for 889kr. OUTLET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
Mitt inntrykk er at folk med dashcam er passiv-aggressive drittsekker som oppsøker situasjoner i trafikken slik at de får "action" på film. Typisk folk som står på forkjørsretten selv om sunn fornuft sier annet, folk som nekter å flette, gir flatt jern inn i rundkjøringer, ligger på hornet for å provosere frem en reaksjon og generelt kjører aggressivt med trafikkforståelse som et kvinnfolk. Misforstå meg rett, jeg er en aggressiv og offensiv sjåfør selv. Men jeg forsøker aldri å legge skylden over på andre, da jeg vet utmerket godt hvordan ting funker på veien. Man må ta ansvar for egne handlinger og være en mann. Ikke en dramaqueen-social-media-kjerring med dashcam som forsøker å lage drama ut av hverdags-situasjoner som folk flest har glemt innen dagens utløp....
-
Det er alltid vanskelig å spå fremtiden, spesielt nå når man lever i en krysningstid mellom bensin/diesel/hybrid/el/UFO/robåt/hydrogen eller andre løsninger. Jeg har selv tatt en titt på markedet, og det er lett å finne modeller som vil holde verdien godt. Men jeg sliter med å finne modeller som vil øke i verdi fremover, i hvertfall justert for inflasjon. De modellene som er tryggest å kjøpe mtp verditap fremover er nok: Porsche 911/997, Cayman, Boxster BMW E92 med rekkeseks, 1-serie m/sekser, BMW Z4 Mini Cooper S mk1 (2002-2006) Mazda MX-5 ND2 (2019-) Ford Fiesta ST og Focus RS Og spesifikt for det norske markedet - Chevrolet Silverado/GMC Yukon, Chevrolet Suburban, Tahoe samt Toyota Hiace er rimelig safe. Opel Speedster/Lotus Elise/Honda S2000/E36 M3/E46 M3 er også bankers, men de har ligget i området 175000-375000kr de siste 20 årene. Også er de dyre å drifte, så man vil sjelden gå i pluss med disse. Det samme kan sies om brukt Porsche. Min konklusjon er at den eneste modellen man faktisk kan eie og bruke uten å gå i minus er Mazda MX-5. Men hvis man gir beng i verditap og heller fokuserer på kjøreglede vil man nok være ganske trygg på det meste med manuell kasse, RWD og gjerne 8er eller 6er. Etterpåklokskap er ikke så lett som det ser ut som.
-
-
Og når jeg gikk inn i garasjen for å hente felgene snublet jeg over en original E28 M5 En mann med god smak dette her, @sveigis
-
Dro innom en kar for å kjøpe et sett med felger i dag, og ble litt overrasket over hva som sto på gårdsplassen. En E63 M6 og en M Coupe
-
Forresten, rotet meg bort på youtube og kom over denne artige (tyske) testen mellom den da nye E39 M5 og E39 Alpina 4.6:
-
Enig, er utrolig gøy å se eldre biler på vinterstid. I bygda mi var det en kar som helårs-kjørte en svart E30 M3 noen år (før de ble dyre). Han var rimelig sjef når han kom sidelengs ut fra Spar-butikken i fullt snøvær i februar. Jeg har lurt litt på å kjøpe vinterdekk til Z3en og bruke den som vinterbil neste vinter...masse kjøreglede gjennom hele vinteren. Så får jeg bare tåle rustbobler og verditap. Saken er at bruk av bilen gir inspirasjon og minner for andre. Jeg har alltid vært opptatt av å bruke bilene mine mest mulig fordi det gir enorm glede ikke bare for meg, men også for mange andre. Senest forrige uke når jeg lastet inn handleposer i 911en utenfor Kiwi fikk jeg tommel opp fra en pensjonist i Skoda Octavia. Og det kanskje mest inspirerende er når guttunger reagerer - flere ganger har jeg opplevd unge gutter som smiler, gir tommel opp og tar bilder....og dette av en 43 år gammel 911 som allerede var gammeldags og utdatert når den var ny. Slike reaksjoner, spesielt fra den yngre garde - de som en gang forhåpentligvis skal overta stafettpinnen og kjøpe bilene våres når den eldre generasjonen faller fra, det gir meg inspirasjon og glede. Derfor er det utrolig viktig å bruke bilene, vise dem fram langs veien, til butikken etc. Det er eneste måten å opprettholde bilentusiasme blant folk på.
