Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Har kjørt et par Focus med 1.0, og fikk samme inntrykket. Bruker ikke mindre bensin enn en tilsvarende 1.6 sugebensin. Dette har jo tyske AMS testet også i mange forskjellige modeller over flere merker, og konklusjonen var at downsizing ikke fungerte. 4er turbo eller sekser, sekserturbo eller åtter....de bruker stort det samme. Derfor gjelder mye av det samme som for 20 år siden også - diesel er fortsatt det billigste å drifte. Min firerdiesel bruker på blandet kjøring (inkludert mye by) 0.47, uansett kjøremønster og temperatur (30 pluss eller 20 minus). Det er ikke spesielt gjerrig, men veldig forutsigbart. For en tid tilbake hadde jeg en lånebil et par uker - en helt identisk Focus, bare at denne hadde 1.5T bensin istedenfor diesel. Og den fikk jeg aldri under 0.75. Dog, noe som virkelig irriterer vettet av meg er utsyn. Fredrik var så vidt inne på det ifbm A-klassen - moderne A-stolper tar alt av utsikt. Det er så ille at hvis jeg skraper is/måker snø og kjører viskerne en gang må jeg fysisk fjerne is/snø langs A-stolpene før jeg kjører om morran. Hvis ikke ser jeg lite i svinger og må fysisk huke frem i noen svinger for å se etter motgående trafikk. I Oslo har jeg flere ganger holdt på å meie ned fotgjengere på grunn av dette...I hvert fall for meg som tilbringer mye tid i bil er denne moderne løsningen med A-stolpen en skikkelig pain in the ass.
  2. Hadde jeg vært en kjeltring på natteraid og sett ny Mondeo og Excursion på utsiden av en dobbelgarasje hadde jeg tenkt at du var slik en Ford-nisse - det betyr med andre ord at du har et par saftige Ford Sierra/Escort Cosworth i garasjen som man kan ta med og selge i deler oppe på Gjøvik eller til folk i rallycross-miljøet. Så ingen er trygge.... Det som irriterer meg en del...Jeg kjører og har kjørt ekstremt mye over grensa ved Svinesund, og det er aldri kontroller ut av Norge. Inn i Norge er det kontroll og ransaking hver eneste natt i helgene, mens man kan kjøre over til Sverige 24/7 med gamle Litauen-registrerte VW Transportere og MB Transportere stappfulle av tjuvgods. Det ser ut som staten/norske tollere er såpass opptatt av avgifter at de gir en god faen i alt tjuvgodset som blir smuglet UT av landet hver eneste dag og derfor har lite/inget samarbeid med svenske tollere.
  3. Hva slags hybrid er dette egentlig? Så vidt jeg kan se 1988+ front og gammel bakende. Samt uoriginal lakk. Har aldri sett denne gatelangs, og kan ikke huske å ha sett en slik "plukk & mix"-edition" før.
  4. "Problemet" er at mobile.de kryr av oppkjøpere og spekulanter, så det er vanskelig å spå om dette er reelle priser eller svada. Misforstå meg rett, jeg digger E34. Men er ikke veldig stor fan av at spekulanter skaper kunstig prisstigning på en modell som er "helt ok". Dessuten er veldig mange motorsterke E34 rævkjørt rundt om, så når det dukker opp en slik bestemorkjørt E34 med verstingmotor og lav km merker jeg at piggene stikker litt ut.
  5. Av nysgjerrighet, hva er dine tanker om E34 sin prisutvikling? Bilen vi snakker om her med tvilsom (?) historikk har allerede en innkjøpspris på 150 000kr pluss eventuelle feil og mangler, pluss bittelitt avgifter ved registrering i Norge. Hvor høyt skal vi egentlig opp i pris med disse E34ene? Tilsynelatende fine 1991-1992 E34 M5 3.6 blir jo liggende ute leeenge uten å selges for 200k (dog er mange av de godt brukt)
  6. Klart, men slikt er ofte en del av en ond sirkel. Hvis du tar valget med å være passiv bruker så har det en tendens til å balle på seg. Derfor er det viktig å bidra med det man kan der og da (det gjelder alle fora uansett tema) istedenfor å vente på bedre tider. Det er også en gjenganger at det er tyst helt til det kommer en kritikk-tråd, da dukker det opp shitloads av negative jævler som gjemmer seg i vedskjulet som kritiserer herfra til månen istedenfor å bidra med noe positivt. Mitt tips er at hvis du ser en tråd der du har bra innspill og/eller kunnskap, logg inn og kommenter istedenfor å sitte på sidelinja og vente i månedsvis før man kan kritisere noen.
