Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Det må nevnes som Marius sier at EU-kontrollene har blitt helt Texas etter regelendringene i 2015. Det er merkbart vanskeligere å godkjenne bilene nå, og jeg har hatt mange gamle vrak på EU de siste 15 årene...Årsaken er selvfølgelig EU sin krig mot gamle biler (det vil si alt som er mer enn 10 år...) slik at de kan sysselsette/opprettholde industrien. Hadde selv en gammal bil på EU i fellesferien og fikk masse småfeil. Verkstedet som tok etterkontrollen/reparasjon sa jo selv at det var mye flisespikkeri/tullefeil som de ikke hadde gitt 2er på.
  2. Supra mk4 er en utrolig fin bil, definitivt en av 90-tallets absolutt kuleste GT/sportsbiler. Men man skal være rimelig first price-loff i topplokket hvis man betaler 240k for en modell med sugemotor, automatkasse og høyreratt... Når det kommer til km-stand på den G30en noen nevnte (44k på 2017-modell) så må den ikke nødvendigvis ha gått som taxi. Har selv en bil registrert i midten av mars 2017 som rundet 30 000km denne uken, og dette på tross av at jeg har en annen bil som blir brukt som nr2/kosebil i helgene
  3. Volvo 240 er for oss hva Lada er for russere. Går overraskende mange 240 på veiene på tross av hvor gamle de er. Spesielt på bygda er de fortsatt populære blant ungdom, og det er litt spesielt å se hvordan 240-interessen går i arv - jeg husker selv at rånerne i bygda mi på tidlig 90-tallet kjørte 240, og helten hadde en sølvgrå 240 Turbo med vinge og feite felger. Derfor er det litt artig når folk født helt på slutten av 90-tallet velger 240 som "sin bil" mtp at mange av disse har vokst opp i baksetet på moderne biler fra 2000-tallet. Selv har jeg hatt en 1987 240 solgt ny i Halden (ingen bombe...) som var skrapet for utstyr - B230K og M45 (4-trinns). Men trivelig bil. Og med 15" 740 Turbo-felger og turbo-vinge så den helt grei ut. Dog ingenting å skrive hjem om når det kom til kjøreopplevelse. Spesielt på vinterføre var den helt håpløs, og den åpne diffen var enda verre å jazze rundt med på snø/is enn med åpne differ fra tilsvarende rwd-Ford, BMW og Mazda...Dog har 240 sjarm og personlighet, og det kommer man ofte langt med uansett hvor håpløst produktet er Angående avgifter på danske veier - det svir jo greit allerede for oss som krysser Øresund og Storebælt med ca 700kr hver vei hvis jeg husker korrekt. Dog skjønner jeg at danskene er lei av all trafikken som går gjennom landet uten at det bidrar til økonomien, akkurat som Autobahn er belastet med. Er faktisk overrasket over at svenskene ikke har satt opp bommer på E6 Malmø-Svinesund da denne strekningen har vært hardt trafikkert i mange tiår med trafikk som utelukkende bruker Sverige som transport - spesielt alt av tungtransport/vogntog og tyske bobiler/personbiler med båthengere på vei til norsk fjellheim vil jeg tro er en kostnad for landet totalt sett i forhold til hva de legger igjen av penger på vei nordover.
  4. To gamle Ford....1967 Mustang 289 og en 1977 Capri 3.0 MK2. Det er ikke for ofte man ser Capri, og hvis man ser de er det gjerne entusiast-eide MK3 (1978-86, de med 4 runde frontlykter) med 2.8, så litt artig å se en norsksolgt MK2.
  5. Har lagret 3 forskjellige biler (18-26 år gamle med injektion) på to låver. Gjorde ingenting før lagring - kjørte de inn, tok av batteripolen og gikk hjem. Alle bilene startet og gikk som normalt på vårparten. Prismessig kostet det henholdsvis 400kr og 600kr pr mnd. Begge steder sto bilene tilgjengelig slik at de kunne kjøres ut når våren kom. Unngå steder hvor det også blir lagret båter - plutselig står bilen innesperret og du må vente til mai før folk får tatt ut båtene. Har for øvrig også leid plass i privat fellesgarasje-anlegg med lås/portåpner til 800kr pr mnd.