-
No offence Marius, men jeg reagerte litt på uttalelsen din - du høres ut som en bilselger hos Bavaria. Du kan ikke komme med slike utsagn om en bil eller modellserie som ikke engang er to år gammel. Det er altfor tidlig å slå fast hvordan kvaliteten på en så ny bil under garanti er, uavhengig av drivlinje. For å fortjene honnørordet "solid" krever det litt mer enn 15 000km der eventuelle problemer vil bli fikset under garanti uten at folk flest får vite om potensielle problemer eller feil.
-
1 nøkkel, 1 hjulsett, gått 20 000km over service og aldri servet av nåværende eier da han heller brukte pengene på svarte 20" felger og foliering, manglende EU-kontroll, nedslitte dekk, sliten lakk full av riper og bulker....NAF-test beskriver ofte feilmeldinger på lite kjølevæske, motorolje, bremsevæske etc. Eier har som regel 3-4 heftelser på bilen, ofte ubetalte regninger på 2-3000kr fra det lokale treningssenteret eller kredittkort-selskaper. Hadde du kjøpt bruktbil av denne mannen? De har forresten hatt en 2013 535i fra dødsbo liggende ute i over et år: 13' BMW 5-serie 535i xDrive (stadssalg.no) Nå til 21 000kr. Hvor mange år har de tenkt å annonsere denne bilen? Veldig useriøst og minner om de vattnissene som legger ut biler på finn annonsert til 20 000kr, men selges til "høystbydende". Dog foregår auksjonen kun via pm på finn, og ingen vet hvem, hva og om noen andre faktisk gir bud på den bilen vedkommende har til salgs. Man risikerer å sitte å by mot seg selv og betale overpris for møkka til selger. Og uansett om du "vinner" Finn-auksjonen med et fornuftig bud kan jo eier bare avblåse alt og slette annonsen...
-
Det positive med å kjøre en bil hele året er at man får et litt mer intimt og nærere forhold til bilen, som Fredrik er inne på. En bil som bare blir brukt på fine sommerdager møter aldri noen utfordringer, og man kommer aldri under huden på den. Helårsbruk vil på godt og vondt vise deg alle sidene av bilen, og man blir tross alt mer kjent med den. Jeg hadde en Chevrolet Caprice som jeg kjørte hele året, og den var en håndfull - krevde litt mer planlegging og tilrettelegging enn normale biler, men man ble glad i den da den var så solid og alltid leverte. Jeg har også kjørt 911en helt frem til for noen dager siden pga tørre veier, og det er interessant å bli kjent med hvordan den funker ned i minus 10 grader. Dessuten er det artig å kjøre en "udda" og kul bil i vintersesongen siden man da er helt alene langs veien i noe utenom normen siden alt annet av spesielle biler står på vinterlagring. Vinteren 2002ish kjørte en bekjent av meg en E23 745iA...Artig sladdebrakke. Når den havarerte toppet han driden med å møte opp i en E24 635i....Viktig å holde stilen mens man står og skraper is og fyller på kjølevæske.
-
Noe av problemet er jo at folk sitter og ser på ekstremt overprisete biler på Mobile.de og Bring-A-Trailer-auksjoner, og så forventer de å få samme prisen i bittelille Norge, eller håper på å eksportere den tilbake til Tyskland. Jeg digger E34 Alpina, men hadde aldri i verden betalt 700k for en slik når man får en original E34 M5 til 300k. Når man begynner å veie opp kjøreglede, nytteverdi, vinterlagring etc, så er ikke en 4-dørs sedan den optimale sommerbilen for mange heller. Skal man først blåse så mye på en sommerbil vil man jo gjerne ha en Coupe, cabriolet, roadster eller noe mer banefokusert som Porsche 911, Lotus, M2 etc. E34 er tross alt for spesielt interesserte. @skoglund "Ikke vinterkjørt (i mitt eie)" Det er da man skal ta en titt på datoen på eldre EU-kontroller via vegvesen.no...Når jeg ser på de tidligere EU-kontrollene på min Z3 er flere av de gjennomført i februar og mars. Dog er den ikke rusten under. For noen år siden så jeg en meget fin E36 M3 3.2 til salgs, også annonsert med "ikke vinterkjørt". Men jeg kjenner første eieren av bilen her i Norge, og den duret og gikk hver dag i to vintere i saltlake og 15 minus....Tok dog ikke skade av det når man ser nå i ettertid.