  7. Interessant - kameraten min som kjøpte XC60 sa nøyaktig det samme om V90. Jeg liker V90, og spesielt S90. Men ser også at de har en tungt design som ikke nødvendigvis funker like bra om tjue år. Som andre har nevnt savner jeg et litt mer folkelig "design" fra Volvo for oss nordboere. For eksempel synes jeg XC70 fra 15 år tilbake var en fantastisk bil med et design som holder seg vanvittig bra, og den hadde også en fordel av at den var så lite snobbete. Den deler en del likheter med Mercedes W126 - den passer inn i alle nabolag uansett alder. De mer moderne Volvoene er som dere beskriver rettet mer mot "nye penger", og er i overkant mye flash.
  8. Siden det er fredag og jeg akkurat fant en glemt mappe med artige bilder på PCen slenger jeg ut noen bilder relatert til kjøretøy.
  9. Bladde i noen gamle bilder, og kom på en kul opplevelse i Italia der jeg lekte litt og grisekjørte sammen med en Porsche 996 som hadde fryktelig dårlig tid. Artig episode, og en kamerat knipset noen bilder i farta.
  10. Hel og pen nyimportert 1977 Dodge Tradesman. De fleste som ble solgt nye i Norge er rustet vekk eller brukt opp som russebiler for lenge siden, så hyggelig å se at noen får inn friskt blod.
  11. Virker som Ford kjører en litt Joker Nord-linje på utstyrsfronten. Jeg har hatt to stk Mondeo mk4 1.6tdci med fullelektriske seter foran (uten minne)...Min nåværende Focus Titanium X har plutselig manuelt passasjersete?...Samt elendig sittekomfort i førersetet. Som deg så ser jeg litt tilbake i tid. Min 26 år eldre Chevrolet Caprice har en full-elektrisk skinnsofa med god komfort som fortsatt fungerer. Det eneste manuelle er ryggstønaden, men alt annet kan justeres helt perverst bra. Den passer like bra til gamle damer på 1.55 som voksne mannfolk på 1.98. Kanskje en av grunnene til at jeg elsker den bilen
  12. Ser ikke helt poenget med dashcam i Norge. Jeg kjører 65-70000km pr år, hovedsakelig i Oslo-regionen med dertil risiko. Men likevel har jeg aldri hatt bruk for dashcam. For eksempel ble jeg kjørt på bakfra for et par uker siden, og selv om vi begge manglet skademelding og inngikk muntlig avtale gikk det helt fint i etterkant uten problemer. Sånn jeg ser det er dashcam-sjåfører oftest passiv-aggressive nisser som fremprovoserer nesten-ulykker slik at de har noe random shit de kan legge ut på den ubrukelige youtube-kanalen deres.
  13. Var du ordensmann på skolen eller? Passet på klassen mens læreren var på kopirommet og sladret hvis noen utagerte eller stjal en blyant? Ingen liker sladrehanker... Er en del dashcam-sheriffer på youtube som henger ut folk som kjører på gult lys, kjører forbi vedkommende som ligger i fartsgrensa, syklister som sykler på rødt etc....Slike folk burde seriøst få seg et liv.
  14. Apropos dyre Volvo. Jeg er helt enig med dere at Volvo har blitt utrolig dyre biler, men noe riktig må de jo gjøre siden folk er villig til å bla opp. En bekjent av meg solgte akkurat sin F15 X5 og gikk over til XC90. Og en kamerat av meg var og hentet sin splitter nye XC60 T8 i dag, bilder vedlagt. Ser bra ut, men det burde den vel strengt talt også når den koster ca 900000kr. Helt på den andre siden av skalaen - selv kjører jeg en lånebil fra verkstedet et par dager - en 2016 Suzuki Swift 1.2 90hk. Denne er like astmatisk som en Ford Ka jeg lånte tidligere, null trekkraft og den må jages over 4500rpm for at noe skal skje. Høy sittestilling samt relativt lite utstyr da det er en "Budget"-leiebil. Alderen merkes også - den føles ikke veldig moderne. Det positive er dog at det er en fin bybil med god oversikt og fin størrelse. Den er også artig på svingete veier fordi den er såpass kompakt/smal at den er lett å plassere ved aggressivt sporvalg. Og for en som er vant til firerdiesel er det en fryd med en firerbensin som går utrolig stille - den er faktisk ikke hørbar på tomgang. Var et par ganger jeg trodde start/stopp-funksjonen hadde slått inn.
