Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Money talks...Er vel ingen vestlige bilprodusenter som gambler på å gå rettens vei hvis de risikerer å bli utsatt for diverse useriøse sanksjoner fra kinesiske myndigheter med dertil tapt salg. Dere var så vidt inne på 80-tallet, spoilere og stygge design. Bare sånn apropos stygge 80-talls design, så hentet jeg ut en støvete Chevrolet Caprice (design fra 1988) fra låven på søndag etter 6 mnd lagring i påvente av mer motivasjon. Motoren er litt trøblete, så jeg røykla hele låven med tykk blårøyk de første 5 minuttene, men fikk i det minste luftet den 8-9 mil før fuskingen tok overhånd (motor trenger desperat overhaling..). Jeg klarer dog ikke la være å glise når jeg ratter dette droget - den gir en utrolig godfølelse av en eller annen grunn.
  2. Dog er slike sportsvogner relativt ufornuftige, så jeg fant to mer praktiske gromvogner for spesielt interesserte. En 1959 (2005) Morris varebil og det peneste eksemplaret av Ford Taurus jeg noensinne har sett. Dette var en norsksolgt 1993 3.8 GL med knappe 100 000km på nakken. Interiør i matchende farge, like pen innvendig også.
  3. To av 80-tallets sportsvogner i 2017, begge tidligere konkurrenter til blant annet E30 325i. 944 generelt har kommet helskinnet gjennom tidens tann - den er verken spesielt dyr eller populær, men høster fortsatt respekt for hva den var og er, og blir stort sett vedlikeholdt fremfor vraket/slaktet. Honda Prelude derimot har i likhet med de fleste japanske bilmerker mistet gløden med alderen (slik som de fleste av oss for øvrig...). Gamle japanske biler er generelt ikke verdsatt, og det avbildete eksemplaret står med et hjulpar i grava/høggern. Dette var pokker til slede på slutten av 80-tallet, så det er litt synd at ingen av disse blir beholdt for fremtiden. Om 15 år er det ingen som vet hva Honda Prelude var for noe.
  4. Jeg elsker burne-bilder - er så jævlig sheriff med rekkesekser på turtallsperra, røyk og godlukt
  5. Artig at du nevner Ford, Fredrik 90. Har som jeg nevnte forrige helg kjørt en relativt sprek Focus 1.5T automat en ukes tid, og på torsdag hentet jeg en fabrikksny 2017 Focus 1.5tdci manuell. Har bare kjørt 50 mil med den, og det var deilig å komme tilbake til manuell kasse. Nå er ikke jeg såpass kresen på ytelser som Bimmers-brukere ofte er, så jeg synes bilen er overraskende sprek, støyer mindre enn 1.6tdci samt relativt artig å kjøre på svingete vei selv med 16" vinterhjul. Den har selvfølgelig mindre bra elementer - ikke like gode seter som Mondeo samt at den mangler dieselvarmer, men den koster nå 80-100 000kr mindre enn tilsvarende Mondeo. Årsaken til "mitt" valg av Focus er fordi privatbil i min jobb er et tapsprosjekt og at økonomisjefen jobbet hos Ford på 80-tallet og sverger til de når han kjøper inn firmabiler. Personlig synes jeg Mondeo har blitt for stor slik at jeg nå gikk ned til Focus som er en mye mer nett og agil bil. Er overhodet ingen Ford-fanboy, men må innrømme at jeg foretrekker Ford fremfor konkurrenter som Kia, Hyundai, Opel, Toyota, Mazda, Nissan og de franske konkurrentene. Mulig jeg er miljøskadet etter en del km i Sierra, Scorpio, eldre Fiesta og ikke minst Mondeo. Forresten @Fredrik 90 - hvorfor har du kjørt Ford den siste tiden? Noe litt annet....Etter å ha tutet ørene til en kamerat fulle av MX-5-ros i flere år dro vi for å prøvekjøre MX-5 2.0 Sport i dag. Fantastisk fin bil som jeg synes leverer arven fra NA på en helt fenomenal måte - jeg følte meg hjemme med en gang. Rett og slett en herlig bil hvis man liker kompakte og sportslige biler Endte med at han bestilte en grå 2.0 Sport RF tilsvarende bildet.
  6. Dessverre har NAF hevet seg på vogna og åpner verksteder fortløpende. De tar nå servicer og EU-kontroller, og da kan man ikke lenger stole på NAF som en objektiv part uten baktanker. Nå vil de garantert begynne å påpeke svadafeil i enda større grad for å melke penger ut av Toyota-eierne.