  6. Det positive med den generelt gamle bilparken i Norge er at vi ikke har hatt de prisøkningene på veteranbiler som nedover i Europa. Vi har så mange gamle biler som fortsatt går langs veien slik at prisene er edruelige og spekulantene holder seg unna. Norge og nordmenn skal ha for at vi har en fin veteranbilkultur som inkluderer biler i alle aldere, opphav og prisnivåer. I Norge blir bilene som regel kjøpt for å gi reel bruksglede for eieren fremfor å konserveres i garasjer i påvente av verdiøkning. Leste et intervju med en nordmann som hadde restaurert en 50-talls Maserati, og når han var på treff i utlandet opplevde han at mange av eierne av 1950/60/70-talls klassikere kjøpte bilene hovedsakelig som et accessories/tilbehør som skulle vise frem rikdom. Det var ikke ordentlige bilentusiaster. Som han sa har Norge blitt spart for slike mennesker hittil. Det kjipe med at sosiale media/youtube fokuserer på eldre biler er jo at prisene skyter i været slik at mange modeller ikke lenger blir tilgjengelige for normale entusiaster. Som du nevnte tidligere gjør det at man må flytte fokuset over på 90-tallet, i hvertfall for noen merker og modeller. Her i Norge er det E30 og 911 som stikker seg ut som de beste/verste eksemplene på hva som skjer når spekulanter kaprer markedet - helt tullete prisøkninger på relativt normale modeller som det er produsert mange av og som det fortsatt eksisterer plenty av. Dog ble det produsert mange interessante bilmodeller på 90-tallet som med tid og stunder kan bli fine veteraner for entusiaster som søker retro-bilglede til en ok pris - f.eks. E36, E46, E39, Z3, W124, R129, 200SX/300SX, MR2, MX-5, GTV, TT, Corrado og Corvette/Mustang. Apropos, så gikk jeg bak to karer ut av et kjøpesenter i helga som gikk og satte seg i en 1996 Opel Calibra. Bilen i seg selv var sliten, men jeg måtte slå av en kort prat og kommentere bilen. Det er lenge siden jeg har sett en Calibra, og det slo meg hvor lav og kompakt den er i forhold til moderne biler. Designet holder seg meget fresht til å runde 30 år neste år - må være av 80-tallets bedre streker sammen med C124, R129 og E34.
  7. Ble passert av en Hyundai på E6 i dag med skiltet "D3ntist". Var ikke til å unngå at tankene gikk til @Walkabout Dog begynte tankene å vandre og kom til å tenke på de personlige skiltene til Cosmo Kramer i Seinfeld. Ifølge vegvesen er det ingen i Norge som har kapret "Assman"
  8. "Maple Red Metallic". GM leverte preface-modellene (1991 og 1992) i kun 6 farger. Lurer på om den Pandaen tilhører spotteren bak https://www.instagram.com/norwegianclassics/ Lite spottinger for min del om dagen. Skylder på været og at Oslo kommune gjør sitt beste for å stoppe biltrafikken inn til byen i helgene med veiarbeid, køer, bilfrie gater/arrangementer og maraton....Eneste jeg har snublet over var en C123 i en klassisk 70-tallsfarge som man ikke ser for mange av.
  9. Haha, jeg lo faktisk ganske godt av det bildet med fingeren. Skulle tro han trollet annonsen med vilje. Dog er det vel ingenting å si på prisen.