  15. Den ser pen ut, men legg merke til km-stand. Den har egentlig gått minimum 360000km, kanskje nærmere 400000km. Så skulle vel bare mangle at den var priset edruelig.
  16. Tok igjen en Tesla på E6 i dag som lå alene i 100km/t på nåla i venstrefeltet. Jeg lå bak han 10 sekunder, men istedenfor å blinke la jeg meg bare i høyrefelt og passerte i 120. Det skulle han ikke ha noe av og ga full gass for å hindre meg i å passere...Mulig det er en bivirkning av å ha kjørt for mye i kollektivfeltet, og at narsissismen tok fullstendig overhånd.
  17. Har aldri kjørt i Litauen, Latvia eller Estland. Er dette steder å besøke? Trygt å kjøre rundt med norsk-registrert bil? Har en del fordommer mot disse landene, spesielt Litauen som er Europas søppelfylling for kriminelle. Hva er formålet for turen, TS? Guttetur på fylla, kjøring for å se natur, kvinnfolk som skal shoppe?...Du har ikke vurdert å kjøre nordover, østover inn i Finland, ned til ferga over til Stockholm igjen og innom Oslo?...
  18. Artig innlegg, Fredrik 90. Kjenner meg litt igjen da jeg opplevde mye av den samme aggresjonen på strekningen E18 Askim-Tusenfryd. Det er/var en to-felts 80-sone hvor trafikken fløt fint i 90-100 km/t, men etter hvert ble den tettet opp og man endte opp med å ligge i 60 km/t på nåla (55...) på en strekning som burde vært 100-sone. Det er helt sykt frustrerende når gamle nek i Auris ligger først i køen og passer på oss andre. Er en grunn til at jeg liker å kjøre bil utenlands....
  19. Jeg har sittet og ventet på et bilde av M4en til @Fahad full av snø i denne tråden, men den er kanskje på vinterlagring til april?
  20. Det kan hende det er et lokalt fenomen i Stor-Oslo da det kryr av BMW i regionen. Har irritert meg over det de siste par årene at det er så mange evneveike rotehuer som kjører BMW og faktisk lager kø. Min toppliste for trege sjåfører må gå til Toyota Yaris, Toyota Hiace, Nissan Leaf, VW E-up!, Tesla S, VW Caravelle og Suzuki. Når det kommer til de sløveste sjåførene stiller Mercedes sterkt, spesielt W211. Ingen bruker blinklys og speilbruk er fraværende. Dog er kongen av sløvinger Toyota Prius 7+ eller hva den heter, som går som taxi i Oslo. Stort sett samtlige sjåfører er somaliere som har fått lappen under bordet fra en kamerat hos Biltilsynet, ingen av de bruker speil, blinklys, kjører uten lys, kjører alltid halvparten av fartsgrensa, stopper opp random overalt uansett trafikksituasjon og er generelt til enorm irritasjon.
  21. Pleier ikke se på videoene til Bjørn Nyland, men denne var artig. Lo godt av på slutten. Når vi snakker om elbil, så har jeg faktisk lest meg opp litt på en ganske "udda" elbil siste par dagene som jeg ikke var klar over. Noen har kanskje en relasjon til den gamle modellen Renault 5 (også kjent som "Le Car" i USA), men flere kjenner sikkert til beistet Renault 5 Turbo/Turbo 2. Dog har denne snertne bybilen en annen side - den ble nemlig også produsert som elbil. Bakgrunnen var oljeprisen på 70-tallet og de skyhøye bensinprisene i USA på slutten av 70-tallet og tidlig 80-tallet. Derfor vokste det også opp en underskog av bedrifter i USA (spesielt California) som bygde om små fossilbiler til eldrift. Elbilforeningen i USA fikk i 1979-1980 importert 400 stk Renault 5/Le Car uten motor som ble bygd om til batteridrift med 4-trinns manuell kasse. Teoretisk rekkevidde ca 70km, men i virkeligheten noe mindre. En del av disse lever faktisk enda, mest sannsynlig fordi få ble vinterkjørt i salt pga den dårlige rekkevidden. Mange har blitt oppgradert med bedre batterier i senere tid og fungerer tålig greit. Jeg har litt sansen for navnet den ble markedsført med - "Lectric Leopard". Frekt og fransk, og spiller på både "Electric" og at modellen i utgangspunkt het "Le Car". Grunnen til at jeg hang meg litt opp i denne er fordi faren min hadde en Renault 5 et par år, og jeg har noen "gode" minner fra denne som innebærer gåen toppakning/massiv røykutvikling på E18 og et eksosanlegg som falt av i fart. Uansett en kul bil som var forut for sin tid.