  7. Er du lei av rustblemmene på din E46 eller E39? Trøst deg med at det kunne vært verre. Du kunne ha eid en W210 eller W203. Kom over denne i dag - en norsksolgt 2001 C180 som definitivt har sett sine beste dager. Ble "busted" av eieren som trodde jeg var parkeringsvakt - viste seg at han hadde kjøpt denne ny og var eneste eier - bilen hadde gått 390 000km. Han kan jo ta med bilen ned til Autostern Ullevål og høre om de vil fikse rustskadene i og med at jeg mener denne har 30 års rustgaranti hvis jeg ikke husker helt feil. Utrolig nok var bakluka uten synlig rust!
  8. Dæven, er du ute og råner på Ensjø/Tøyen? Kom over en veldig sjelden og kul vinterbil i dag - en 2009 (2017) Chevrolet Camaro 6.2l i original gulfarge på skilt. Den stikker seg kraftig ut i trafikken!
  9. Ser man diskuterer stasjonsvogner her. Jeg har en litt mer edruelig og folkelig stasjonsvogn på utlån denne uken - en 2016 Focus 1.5 Ecoboost med 182hk og automat. En kvikk sammenligning opp mot Mondeo: Mye bedre bybil med mindre svingradius, mer kompakt og oversiktlig samt bedre utsyn. Bredt bagasjerom ifht ytre mål, relativt sprek bil - 182hk på 1400kg inkludert fører. Ganske kul motorlyd ved pådrag, men samtidig lavt støynivå ved normal bruk. Dårligere seter enn Mondeo. Jeg er ikke glad i automat og denne automatkassen overstyrer manuell modus (for eksempel girer den ved 5700rpm istedenfor 6600rpm). En ting som irriterer meg kraftig er den ekstremt hysteriske kollisjonsvarsleren - den hyler, piper og blinker 10 ganger pr dag i bykjøring fordi den mener jeg vil krasje i biler foran. Radaren mangler fortsatt trafikkforståelsen til et menneske. Blandet forbruk med en god del bykjøring er 0,74. Er ikke imponert over forbruket ifht andre bensinbiler jeg har hatt. Tilsvarende kjøring med firerdiesel pleier å ligge på 0.53-0.57 pr mil. Sleden ser ut som den på vedlagte bildet. Grei nok bil, men ser frem til manuell kasse igjen - for min del er manuell giring hele forskjellen mellom å kjøre og å bli transportert, så vil heller mellomgasse med en firesylindret diesel enn å bli fraktet mer effektivt med en automatkasse.
  10. Usedvanlig godt utstyrt E34 525i: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85940041 https://www.etkbmw.com/bmw/EN/vin/decoder/BK82354/EN Den lå vel til salgs av samme selger for en liten stund tilbake også. Kul bil...
  11. Fin artikkel med synspunkter man sjelden ser i norsk media. Norsk mediedekning er såpass farget og venstrevridd at man ofte ikke blir korrekt informert. Dekningen av Trump før og etter valget er direkte skremmende, og det er synd å se at vi nærmer oss svenske tilstander. En del av NRK sine nyheter på TV og radio er av tvilsom kvalitet. P1 "glemmer" ofte fakta i en del saker og vinkler nyheter på en helt håpløs måte til tider. For et par uker siden intervjuet de en trafikkforsker og spurte hvorfor Oslo-borgere står mer i kø enn folk i London. Det opplagte svaret for alle som kjører bil i Oslo er at en av de større årsakene til unødvendig kø er hyppige tunnel-stenginger pga signalfeil, vannlekkasjer, vedlikehold, tvunget oppussing (diktert fra Brussel) eller ulykker samt mangelen på en Ring 4 slik at folk som ikke skal til Oslo hadde sluppet å kjøre gjennom byen. Men neida - denne smarte trafikkforskeren kom opp med et eneste svar - bare vi innførte rushtidsavgift løste vi alt og trengte ikke bruke mer ressurser på køproblematikk... Eneste grunnen til at denne "forskeren" fikk sendetid var fordi han kunne servere politisk korrekt svada på en kanal som fremmer sykkel og kollektiv og snakker ned om bilisme.
  12. Apropos chiptuning. En bekjent av meg skulle chiptune en SAAB 9-5 1.9-diesel, men under demontering fikk boksen tydeligvis en skade slik at ingenting elektrisk fungerte og bilen måtte fraktes på henger hjem. Han måtte sende hjernen (bilens...) til en spesialist på Vestlandet og har vært uten bil noen uker nå. Ble en dyrere trimming enn planlagt.
  13. Den eneste ledige parkeringsplassen i nabolaget jeg besøkte var passende nok ved siden av en norsksolgt 2001 325CI manuell i meget god stand, klin original. De fikk stå i noen timer og diskutere Bratwurst, 98 blyfri og oljeforbruk.
  14. Møtte på denne igjen i dag. Ikke fullt så snasen nå uten Lorinser-felger og med noe mer rust, men det står nå respekt av en småtørst 280TE som fortsatt pendler til og fra jobb i rushen etter 34 år på norske veier. Passerte også en helt original svensk-registrert E34 525i.