  10. Det er definitivt veldig vanskelig å diskutere religion.. Jeg fremstår ofte som en rasist, er ofte en rasist (jeg dømmer ofte folk i hverdagen pga hudfarge/erfaring) og har stor forakt for Islam. Men det jeg jeg frykter mest er selvfølgelig den militante og dominante islamismen som brer seg som en kreftsvulst i disse dager. Jeg kjenner haugevis av muslimer, både "de klassiske arabiske", men også mange som kom som flyktninger fra Jugoslavia på 90-tallet. Det er utrolig mange sympatiske muslimer/bosniere i Norge i dag i alle aldere - alt fra 6 år gamle skolejenter, mannfolk i 20-åra til eldre kvinner i 60-åra. Selv om de på papiret er muslimer bidrar de like mye til Norge AS som alle oss andre, så det er klart at det er vanskelig å være hardcore anti-islam når man henger med slike mennesker både i jobb og privat. Når man hører "muslim" tenker mange på en gærning i partytelt veivende rundt med et sverd og dynamittkubber, men det er ikke så enkelt Dog...Jeg klarer ikke være enig med den politisk korrekte @Rune-K og @Fredrik som alltid underdriver problemene i Europa. Det er ingen tvil om at Vest-Europa har store utfordringer, også Oslo. Jeg tilbringer en del tid gatelangs i Oslo, og det er ikke til å stikke under en skinnsofa fra 70-tallet at østkanten, spesielt Grønland, Tøyen, Vålerenga og Groruddalen er fullstendig ute å sykle når det kommer til integrering og parallellsamfunn. Det er faktisk skremmende å se utviklingen, og denne feilede integreringen har mye av skylden for de økte boligprisene i byen de siste årene, både direkte og indirekte. Det blir spennende å se fremtiden for Norge AS, og hvor veien går.
  11. Veldig typisk svensker. De har en litt ufin raggar-tradisjon som innebærer at de kjører i hjel bilene sine uten å ta vare på de. Spesielt E34 M5 ble offer for denne svenske-døden, men også E36 M3 og E39 M5 er ikke ukjent med å bli rånet i hjel av harry svensker som ikke tar seg råd til å fikse rust eller ordne servicer. De gjorde det samme med Amcars på 70- og 80-tallet - kjørte/ragget i hjel fine biler med samleverdi. I dag er dog Sverige et litt mer fattig land, så det er lov å håpe at de tar mer vare på bilene sine istedenfor å klistre sørstatsflagg i bakruta mens de maxer E-Type og Scooter ut av vinduet for å lokke til seg smårips....
  12. Helt sann historie uten juging... En kamerat av meg hadde en da 20 år gammel Corolla GT (relativt sjelden langs veien for å si det pent) med regnr VX14461, og på brygga i Tønsberg en sommer presterte han å parkere ved siden av Corolla GT i en annen farge med regnr VX14460. For oss skiltnerder er slike historier ganske artig, spesielt med tanke på hvor sjelden denne bilen er og var. Ellers har jeg ingen nye spottinger utenom den SAABen Galro har knipset. Det har regnet stort sett konstant 3 uker i strekk i Stor-Oslo, så det kryr ikke av snasne biler gatelangs.
  13. Jeg har fått med meg at prisene visstnok allerede er på vei oppover for E39 M5 i USA. Personlig liker jeg E39 veldig godt, men M5en er av en eller annen grunn ingen drømmebil for meg. Den var det i 1999, men synes den er noe dyr nå i 2017, spesielt mtp vedlikeholdskostnadene på denne modellen som også kan bli bra friske. Litt off topic - min drømmebil på slutten av 90-tallet var faktisk E39 528i. Fantaserte om å kjøre Europa rundt med en slik mens faren min og jeg kjørte nedover i Europa i Toyota Hiace eller Ford Fiesta... For meg er den fineste og mest gjennomførte M5-modellen definitivt E34 M5. Greit nok at E34 var en stor og tung bil i forhold til forgjengeren, men den er pokker ta meg like sexy den dag i dag som når den (M5en) dukket opp i 1989. Den hadde også noe mer fokus på sportslighet enn E39 M5 som var mer komfort- og US-orientert. E34 M5 fremstår som en mer ærlig og "upfront" modell, både i markedsføring og produksjon (sære individual- og spesial-versjoner). Touring-produksjonen er et kapittel for seg selv. Dog må det vel nevnes at salget av E34 M5 i USA var særdeles lavt (pga utslipp? hvis jeg husker riktig...), og at E39 M5 der hadde en stor fordel allerede fra startgropa. En annen ting (ja, jeg har tatt noen glass rødvin og er snakkesalig...) er jo at E34 var grisedyr i USA - en 525i Touring kostet fra 40 000$ , og det er bra dyrt når man for eksempel fikk en Chevrolet Caprice Wagon fullastet med utstyr til 21 000$...