  22. Leste faktisk akkurat en lengre artikkel/blogg om R107 og hvordan det krydde av dem i California på 70-tallet. "Alle" med litt penger kjørte de, så i dyrere strøk var det bokstavelig en på hvert gatehjørne. Selv har jeg aldri helt kjent lysten på en R107 - har stor respekt for modellen og dens kvalitet, men den gir ingen må ha-følelse. W126 liker jeg bedre. Det som er så spesielt med W126 er at den holder seg så godt for alderen i motsetning til veldig mange andre aldrende luksusbiler. En original og godt holdt W126 kan selv i dag parkeres utenfor fancy hotell eller villaer og se helt riktig ut. Den oser gamle penger på tross av at produksjonen stoppet for 27 år siden... En annen ting jeg kom over som jeg aldri har sett selv - analoge termometere på speilhuset. Dette var ekstrautstyr på Buick, Oldsmobile og Cadillac i perioden 1975-1982 før digitalt klima ble normen. Artig sak. http://www.curbsideclassic.com/blog/qotd/qotd-what-do-you-know-about-external-drum-thermometers/
  23. Apropos Garching. Har delt disse bildene før, men vi tåler kanskje et gjensyn bare for å få litt perspektiv på modellen E34 M5. E34 deler denne gode bankhvelv-følelsen med W124, W201, Audi 100/A6, S2/RS2, 928 GTS og 964/993. Modellene behøvde ikke nødvendigvis være fulle av ekstrautstyr eller gadgets - man kunne rett og slett føle at bilene var satt sammen skikkelig. Dog kostet de jo deretter også, det må sies. Ganske friske priser på de nevnte modellene som nybil i forhold til etterfølgerne derav noen av de var ordentlig nedtur (W210, W203, 996)...
  24. I mitt nærområde er det først og fremst et problem at folk har for stor respekt for snøføre - helt utrolig hvor sakte folk kjører år etter år. Senest i dag havnet jeg bak en loff i i3 som synes 55 km/t i 80-sona var greit bare fordi det snødde....Kjørte forbi og lå på hornet. Generelt har det blitt veldig mye BMW først i køen de siste årene, da spesielt i3, X3, F11 og F31. Synd å se at såpass mange tidligere Avensis og Quasqai-kunder har tatt med seg de dårlige kjørevanene sine over i diverse BMW. En kamerat av meg som jobber en del i Anleggsbransjen og har mye kontakt med sjåførene beskrev situasjonen kort og konsist - "bare polakker med mokasiner og grilldress uten kjetting". Nå til dags ser man dessverre sjelden tyske, østeriske og nederlandske trekkvogner, stort sett bare Polen/Litauen/Latvia, Romania, Bulgaria eller svenske. Ved de større snøfallene i Oslo er det alltid de som sørger for ekstra kø når de blir stående fast diverse steder. Ofte kjører de fullstendig i blinde på GPS uten sunn fornuft og havner gjerne inn i trange lokale blindveier og lignende. Eller inn i skiløyper som noen renovasjonsarbeidere gjorde sist vinter...
  25. Sjekket ikke dekkene på Passaten, men man kan jo lure når han presterte å treffe meg på vei ut av en rundkjøring i relativt lav fart. Forsikring burde gå bra da han ikke kranglet på skyldfordeling. Dro og takserte skadene hos Ford og det ble faktisk ikke så dyrt som jeg fryktet - han anslo 12-15000kr. Focus har veldig billig deler...Det var lakkeringen som dro opp prisen.
×
×
  • Opprett ny...