  15. Jeg vil ikke avbryte diskusjonen dere kjører, men siden det er fredag synes jeg at man får dele noen kule bilder fra gode gamle Norge. Se link for mer: http://www.curbsideclassic.com/blog/vintage-snapshots-and-photography/vintage-photos-norway-circa-1960-part-1-solo-cars/#more-228191
  16. Den E39 M5en har vel vært til salgs siden 2012? Ganske utrolig at prisen har vært stort sett den samme i mange år og at de aldri tar hintet. Angående Mercedes, så virker det som jo dyrere modellene er jo dårligere er de satt sammen. W204 C-klasse og W212 E-klasse er relativt solide biler med få feil, men ML og spesielt GL har jeg veldig dårlig inntrykk av. Tar aldri slutt på lamper, feilmeldinger og el-bugs i de bilene. Dagens ML er for øvrig en ganske stygg bil i forhold til forgjengeren, og stiller i samme klasse som Model X når det kommer til eleganse.
  17. En kamerat av meg som aldri har eid BMW og heller ikke fulgt helt med på BMW de siste årene vurderer å bestille en ny G30. Lurte på å bestille en 528i, men han fikk sjokk da jeg sa at det var firerbensin. Ikke så aktuelt da siden han ville ha sekser...Alternativet er vel 540i, men den er vel gode 100k dyrere enn 530d. Valget står vel mellom en G31 og en V90. Fullutstyrt V90 er fort 850000kr det også. Han kjører ikke mer enn 15k i året, så jeg synes han burde velge bensin fremfor 530d selv om det er en veldig bra motor. Jeg forsøkte å overtale han til å kjøpe Dodge Ram pickup, men det utgikk pga harryfaktor og interiør.
  18. Jeg har ikke så store muskler at jeg gambler på å bare bruke nevene....Og skal jeg være ærlig så kokte det såpass at planen var å knuse førerruta hans hvis han låste døra.
  19. Har du penger og lysten ville jeg ikke ventet 3 år med å kjøpe E34 M5 da de garantert vil øke i pris i Tyskland i årene fremover. Det du må betale i engangsavgift "sparer" du inn på den prisøkningen bilene vil ha.
  20. Det var mulig å få dem "billig" en periode. En kamerat kjøpte en slik i helt grei stand for 90k i 2012/13 mener jeg. Ble solgt videre et år senere for ca det samme. For noen år tilbake gikk det litt flere S14a på veien og på finn, så det var mulig å få en grei en for ca 100k. Nå virker det som mange står demontert i garasjer rundt om. Men de har alltid vært forholdsvis dyre ifht kvalitet og alder her til lands pga det smale utvalget av slike "sportsbiler" generelt.
  21. Kanskje Ford ST-sjåfører er de nye Audi-sjåførene (som i sin tid overtok rævhøl-stafettpinnen fra BMW). Jeg har også 6 prikker, så nesten uansett hva jeg blir tatt for neste gang så ryker lappen i 6 mnd. Jeg synes dog det bare er moro med kappkjøring, det frisker opp i hverdagen. Er verre med disse nissene som ikke skjønner hva venstrefeltet skal brukes til, og så blir de såret og vonbrotne og blinker fanatisk når man passerer dem i høyrefeltet.
  22. Generelt sett ville jeg styrt unna M5er uansett årgang fra Sverige. De har ofte gått som bruksbiler hele året, mye rust, høy km og som en bonus har de ofte ettermonterte tilhengerfester fordi Medelsvenson elsker campingvogner. Pga lave priser har de blitt brukt av en del tvilsomme folk som heller prioriterer ragging på Esso fremfor vedlikehold. Det har også vært utrolig mange tyverier av disse opp gjennom årene, så er en god sjanse for at en billig bil har vært ute på heisatur mer enn en gang.
  23. Er en grunn til at den ikke blir solgt. Bærer sterkt preg av å være en dårlig vedlikehold bil fra Sverige - for noen få år siden fikk man slike slitne rånesleder på Blocket for 35-50 000sek. I mine øyne er den ikke verdt mer enn 70000kr. Eller 105-110k inkludert tollavgift.
  24. Så for noen uker siden at sivilen sto litt bortgjemt på parklys langs E6 ved Skulleruddumpa (Oslo syd) på nattestid. De brukte en hvit eldre Passat, eller med andre ord en eks-uniformert bil uten folie. Nå behøver man riktignok ikke være rakettforsker for å skjønne at dette er politi.... Har ellers sett ekstremt lite sivilbiler langs veiene siste halvåret. Det kan virke som de har sluttet å prioritere E6 Østfold-Gardermoen på nattestid i helgene, da jeg så de mye oftere før i tiden enn nå til dags. De har dog en Audi A4 Avant som dukker opp en sjelden gang.
×
×
  • Opprett ny...