  14. Ser aldri E21/E30/E36 Baur cab på Østlandet heller. Har aldri hatt helt sansen for de selv - en cab burde ha så lite tak, stolper og vinduer som mulig og ikke denne lukkede løsningen. Tydeligvis flere enn meg som mente dette siden de gikk konkurs.
  15. Etter den bølingen med superbiler får jeg dra oss ned i gjørma igjen: En meget pen 1986 (2017) W126 300SE og en like hel og pen 1981 Granada 2.3GL med samme eier siden 1989....
  16. Det må nevnes at Excursion tross alt er en truck/lastebil da. Min Caprice med sin lave utveksling trives meget godt i 140 km/t på motorveien. Dog må det sies at den blir noe myk i hastigheter over 150 km/t på typisk norsk motorvei med svinger og telehiv da den fort begynner å duve litt, på tross av "sportsunderstell". Caprice med 5.7l var også en populær politibil i sin tid nettopp fordi den hadde toppfart på 245 km/t og holdt følge med det meste. Crown Victoria er ikke noe persilleblad det heller - en av de mest gjennomførte arbeidsbilene i verden og tåler hardkjør. Angående innvandring og valg så er det morsomt å se at media har dratt opp landssvikeren Gro Harlem Brundtland av hatten rett før valget, bare for å sikre noen ekstra stemmer til AP fra pensjonistene. Skitne triks er tydeligvis lov i valgkampen. Håper folk flest ikke lar seg lure av sosialist-media sin hjernevasking og vinklinger. Stemmer man AP og vennenes deres ødelegger man fremtiden til sine egne barn og barnebarn. Oslo-regionen opplever allerede svenske tilstander, og jeg håper virkelig ikke at Vest-Europa og Norge bukker under for Islam sin godt planlagte invasjon, i hvert fall ikke i min levetid. Noe helt annet. Hadde tidenes kjipeste leie/lånebil tidligere i uka. Forsøker faktisk å være positiv til de fleste biler og finne de gode sidene deres, men denne var helt håpløs - 2017 Ford Ka+ 1.2 85hk bensin. Kjipeste bilen jeg kan huske å ha kjørt noensinne....og det kommer fra en som har eid 3 stk undermotoriserte Fiestaer. Bilen går ekstremt dårlig, og det føles som 40 hk. Må gire ned i samtlige motbakker. Kjip manuell girkasse. Kjedelige kjøreegenskaper (denne er ikke bygd på Fiat 500 visstnok...). Vanvittig trist design som like gjerne kunne vært en Kia eller Hyundai. Den mangler totalt sjarm og egenart, og mangler Ford-DNA. Ford Ka mk1 skilte seg i hvert fall ut i mengden og var ok å kjøre, men dette her var faktisk skikkelig nedtur.
  17. Det virker som det har gått sport i å lage mest mulig kaos og kø på Ringen når noen har krasjet. Det hjelper ingen at det stopper 8-9 biler langs banen med nødblinker, det skaper bare enda flere farlige situasjoner og kaos. Er latterlig når flere biler vrenger ut på gresset "for å hjelpe" når en E46 har tatt bakskjermen i autovernet....Kanskje dette er en vekker for alle de som liker å gjøre vondt verre. Sånn ellers...Fant et klipp av Fredrik 90 som nyter den idylliske skjærgårds-sommeren i Arendal:
  18. Interessant sammenligning mellom gammel og ny bil når det kommer til hvordan de er konstruert med tanke på sikkerhet/kollisjon. For en del år siden kjørte jeg på en rev i 140 km/t med en 1985 Corolla - dunket litt i bilen, men ble ingen merker eller riper i støtfanger etter sammenstøtet. Nylig kjørte jeg på en rev i samme størrelse i 180 km/t med en 2017 modell - merket ikke særlig til dyret, men det sprutet plast - frontspoiler, deler av innerskjerm og et rør til spylevæsketanken gikk med. Samme skjedde når jeg snittet en Volvo 940 og speilene våres møttes - speilhuset på Volvoen fikk noen riper og speilet fikk sprekker, Mitt speil gikk i tusen knas og det lå plastdeler overalt utover i grøfta....Rimelig irriterende med moderne biler at man ikke kan ha mindre uhell uten at det går med masse smådeler i uhellet og at man risikerer å blåse 50 000kr i deler på litt bulking. Moderne konstruksjoner koster oss og forsikringsselskapene unødvendig mye penger i mange tilfeller. Greit nok at bilene er bedre til å absorbere g-krefter i ulykker enn før, men noen ganger savner jeg ordentlige støtfangere som ikke hyler som en skolejente bare de ser et tilhengerfeste...
  19. Ja, det er generelt lite som har endret seg langs Autobahn på de årene. Det er kun bilene som endrer seg, menneskene er de samme. Pleier selv å følge farten til de som ser ut som de er lokalkjente - Det vil si maks 150 i 120-sonen, maks 160 i 130-sonen og 160-200km/t der det er fri fart. I regn kjører jeg ikke over 140km/t. Må le litt av nisser som av og til uttaler at "hvem som helst kan kjøre fort rett frem" og lignende kommentarer. Etter en dag med fullt øs på Autobahn så merker man det i både hode og kropp - det krever en del av hjernen når man konstant må planlegge fremover i høye hastigheter, være obs på saktegående trafikk og følge med i speil. Jeg liker denne intensiteten veldig godt dog da det gir mestringsfølelse. Når det kommer til dårlig bruk av venstrefelt på Autobahn er definitivt dansker og polakker de verste. De slenger seg altfor ofte ut rett foran folk som kommer i doble hastigheten, ser ikke nok i speil og bruker evigheter på å kjøre forbi kolonner med lastebiler fordi de ikke kjører over 120-130 km/t selv om de har en lang kø bak seg. Generelt asosial kjørestil som ikke tar hensyn til andre bilister for fem flate øre....Er vel en god grunn til at polakker er Europa-verstinger på youtube når det kommer til dashcam-ulykker.
  20. To bøllete E28 518, 1968 Unimog, 1992 300ZX og gammel småbil vs moderne småbil.
  21. Hvis man er glad i eldre biler er det mye spennende å se i denne dokumentaren om Autobahn - anbefales! Spesielt artig er det å se E34 på høyden av sin karriere med aggressive tyskere bak rattet. Filmen inneholder noen overvåkingsklipp av kjedekollisjoner, og det slår meg at det virkelig har skjedd en utvikling på bremser og dekk de siste 30 årene. En bonus er også mange harry tyskere med hockeysveis og bart.
  22. Ikke så mye spotting fra min side siste tiden. Men kom nå over "Henfjel" sin E34 520i igjen (også spottet i februar 2016...) - dog denne gang med noe mer rust.
  23. Bilinteressen trenger næring for å holdes vedlike den også som så mye annet. Man har selv et ansvar for dette, og hvis man velger å kjøre kjedelige biler må man regne med at interessen og entusiasmen forsvinner. Som vi vet oppfordrer ikke firerdiesel, SUV og elbiler til mange smil langs veien i lengden i forhold til mer sportslig orienterte biler.
  24. https://www.nytimes.com/2017/08/22/business/fiat-chrysler-china.html?mcubz=3 Ser ingen har nevnt at kinesiske "Great Wall" lurer på å kjøpe opp Fiat-Chrysler. Kineserne er spesielt interessert i merkevaren Jeep. Blir spennende å se utfallet av dette. https://www.dinside.no/motor/mercedes-lanserer-nye-x-klasse/68528035 Mulig denne har blitt diskutert før uten at jeg har fått det med meg. Min første tanke var "Dæven, det er artig at Mercedes bruker tid og penger på å utvikle en ny pickup.". Det er et stort potensiale for "ekte" Mercedes pickup på det amerikanske og kinesiske markedet, men så finner man ut at dette er en oppjazzet Nissan Navara med diverse juggel. Skuffende at de tar en slik snarvei når potensialet for salget av ekte Mercedes-pickuper er såpass stort. Nå ender de opp med et halvveis-produkt som i beste fall stjeler et par hundre kunder fra VW Amarok (som igjen er en oppjazzet Hilux). Hva skjer med vestlig bilindustri når de ender opp med å produsere replikaer av japanske billig-produkter...
  25. Nå må du roe ned dramaet...Du er verre enn alle clickbait-nissene på youtube. Bilen ser relativt hel og pen ut utenom bakstillingen. Dog er det verre med 407en (ikke 406)....
×
×
  • Opprett ny...